IMG_3312
 

FULL FOKUS: – Deilig for kroppen å gjøre bevegelser jeg ikke er vant med, sier treningsekspert Roger Holmedal (t.h.). Proffdanser Bjørn Holthe gir han en liten innføring i dansestilene Cha cha cha og Jive. Alle foto: Elisabeth Stigum

Slik gikk det da Roger tok sine første dansesteg

Kvier du deg for å bevege deg ut på dansegulvet? Føler du deg dum, klumsete eller i utakt? Vel, da er du i samme båt som Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal. Vi utfordret han til å ta sine første dansesteg i lære av proffdanser Bjørn Holthe.

Vektklubb møter proffdanser Bjørn Holthe og treningsekspert Roger Holmedal for å snakke om dans som treningsform, i forbindelse med «Skal vi danse»-sendingene som går på TV2 i disse dager. Vi spør om Holthe eller Holmedal har tips til de som synes det er flaut å danse.

bjornholthe2
 

GOD STEMNING: Det ble mange smil og mye latter da treningsekspert Roger Holmedal (t.v.) fikk prøve seg på parketten med proffdanser Bjørn Holthe (t.h.).

– Hvis du synes noe er ubehagelig så finner du ofte en vei for å unngå det. Hvis man er redd for å snakke foran andre mennesker, så kan man gjøre mye for å unngå dette. Men hvis du en dag skal holde tale i et bryllup, så kan frykten for å snakke foran andre ha vokst seg så stor at det føles som en høy mur man må bestige, beskriver treningseksperten.

Fikk du med deg: Dans deg i form

Så før frykten for noe man ikke kan, for eksempel å danse, blir for stor er det lurt å ta ondet ved roten fremfor å la den vokse.

– Jeg tror det viktig at man utfordrer seg selv på ting man synes er litt ubehagelig. Man må tørre å gå gjennom en fase der man ikke er god eller skal prestere. Mange vil nok oppdage at det ikke er så farlig likevel, sier Holmedal.

Er du en av de som sier «jeg kan ikke danse», på fest, byen eller i bryllup der spørsmålet om å danse dukker opp? Ikke bare lar du frykten vinne, du går glipp av en ypperlig treningsøkt!

Les også: Trening ble til varig slankemotivasjon

Ut av komfortsonen

Det er lett å si at man bare skal slutte å føle at det er ubehagelig, og at man bør hoppe i det (eller i danseskoene). Derfor utfordret vi treningsekspert Roger Holmedal til å ta sine første dansesteg i lære av proffdanser Bjørn Holthe i dansestudioet der «Skal vi danse»-deltakerne øver til lørdagens fremvisning. Roger var ikke forberedt på dette før Vektklubb møter han og Holthe.

– Nå blir jeg svett i hendene, sier Holmedal og titter på Bjørn, som svarer med et beroligende smil og sier at dette skal gå bra.

Som med alt annet man prøver for første gang handler det om å starte i det små.

– Vi skal prøve oss på noen grunnsteg innenfor Jive og Cha-cha-cha, forteller Bjørn i det vil går mot dansestudioet. Roger smiler nervøst.

Sjekk ut: 5 steg til en lettere kropp

I salen stiller de to seg foran speilet. Bjørn viser et grunntrinn i cha-cha-cha, og Roger følger etter.

IMG_3282
 

KONSENTRERT: Roger var ikke forberedt på å prøve danseartene Cha cha cha og Jive da vi møtte han til intervju om dans som treningsform.

– «Da-da-datata», sier danselæreren.

Når Bjørn uttaler rytmen samtidig som de utfører stegene er det lettere for Roger å følge. Først øver de på koreografien helt «basic» for å finne bevegelsesbanen og rytme. Så legger Bjørn på den kjente hoftevrikkingen og flere teknikkelementer.

– Strekk det benet! Vri foten utover! «Steng sjappa», sier han om Rogers brede beinstilling.

Gøy å få det til

– Roger er utrolig læringsfokusert, han tar til seg hver instruksjon og forbedrer seg hele tiden, skryter danselæreren.

Det er himmel og hav etter femten minutter med danseøving. Roger beveger seg lettere over gulvet, med lave skuldre og trinnene er ikke lenger så stakkato. Så setter Bjørn på musikken.

– Det som kan være forvirrende med Cha-cha-cha er at vi begynner på toer’n, sier han mens Roger gjør en god innsats i å henge med. Musikken er delt inn i åtte takter og det første taktslaget kalles ener.

– Der, ja! Bra, Roger!

Så er det Jive. Den hoppende stilarten går raskt, men de starter langsomt og rolig før tempoet økes. Roger finner rytmen, det går raskere å lære trinnet nå som han er i gang.

– Mestringsfølelsen av å klare et steg var enorm, og det er så gøy! Jeg har bare lyst til å danse mer, dette ga mersmak, forteller Holmedal med et stort smil om munnen og svetteperler i pannen.

IMG_3317
 

CHA CHA CHA: Bjørn instruerer Roger og viser at tyngden skal være på den fremste foten og tærne skal i gulvet på den bakre foten.

IMG_3336
 

KONSENTRERT: – Sammenlignet med løping så kan jeg ikke la tankene fly avgårde. Her må jeg være tilstede i kroppen og bevegelsene, sier Roger.


I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Gode tips til snikmosjon

Test av trampoline-trening: Garantert høy puls og spenstige bein

Lyst til å løpe konkurranseløp? Det er enda ikke for sent!

Kom deg ut i fjellheimen