Jan Petter Lynau / VG

5 kjappe med treningseksperten

Publisert: 2015-08-14 13:26

Hva skal man spise når man både vil komme i form og gå ned i vekt samtidig? Vi tok en kjapp prat med Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal.

Hvordan påvirke kroppsvekten med trening?

– Om du ønsker å gå opp eller gå ned i vekt er det viktig å finne ut hvor mange kalorier du trenger for å opprettholde din nåværende kroppsvekt. Gode verktøy for dette kan du finne på Vektklubb.no. Deretter må du gjøre de nødvendige justeringene, redusere eller øke kaloriinntaket og kaloriforbruket ut ifra målsetningen.

Denne artikkelen er tidligere publisert på vektklubb.no, men er løftet til interesse for våre nye lesere og medlemmer.

Robert S. Eik / VG

Så man bør satse på kostholdet fremfor trening når man vil ned i vekt?

– For den jevne mosjonist bør hovedfokuset ligge på maten. Det er lettere å spise litt mindre enn å trene hardt én time hver dag.

Les også: Ernæringsfysiologens anbefalinger for mat før og etter trening

Kan man spise litt mer når man trener mye og samtidig vil ned i vekt?

– Det blir en vurderingssak, både ja og nei. Planlegg heller måltidene rundt en treningsøkt så du ikke går tom på trening. De som trener virkelig mye og hardt vil kunne finne det vanskelig å få i seg tilstrekkelig med mat. I slike tilfeller kan kosttilskudd, energibarer og næringsdrikker være et godt supplement.

Kan mosjonister ha nytte av proteinpulver og kosttilskudd?

– I forbindelse med trening kan kosttilskudd absolutt ha en plass, men for majoriteten av oss blir det som å legge tak på huset før grunnmuren er bygd. Så sørg for å få basisen på plass med sunne fettsyrer, karbohydrater og proteiner, dette vil for 99 prosent av oss gi en bedre effekt enn hvilket som helst kosttilskudd.

Hvor viktig er kosthold for å komme i fysisk form?

– Viktig, men det er også mange andre faktorer som spiller inn. Det kan ikke bli nevnt for ofte hvor viktig kvaliteten på trening er, i motsetning til å tro at å trene mer vil gi deg et bedre resultat. Hos mosjonister, utøvere og trenere er det undervurdert og altfor lite fokus på viktigheten av god restitusjon, herunder er kvalitet på kosthold, riktig mengde søvn og minsket stress i hverdagen viktige punkter. Ofte handler det mer om underrestitusjon enn overtrening.

Les også:

Ernæringsfysiologen: Slik bør du spise før og etter trening

Maten du bør spise FØR trening

Maten du bør spise ETTER trening

Så viktig er væskebalansen

Dette spiser Vektklubb-medlemmer i forbindelse med en treningsøkt

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her