Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

TØM HODET: Ikke bare er løping en ypperlig aktivitet for å trene kondisjon og svi av en haug med kalorier, det kan også hjelpe deg å klarne hodet i en hektisk hverdag. Foto: Janne Møller-Hansen / VG

Stress ned med løping

Ser du på deg selv som er person som ikke løper? Det gjorde treningsekspert Roger Holmedal også, helt til han en dag befant seg på løpetur langt inn i skogen. Joggingen var det eneste som hjalp for å få utløp for stress.

 

Treningsekspert Roger Holmedal. Foto: Mattis Sandblad / VG

Jogging. Det har aldri vært min greie, og kanskje har det ikke vært din heller?

Etter mange år hvor jeg stadig har unngått å jogge fant jeg meg selv plutselig ute på joggetur igjen. Selv om jeg ikke kan skryte på meg at det var morsomt, så ble det likevel flere joggeturer i tiden som fulgte. Selv om årsaken til at jeg snørte på meg joggeskoene var mer av nødvendighet, så opplevde jeg sakte, men sikkert, at løpingen ble både morsom og lystbetont.

Så hvorfor hadde jeg tidligere unngått løping som pesten og hvordan kom jeg i gang igjen uten å hate det?

Langdistanseløperne leder vei: Slik finner du løpeglede

Gamle sannheter

At jeg aldri har vært glad i løping er en overbevisning som jeg dannet meg fra ung alder. Når jeg tenker meg om er det nok fordi minnene mine om joggeturer aldri har vært særlig lystbetont. Som oftest fordi jeg egentlig skulle på fotball- eller skitrening, så når det i stedet ble joggetur falt det ikke i god jord. Eller da læreren kom med orienteringskart istedenfor fotball til gymtimen. Og hvem finner egentlig løpegleden i en cooper-test?

Uansett så endte jeg opp med å mislike løping og styrketrening falt mer i smak, der fikk jeg styre som jeg selv ville. Videre gikk årene med en avvergende setning som «løping er ikke for meg».

De norske byene: Få opp pulsen i sentrumsnære turstier

Startskuddet

Hva fikk meg til å begynne igjen? Det startet mer ut av desperasjon enn inspirasjon, helst skulle det vært motsatt, men sannheten er nå engang slik.

Etter en periode med ekstremt mye stress måtte jeg bare finne en plass på å få utløp for det, jeg klarte ikke samle tankene og annen trening gjorde ikke nytten. Og la meg nevne at jeg også forsøkte meg på yoga annenhver dag i to uker til ingen nytte.

Så der var jeg da; i skogen med et overfylt hode og litt usikker på hvordan det hele skulle foregå. Jeg gikk selvsagt altfor hardt ut og fikk tidlig hold, men etter litt justering på tempo gikk det greit. Selv om legger, knær og korsrygg skrek av den ukjente belastningen så ble hovedmålet oppfylt, sakte tømte hodet seg for tanker.

Bytt godterikalenderen: Julens sprekeste adventskalender

stoppeklokke roger 1
 

Å ta tiden på en runde på løpebanen ble motivasjon for videre løping. Foto: Roger Holmedal

Min løpemotivasjon

Løping var ikke morsomt, i hvert fall ikke på lang tid. Det var frisk luft og det å tømme hodet som var min driv til å fortsette. Etter hvert valgte jeg å ta tiden på meg selv gjennom en fast løperute, og deretter hadde jeg som mål å forsøke bli litt bedre hver gang, ikke mye, men litt. Et par sekunder på en halvtimes rute var nok for å føle mestring. Og etter å ha gjort dette noen ganger så ble det vel bare mer naturlig å fortsette enn å slutte.

Hold varmen: Slik kler du deg for løpetur i kulden

Hvordan finne din motivasjon?

Min grunn for å begynne med løping var skapt av et sterkt behov for å få utløp for stress, og selv om du ikke føler det samme kan det likevel være bra å skape et behov. Kanskje du melder deg på et mosjonsløp slik at du har et tidsbestemt mål, kanskje du også bare trenger frisk luft og få tømt hodet eller at du er lei av å bli tungpustet av å gå i trapper. Uansett er det smart med en grunn som sparker litt mer enn at du «burde» eller «skulle» kommet i litt bedre form.

Seks grunner for å ta en løpetur

 

BEFRIENDE: Frisk luft og dagslys gjør godt for de fleste! Løping styrker skjelettet, men pass på at du ikke overdriver løpetreningen uten å tilstrekkelig treningsgrunnlag. Da kan det fort gå hardt utover ledd og ligamenter. Foto: Helena Krekling

• Du kan gjøre det hvor som helst. Løp, bare løp. Uansett hvor du er; på tredemølle, på vei hjem fra jobb eller utforsk en ny plass på ferie. Du kan løpe hvor som helst.

Se lysere på livet. De som trener regelmessig ser mer positivt på livet, også etter treningsøkten er over og svetten har lagt seg. Løping utskiller endorfiner som vil gjøre deg i bedre humør. Kommer du deg ut og løpe får du både frisk luft og en liten bit av det sollyset som er mangelvare på denne tiden av året.

• Du får tømt hodet og reduserer stress. Ifølge «Enviromental Science & Technology Journal» er kun fem minutter nok for å redusere stress og øke motivasjonen for mer trening. De som trente med utsikt over en elv eller vann fikk den beste effekten, så sørg for å finne den ruten med finest utsikt for din neste løpetur!

Øk utholdenheten. Regelmessig løping øker kondisjonen. Og husk at det er flere arenaer utover jobb og trening du kan ha glede av økt utholdenhet.

Styrk skjelettet. Regelmessig løping er bra for å øke langtidsstabiliteten av bein. Konklusjonen man har kommet frem til er at 12–20 minutter løping, tre ganger i uken, kan øke beinmineraltettheten.

Møt nye mennesker. Selv om sosiale medier og tinder er oppfunnet betyr det ikke at vi skal droppe all form for fysisk mellommenneskelig samvær. Dra ut, smil og si hei til noen, det kan lyse opp både din og deres dag.

Slik kommer du i gang

Start tips:

 

Finn en lokal fotballbane og løp rundt den én gang. Går det bra kan du gjerne legge på en runde til. Blir du sliten eller lei så er du ikke midt inni skogen i hvert fall, og kan bare avslutte. Neste økt prøver du en runde til. Etter hvert når du passerer mange runder kan du finne deg en passelig joggeløype du prøver ut.

Gjør det enkelt og for guds skyld; dropp synsing og tenkning. Ta utgangspunkt i den formen du er i og legg terskelen lavt. Om din første tur er rundt en fotballbane eller 20 minutter på tredemøllen, har ingenting å si. Det er sjeldent et problem å gjøre noe vanskeligere, komplisert eller lengre. Kunsten er å kjenne på seg selv hva man klarer, og gjøre akkurat det, allerede da er du på vei forover.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Slik får du god løpeteknikk

Slik motiverer du deg til å trene på fridager 

Fem øvelser for å bli skisterk

Effektiv trening i apparater (saken er åpen for medlemmer)