Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
 

HOT YOGA: Dette er fra min time med hot yoga da jeg testet treningstrender for Vektklubb i fjor. Foto: Ole Martin Halvorsen

Kommentar: Finn treningsformen for deg

Jeg har trent alt jeg burde, men fikk først motivasjonen da jeg fant det jeg likte å trene. 

Jeg har prøvd det meste når det kommer til trening. I fjor testet jeg ut forskjellige treningstrender for Vektklubb; Crossfit, hot yoga, time med personlig trener og Barry’s Bootcamp. Jeg har også trent tung styrketrening på treningssenter, gått på yoga, tatt diverse gruppetimer, brukt treningsvideoer fra YouTube, jogget ute, gått på riding, dansing, cheerleading, turn og sirkus (ja, du leste riktig).

Jeg har altså prøvd mer eller mindre alt – noe likte jeg, noe likte jeg ikke. Men jeg har sjeldent likt å komme meg ut og trene. Før nå, i en alder av 23, kanskje har jeg funnet den magiske formelen.

Kom i gang: Slik blir du kvitt treningssenterskrekken

Trening skal gi glede

Først og fremst tror jeg det handler om måten du ser på trening. Det skal ikke være noe du føler du MÅ gjøre, det skal være noe du har lyst til å gjøre. Noe du er motivert til, noe som gir deg glede og motivasjon, og som du føler deg bra av. Akkurat derfor er det så viktig å finne treningsformen som passer for deg.

Det er så lett å gjøre noe fordi «alle andre» gjør det. Som for eksempel tung vekttrening på treningssenteret. Selv trente jeg det i over 2 år, uten å like det noe særlig. Jeg trivdes ikke med å være på trening i over én time av gangen, å trene tunge vekter ga meg ikke noe glede, og i tillegg ble jeg fort kvalm av å løfte tungt.

Se Vegard Harm bli utfordret med helvetesuke etter ti måneder med trening med «Funkygine»:

Likevel trente jeg med tunge vekter, fordi treningspartneren min foretrakk det. Jeg sluttet å trene i en lang periode etterpå, fordi jeg trodde jeg ikke likte å trene.

Vegard Harms tips: Slik fant han tilbake til treningsgleden (åpen for medlemmer)

Finn ut hva du liker

Etter en stund uten trening fikk jeg lyst til å ta tak. Derfor startet jeg med å stille meg selv en rekke spørsmål:

Hva liker jeg å trene? Hvor lenge liker jeg å trene? Hvordan liker jeg å trene? Hvorfor vil jeg trene? Og hvordan kan jeg holde på motivasjonen?

Tren etter anbefalingene: Slik kan du planlegge treningsuken

Svaret er at jeg liker å trene kort, men effektivt. Helst vil jeg ha økten unnagjort på under 45 minutter. I tillegg liker jeg best å trene med egenvekt eller lette vekter. Jeg elsker også yoga, og vil holde kroppen fleksibel og sterk gjennom det. Og når været er fint liker jeg å holde meg utendørs. Og jeg motiveres av å ha en treningsvenn.

Viktigst av alt: Jeg vil trene fordi jeg vil føle meg vel. Jeg vil føle meg sterk, føle jeg kan og at kroppen fungerer optimalt.

Det er blitt min motivasjon. Jeg vil ha en sunn og sterk kropp, men jeg vil ikke at trening skal føles som en oppgave som må gjøres. 

Ekspertenes råd: Slik finner du tilbake til treningsmotivasjonen

Finn DIN treningsform

Nå som jeg har funnet ut av dette, har jeg også funnet ut at jeg liker å trene. Jeg har funnet en super treningspartner, jeg løper ute i solen, gjør yoga på stuegulvet og trener korte, effektive styrkeøkter med lette vekter. Aldri har jeg hatt så mye treningsmotivasjon, aldri har jeg gledet meg så mye til å trene og aldri har jeg hatt det så GØY med trening.

Tren hele kroppen på 12 minutter med denne effektive økten fra Vektklubb-ekspert Silje Bjørnstad: 

Har dere noen gang følt følelsen av at det er sinnssykt deilig med en løpetur? At kroppen blir sterkere for hver økt? At kroppen føles lettere og bedre for hver dag som går? 

Det er disse følelsene som får meg til å holde på motivasjonen, og disse følelsene får jeg fordi jeg har lyst til å trene – fordi jeg gjør noe jeg trives godt med.

Se trappeøkten til Vegard og Funkygine i Holmenkollen i videoen under:














Les også: 

Sunne mat- og treningsplaner for 30 dager

Slik motiverer mor og datter hverandre til vektreduksjon

Effektiv trening i apparater (saken er åpen for medlemmer)