Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Tone Darrud (til venstre) er medlem i Vektklubb, har gått ned 22 kilo, og karakteriserer seg selv som en "sofasliter". Her med treningsekspert Anne Mette Rustaden på løpetur. Tone er nå ni kilo lettere enn da dette bildet ble tatt. Foto: Jan Petter Lynau

Lær deg å like løping!

Som barn løper vi mye, og elsker det. Mens som voksne elsker vi i større grad å være i ro. Få tips til hvordan du kan bygge opp igjen løpegleden!

Anne Mette Rustaden er treningsekspert i Vektklubb.no. Hun er utdannet fysioterapeut, har mastergrad i idrettsfysiologi, tar doktorgrad i styrketrening, og underviser ved Norges idrettshøgskole. Foto: Therese Alice Sanne / VG

Å løpe gir barnet mestringsfølelse, frihetsfølelse og bevegelsesglede. Men ettersom det vokser til, slutter barnet plutselig å løpe.

Veldig mange kommer aldri i gang igjen, og det er synd. For løping er en de mest tilgjengelige aktivitetene som finnes, den er forholdsvis enkel, og krever lite utstyr. Du får også trent godt, både fysisk og mentalt, spesielt om du kommer deg ut i frisk luft og fin natur samtidig. 

Lytt til kroppen din!

Hvorfor er det da så vanskelig å like løping? De fleste vet nok at man har godt av det, og diverse trusler om hva som kan skje om man ikke løper, ser ikke ut til å fungere. Forskningsmessig vet man ikke nok om man faktisk kan lære seg til å like løping, men noen studier, samt en rekke erfaringer, tilsier at det kan læres.

Dine egne følelser og tanker om løping, er svært avgjørende for om du klarer å motivere deg til å løpe, og for hvordan du opplever aktiviteten. For å få positive løpe-opplevelser, er det aller viktigste at du selv styrer din egen fremgang.

Tvinges du av et treningsprogram eller en trener til å øke intensiteten eller varigheten raskere enn du ønsker og føler for, kan dette med andre ord ødelegge din erfaring ved å komme i gang.

Det er også viktig å merke seg at vi alle er ulike, og noen vil kanskje slite mer med løping som aktivitet enn andre. Altså må hver enkelt tilpasse progresjonen etter egen kropp og egne muligheter. Generelle løpeprogram vil derfor kanskje ikke fungere for mer enn en liten del av dem som prøver. Jeg anbefaler deg derfor å ha hodet med deg når du skal begynne å løpe, og til å lage din egen oppskrift.

Det viktige er ikke pulskurver, varighet på intervalldrag eller intensitet på økten, men rett å slett å bli kjent med egen kropp ved løping.

La derfor rådene om den optimale løpeøkten ligge, og fokuser heller på gradvis å kunne løpe en lengre distanse uten å stoppe. Først når du har trent deg opp til et visst nivå, vil slike begrep som pulskurver og intervalldrag bli mer interessante og virkningsfulle. Nå snakker vi egentlig kun om å løpe eller ikke løpe!

Her er tips til deg som vil gi løpingen et ærlig forsøk:

  • Forsøk å ha en positiv innstilling, og tenk positivt mens du løper. Kjenner du hele tiden etter alle vondter eller hvor sliten du er, vil disse følelsene forsterkes.
  • Start rolig, slik at du får en god opplevelse. Unngå alt- eller ingenting mentaliteten, og gi deg selv tid og mulighet til å like èn mengde før du øker varighet eller intensitet.
  • Varier gjerne mellom løping og rask gange i starten, slik at både kropp og hode kan venne seg til den nye aktiviteten.
  • Bestem deg for en distanse du skal løpe, og del denne deretter opp i kortere deler. Sett deg så mål om å ta del etter del, slik at ikke økten som helhet virker uoverkommelig.
  • Løp gjerne med en partner, slik at dere kan motivere hverandre når det blir tungt.
  • Motiveres du av musikk kan du bruke dette underveis. Motiveres du derimot av stillheten, kom deg ut i naturen og sug inn alle inntrykkene og naturlydene, og la dette dra deg fremover.
  • Ha tålmodighet! Fremgang føder fremgang, og ingen vil oppleve løping som lett i starten. Du må gi deg tid til å øke din fysiske form, og den gode følelsen vil komme snikende.
  • Se etter små signaler, som at en motbakke føltes enklere enn i starten, eller at du var mindre andpusten på toppen av en bakke enn for få dager/uker siden.

Lurer du på noe om trening? Møt Anne Mette tett på nett tirsdag 11. feb.Send spørsmål!

Tone gikk for hardt ut

Tekst: Nina Schmidt

Tone Darrud er snart ferdig-utdannet interaksjonsdesigner. Foto: Privat

Tone Darrud (21) fra Tranby i Lier kommune har siden januar 2013 kvittet seg med 22 kilo. Før var hun glad i å ligge på sofaen, og spiste feil mat.

I mai i fjor gikk hun friskt i gang med et ambisiøst treningsprogram som skulle gi henne både topp kondisjon og styrke.

- Jeg syntes programmet ble veldig voldsomt, spesielt siden jeg ikke var vant med å trene. Så jeg løper ikke så mye nå, bare litt på mølle. Men jeg er blitt veldig flink til å legge inn hverdagsaktiviteter. Jeg går av bussen et par stasjoner før, og satser på å bevege meg mye hver dag, forteller Tone.

Hun anbefaler andre «sofaslitere» om ikke å finne unnskyldninger for å la være å bevege seg.

- Bare gjør det! Og når du har gjort en aktivitet en gang, er det lettere neste gang.

Tone har lært mye om matens energi- og næringsinnhold gjennom å bruke verktøyene i VGs Vektklubb.no.

- Jeg fant ut hvilken type mat som har veldig mye kalorier og fett, og er nå blitt mer bevisst på hva jeg spiser, sier Tone.

Har du lyst til å lære mer om sunn og naturlig vektnedgang? Sniktitt på Vektklubb her.

LES OGSÅ:

Årets treningssenter-trender

Få strammere mage til sommeren!

Kom i gang med styrketreningen