DRAHJELP: Det er godt å bli hjulpet litt i gang med trening. men det er ingen grunn til at du ikke skal kunne klare det alene også. Foto: Annemor Larsen/VG.

Slik blir du din egen PT

Resultater, resultater, resultater! Hvorfor kommer de ikke? Hva er det jeg ikke gjør? Eller hva gjør jeg galt? Er det slik at jeg må ha en trener som pisker meg et hvert sekund på trening for at den etterlengtede fremgangen skal komme?

Akkurat nå! Fra kun 50,- per måned.Klikk her og bli medlem i dag!

Svaret på disse spørsmålene er både ja og nei. Kanskje du ikke trenger en fysisk person som tar jobben, men du må vekke til live din indre trener. Den som ser potensialet i deg og ikke begrensningene, som ikke lar deg få de lange pausene, og som vet at skal noen ting gå fremover så er det litt ukomfortabelt.

Kunnskap og erfaring er noe en god trener har, det er for mye å forvente at du skal ha det samme. Men du besitter mye erfaring om akkurat deg, og det er akkurat det som må danne grunnlaget for å drive deg fremover. Om du trodde en personlig trener har noen hemmeligheter de bare forteller sine kunder tar du feil, men de besitter allikevel noen verktøyer og sannheter du kan ta del i og bruke for deg selv og din trening.

Her kommer ti tips og sannheter du kan ta med deg inn i din neste trening, og er du ekstra flink repeterer du dem for deg selv før hver gang du skal på trening:

 

HOLD UT: Det tar tid å komme i form, men det vil være verdt det. Foto: Helena Krekling.

1: Repetisjon, repetisjon, repetisjon.

Du må tåle å være dårlig en periode om du skal bli god. Kanskje du er redd for å dumme deg ut eller kanskje du forventer å være best før du har begynt? Du må gå veien fra å ikke kunne, være dårlig og deretter beherske før du kan bli god. Du vet godt selv hva du bør gjøre, men istedenfor at en trener forteller deg hva du skal gjøre kan du gjøre det selv. En beroligende tanke kan være at det er ingen rundt deg som ser om du ikke får det til, vi er alle for opptatt av oss selv.

2: En god trener vet at å gjøre noe er bedre enn å være på evig leting etter den beste oppskriften.

Det finnes ingen perfekt oppskrift, men ta et valg og gjør det så bra som du bare kan. Alle som noen gang har fått resultater har gjort mye rart som kanskje ikke var helt riktig alltid, men de gjorde det i det minste så bra de kunne og forsøkte hele tiden bli bedre.

LES OGSÅ: Disse mageøvelsene er det verdt å satse på!

3: Planlegg og legg det inn i kalenderen.

Har du en avtale krever det mer å sluntre unna enn om du bare tar treningen din når du føler for det. Om det er en avtale med deg selv eller en venn spiller ingen rolle, men sørg for å få det inn i kalenderen.

 

AVTAL MED DEG SELV: Selv om du ikke skal trene sammen med noen, så lat som du har en partner eller trener; gjør avtaler med deg selv, og hold dem! Foto. Helena Krekling.

4: Gjør deg selv ansvarlig.

Har du en trener har du en person du kanskje ikke vil skuffe. Ofte har vi lettere for å bryte et løfte med oss selv enn med andre. Ta saken i egne hender og si til noen i familien, en kollega eller en venn at om du ikke oppnår målet ditt innen en gitt dato så skal han/hun få en avtalt gave av deg. Pass på at hva du må gi bort er noe som svir.

5: Er vi på trening så trener vi.

Mobiltelefon? Nei. Lese avis? Nei. Se på tv? Nei. Skal du ha en god treningsøkt må både hode og kropp være på plass. Det handler om deg og din trening, ikke alle som trener rundt deg. Hold fokus og belønn deg selv med alle andre distraksjoner når økta er over.

6: Målsetninger, delmål og oppfølging.

TØFFE MÅL: Og mindre tøffe mål - det er viktig med både langsiktige og litt mer kortsiktge målsetninger når dte gjelder å komme i form. Foto: Helena Krekling.

Sett deg mål, delmål og følg deg selv opp hele tiden. Utfra målsetningen må du finne en måte å måle din fremgang på. Skriv ned treningsøktene dine, sørg for at du er litt bedre i dag enn du var forrige uke. Mål deg selv og re-test ofte i starten. Slik får du bekreftelse på om det du gjør fører deg fremover eller om du må være litt tøffere med deg selv.

7: Skryt , skryt ,skryt.

Får du det ikke fra andre så pass på å gi det til deg selv, det er innsatsen din som fortjener skryt og ikke resultatet. Ta med deg tipsene og tren godt gjennom vinteren, du vil bli overasket over hvor langt du har kommet når vi igjen nærmer oss sol og sommertid.

LES OGSÅ: Har du lett for å gi opp? Eller skeie ut litt for ofte? Slik trener du opp viljestyrken din.

På Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Ikke la tallet på vekten ødelegge for motivasjonen din

Kaken som knapt inneholder kalorier

Akkurat nå! Fra kun 50,- per måned.Klikk her og bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

Nå kun 599,- (Før 719,-)

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

Nå kun 499,- (Før 549,-)

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår best- selger

3 mnd. medlemskap

Nå kun 399,- (Før 439,-)

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.