kristina_tennis
 

TRIVES MED RACKETEN: Kristina Vasiliauskaite spiller tennis flere ganger i uken. Hun synes det er så gøy at hun ikke tenker på det som trening. Foto: Robert S. Eik / VG

Når hobbyen din gjør deg slank

Du må ikke svette på treningssenter for å komme i god form. Finn en aktiv hobby, ha det gøy og la kaloriforbrenning og høy puls komme som en bonus.

Den gule ballen suser av gårde ned langs gruslinjen. Kristina Vasiliauskaite senker armene og smiler tilfreds når hun ser at slaget sitter. Det har gått fem år siden 36-åringen fant tonen med tennisracketen. Så ofte hun kan søker Kristina seg hit, til banene på Ullevål tennisklubb i Oslo. Treningsglede

 

TENNISFRELST: Kristina Vasiliauskaite (36) studerer og jobber ved siden av. Likevel prioriterer hun å dunke baller over nettet, minst to ganger i uken, helst mer. Foto: Robert S. Eik / VG

– Jeg tenkte lenge at tennis var for vanskelig, at jeg ikke ville få det til. Men så en dag bare bestemte jeg meg for at livet er for kort til ikke å gjøre det man har lyst til. Jeg fant en klubb, en trener og bare begynte. Heldigvis, smiler hun.

For aldri før har hun kjent en lignende treningsglede.

– Før jeg fant tennis drev jeg med spinning. Det var fint det også, men det ble litt monotont. Det ga meg ikke den samme gleden underveis, forteller hun.

Når Kristina står på tennisbanen handler det nemlig ikke om å forbrenne kalorier, ei heller om å få økten overstått så fort som mulig. Det handler om å ha det gøy, i øyeblikket.

– Jeg har virkelig forelsket meg i tennis, jeg brenner for det. Jeg kunne spilt hver dag. Det gir meg så mye, forsikrer Kristina.

Flow

At tennis er en fantastisk kondisjons- og fullkroppstrening, kommer som en ren bonus.

– Jeg tenker ikke på tennis som trening, men jeg kjenner jeg jo på kroppen at det er det. Alle muskler blir involvert, du er alltid i bevegelse. Det handler både kondisjon, koordinasjon og balanse.

Flow eller flyt kalles det på fagspråket, den følelsen Kristina snakker om. Flow inntreffer når opplevelsen av tid opphører, og trening kjennes som noe mer enn bare trening.

– Det er et godt sted å være. Det er faktisk en form for mindfulness, forklarer psykolog og yogalærer Karen Kollien Nygaard.

I idrettspsykologien skiller man mellom to ulike motivasjonsfaktorer, nemlig indre og ytre motivasjon. Når treningsiverer drives av ytre faktorer, som et ønske om å bli slankere eller å forbrenne kalorier, ligger belønningen frem i tid.

– Da handler det om plikt og disiplin. Nybegynnere snakker ofte om drømmen om dusjen. Belønningen kommer i det øyeblikket økta er over, forklarer Kollien Nygaard.

Når man derimot har utviklet en indre treningsmotivasjon, kommer også godfølelsen underveis i treningsøkta.

– De som har trent strukturert på noe over tid, utvikler gjerne en slik indre motivasjon. Det betyr ikke nødvendigvis at de synes det er deilig å trene hardt, men de liker også følelsen av å være sliten, forklarer psykologen.

Hun legger til at de ytre motivasjonsfaktorer også er viktige for å innarbeide en treningsvane, fordi trening sjelden oppleves som gøy fra dag en.

– Derfor er det bra med vilje og disiplin i starten. For at en treningsvane skal bli langvarig, er det derimot nødvendig at man også utvikler en indre motivasjon. At man finner glede i selve treningen, forklarer psykologen.

Padlesyk

liv_una_forde copy
 

HALVERTE VEKTEN: – Jeg bestemte meg for å blåse i om jeg så komisk ut i treningstøy. Selv om jeg veide nesten 100 kilo burde jeg ha lik rett som andre til å trene, svømme og melde meg på kajakkurs, forteller Liv Una Førde (49). Foto: PRIVAT

– Vi kan få til så mye mer enn vi tror, forsikrer Liv Una Førde fra Frogn.

For tre år siden tvang overvekt og sykdom henne ned i rullestol. Vekten viste 100 kg. Legene anbefalte fedmeoperasjon, men først måtte Liv Una gå ned 20 kg på egen hånd. Lang historie kort: Det klarte hun, blant annet ved hjelp av Vektklubb. Etter operasjonen gikk hun ned ytterligere 30 kg og i dag veier Liv Una halvparten av det hun gjorde for tre år siden. Hun har holdt vekten det siste året, mye takket være sin nye hobby og lidenskap, nemlig padling.

Liv Una meldte seg på padlekurs da hun var på sitt aller største, motivert av ektemannen som selv har padlet i flere år.

liv_una_forde_2
 

PADLER SEG FRISKERE: - Jeg har kastet fire av syv medisiner. Leddene er fortsatt vanskelige, men jeg har større sjanse for å klare meg uten rullestol nå som de bærer mindre, forteller Liv Una.

– Jeg hadde så lyst til å finne en hobby vi kunne gjøre sammen, men jeg gruet meg veldig til å gå på kurset, forklarer Liv Una.

En medfødt genfeil gjør at hun har løse ledd. All trening som involverer bruk av beina har derfor vært vanskelig.

– Det utelukker egentlig ganske mye, men med padling er det annerledes. På kurset hadde jeg den desidert største våtdrakten av alle deltakerne, jeg var ikke så høy i hatten i starten, men det gikk kjempebra. Padling var noe jeg kunne få til, forklarer Liv Una.

Siden den forsiktige starten har hun gått ytterligere to padlekurs, fått egen kajakk og padler fast sammen med ektemannen, minst én dag i uken.

– Padlingen har hjulpet meg å holde vekten nede, men først og fremst er det en hobby jeg kan ha sammen med mannen min.

Kaloriforbrenning ofrer hun ikke en tanke når hun er på sjøen.

– Da leker jeg meg og koser meg. Jeg blir så overveldet av naturen og alt som skjer rundt meg at jeg ikke merker at jeg trener, før etterpå, forsikrer Liv Una.

Padlingen har gitt flere positive ringvirkninger. I vinter gikk hun sin første skitur fra Frognerseteren til Sognsvann, på 15 år.

Les mer om Liv Unas vektreise

Finn flyten du også

Synes du det er vanskelig å vite hvordan du skal finne en aktivitet som gir deg mestringsfølelse og glede? Prøv ulike aktiviteter, vær leken og gjør ikke nødvendigvis det alle andre gjør, oppfordrer psykolog Kollien Nygaard.

Hvilken rytme har du? Noen er saktere enn andre og vil trives med en roligere form for trening. Kanskje har du andre behov og en annen takt i dag enn du hadde for 10 år siden.

Lytt til deg selv og ta kroppen på alvor, råder eksperten. Still deg selv noen grunnleggende spørsmål:

• Trives du best utendørs eller innendørs når du trener?

• Vil du være sosial når du trener eller foretrekker du å svette alene?

• Hvordan er miljøet rundt den sporten du vurderer, er det din type folk?

• Er du en teknofrik eller hater du duppeditter? Dersom du ikke er glad i utstyr, bør du kanskje finne en idrett som krever lite av dette.

• Spør også deg selv hva som er godt for kroppen din. Har du veldig store pupper, er det eksempelvis ikke så rart at jogging aldri føles lystbetont for deg.

• Sett deg ordentlig inn i det nye du skal lære deg. Les deg opp, finn gode lærere, inspirasjon og forbilder.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Les også:

Ballett-trening tar av, men hvor effektivt er det?

4 øvelser som er bedre enn knebøy

Så mye forbrenner sommeraktivitetene

7 tips for å holde fokus når du skal ned i vekt