Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
drob_bar
 

Bæm! Med de høye smellene du lager når vektstangen din treffer gulvet får du nok de som trener rundt deg til å ønske at det var foten din vektstangen landet på i stedet. Helst barbeint. Foto: Helena Krekling

Skikk og bruk på treningssenteret

Stønning, selfies, være litt for kreativ og slippe vektene rett ned i gulvet. Det finnes mange «Do's and Don'ts» på treningssenteret, og det er like gjeldende for nye som gamle medlemmer. Unngå treningstabbene ved å ta en titt på denne listen.

Januarbølgen slår inn over treningssentrene landet over. Alt skal starte i januar, kanskje mest av alt nye forbedrede treningsrutiner som lett kan skli ut for de fleste av oss etter høytider og ferier.

Treningsekspert

Personlig trener og foredragsholder Roger Holmedal, her på Gym Ila. Foto: Helena Krekling

Istedenfor å ta et rolig skritt frem med gradvis progresjon, har mange tendensen til å smelle til fra start og gå fra «null til hundre» med trening nesten hver dag. En mengde som ville fått enhver toppidrettsutøver til å rynke på øyenbrynene.

Men sånn er det gjerne, vi vil så mye, og gjerne alt på en gang. Spesielt når man er så motivert!

Tar du turen til ditt lokale treningssenter bør du være forberedt på litt venting, spesielt om du har siktet deg inn på gruppetimer eller tredemøllen.
Ikke spesielt glad i venting? Slik håndterer du fulle treningssentre i januar

Det hele kan oppleves litt kaotisk, med høye samtaler om hvorvidt norsk laks egentlig er sunn, eller som nylig, om bananer egentlig er godteri? Eller kreativ trening som ser mer ut som demontering av en stakkars treningsmaskin kontra treningen eller øvelsen den var bygget for.

Les også: De 5 beste styrkeøvelser som gir maks utbytte

Som i de fleste sammenhenger finnes det både skrevne og uskrevne regler for hvilken atferd som er greit og ikke greit.

Kanskje enda mer gjelder dette for treningssenter. Komersiell trening i Norge har ikke fryktelig lang fartstid, sett i sammenheng med de tradisjonelle idrettene som fotball og langrenn. Dermed er det ikke så rart at heller ikke alle er kjent med generelle trivselsregler som gjør opplevelsen bedre for både deg, de som trener samtidig som deg og nestemann som skal bruke apparetet etter deg.

Les også: Treningssenter mente Imen (18) var for dristig kledd

Jeg har derfor laget en liten liste over atferd som gjerne bør unngås på trening, og det er kanskje like mye en påminnelse for erfarne som nye medlemmer på et treningssenter.

Unngå disse tabbene på treningssenter:

1. Unnlate å rengjøre eller vaske bort svette etter bruk av utstyr

sweaty
 

Det er bra at du trener så hardt at du svetter, men det er ikke så digg for andre å legge seg ned på benken full av din kroppsvæske. Foto: Helena Krekling

Denne sier seg selv men kan ikke bli nevnt ofte nok. Æsj.

2. Tekste på mobilen mens du opptar plass.

texting
 

Tekste kan du gjøre andre steder enn på treningsbenken. Mobilen tar også vekk fokuset fra det du holder på med. Forsøk å la treningen være mobilfri sone. Foto: Helena Krekling

De fleste er på trening for nettopp å trene, så gi plass til andre når du selv tar pauser. Skal du absolutt sitte en plass er det både garderobebenker og ofte sitteplasser i resepsjon på senteret. Du er jo ikke på trening for å sitte på baken.

3. Brøle og stønne

loud
 

Tarzanbrølet hører hjemme i jungelen. Og stønning, vel, det er mildt sagt distraherende. Ikke bare er det irriterende å høre på, det er uheldig å holde pusten mens du trener. Å bruke buktrykk til å støtte kjernen og ryggsøyølen er ikke det samme som å trimme stemmebåndene. Foto: Helena Krekling

Noen av oss kan regne ut vektene dine, for alle andre er kroppspråk mer enn nok kommunikasjon på at det du gjør er tungt. Vi syns du er flink, så hold lydene litt mer for deg selv.

4. Slippe vektstanga rett ned på gulvet

drob_bar
 

Bæm! Med de høye smellene du lager når vektstangen din treffer gulvet får du nok de som trener rundt deg til å ønske at det var foten din vektstangen landet på i stedet. Helst barbeint. Foto: Helena Krekling

Om du ikke er så heldig at du trener på et senter med godt dempet gulv bør dette være en NO GO. Du er selvsagt inne i din bli-supersterk-boble når du trener, og det er viktig for deg, men det er ti andre rundt deg som får sjokkskader av de høye dunkene. Ta hensyn!

5. Bruke samme treningstøy litt for mange ganger. JA, det lukter!

smelly
 

Smelly cat, smelly cat... Og for Guds skyld, unngå å dekke over gammel svette med parfyme! Parfyme forsterker dine egne lukter, samtidig som parfyme kan være uheldig for astmatikere som trener på gruppetime med deg. Foto: Helena Krekling

Bytt treningstøyet frekvent og bruk deodorant, slik gjør du treningsopplevelsen litt hyggeligere for de rundt deg.

6. Trene barbeint

barefoot
 

Ikke bare er det uhygienisk, det er sinsykt smertefullt om du mister en vektskive eller selv den minste ting rett på foten din. Ta på sko! Foto: Helena Krekling

Vi har alle lest eller hørt om boken hvor det blir sagt hvor bra det er å gå barbeint, men det kan du gjøre hjemme. Bruk sokker eller kjøp de tynneste skoene. De som trener rundt deg skal kanskje ta en push-up på gulvet du tråkker på.

7. Dokumentere treningen din med selfies

selfies
 

Jada, du er så sterk og flink og vil at alle skal se det... Bare finn en selfiespot der du ikke er i veien for alle andre. Foto: Helena Krekling

Ikke bare opptar du plass, men du gjør området innenfor kameralinsen din utilgjengelig også. Og nei, de fleste av oss har ikke interesse av å få en gjesteopptreden på din Instagram eller Snapchat. Og ja, treningsøkten din teller like mye selv om du ikke dokumenterer den på sosiale medier.

8. Finne på nye snåle øvelser, just don’t do it

weird_exercises
 

Sit-up mens du sykler? Nei, du slår ikke to fluer i en smekk, du gjør ingen av øvelsene effektivt og kaster bort tiden din... Foto: Helena Krekling

Ok, du ønsker å eksprimentere litt og har en kreativ sjel, men da må du ikke forsøke å skape lokaltrend på senteret ved å rådføre alle og enhver rundt deg på senteret med din innovasjon. Det å finne ut av de etablerte maskiner og all annen informasjon kan være overvelmende nok for de fleste av oss.

9. Trene altfor lettkledd

Du er på treningssenter, ikke stranda. Hold fokuset på det som er viktig, nemlig funksjonalitet. Å trene i sports-BH, en singlet som knapt skjuler vaskebrettet eller en shorts i hipsterfasong gjør man ikke fordi det er så himla befriende, man gjør det for å vise seg frem og alle vet det. Ikke vær han eller hun som bidrar til kroppsfiksering og seksualisering på gymmet ditt. Tenk litt forbi ditt eget speilbilde over hva slags signaler du sender ut. Det er nok kroppspress i samfunnet fra før, du trenger ikke bidra til å øke det...

Treningssenter mente Imen (18) var kledd for dristig

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

La 2016 bli året du endelig lykkes med vektnedgangen

De 5 beste treningsøvelsene som gir maks utbytte

Slik kan du gå ned inntil en kilo i uken