Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
nistemat
 

NISTE: Om du skal tilbringe dagen på stranden eller i parken, er det greit å ta med mat som både tåler varmen og er sunn for kroppen din. Foto: Jan Ovind, Javad Parsa

Sunn og enkel nistemat på stranden

Sommerværet i Norge har vi fått erfare at kan være svært ustabilt. Men når solen titter frem og du kan løpe til stranden, hva skal du ha med deg av nistemat som tåler varme uten at det sprenger kaloribudsjettet?

Det er enkelt å ta med en boks salte kjeks, potetgull og brus på stranden. Da kan stranddagen fort bli en usunn dag, og en oppblåst dag! Det vi helst vil ha med er lett og sunn mat som ikke krever mye forberedelse. Noe som passer til store og små, og som tåler sommervarmen. Her er vår liste over enkle, sunne ting du kan pakke i strandbagen.

Sandwhich

13d64d2dc470a7185d9ccd88aee578b9
 

BRØD: Mellom to skiver grovt brød kan du putte mye, vi foreslår noe med proteiner og mye smak for metthetsfølelsen.

Lag en sandwhich av to grove brødskiver, og fyll den med det du ønsker. Tips til oppskrifter med godt og sunt pålegg: Brød med cottage cheese og eple, brød med roastbeef og løk, brød med tunfisksalat.

Fruktsalat

cfbfdc9d9b6c85fa43896bf7cb83fcba
 

FARGERIK: En søt og fargerik fruktsalat er kjempegodt i varmen. Foto: Mat.no

En salat av frukt er helt supert for stranden! Skjær opp det du har liggende av frukt og bær, og ta det med i en boks. Om du ønsker et litt mer mettende måltid kan du pakke med en boks vaniljekesam. Oppskrift på fruktsalat: Fruktsalat med vaniljekesam.

Fullkornswraps

d226400b7d2bfb154820a581654d72dc
 

WRAP IT: Grove wraps er genialt å ha liggende hjemme. Foto: Matprat.no

Det fine med wraps er at de er enkle å fylle med noe sunt, enkle å pakke sammen og ta med seg. Her er det mange muligheter. Du kan fylle de med gårsdagens kyllingmiddag, tacorester, eller bare grønnsaker og cottage cheese. Tips til oppskrifter: Grove fenalårwraps, wraps med kesam og kylling, spinatwraps.

Kjøleskapsgrøt

kjoleskapsgrot_samlet
 

GODT: Kjøleskapsgrøt er grøt du lager dagen før, og som er klar etter en natt i kjøleskapet. Sunt, enkelt og godt. Foto: Midtun, Guldberg, Broch

Kjøleskapsgrøt er tingen for de med dårlig tid, i tillegg er disse oppskriftene sunne og næringsrike, og de er geniale å ha med som niste. Men de krever forberedelse dagen før. Les oppskriftene på frokostgrøtene her.

Smoothie

06192faa72bb51d4dd13ece4acfc1a7f
 

SMOOTH: Det smaker himmelsk, og er proppet med frukt og bær! Foto: food.com

Om du har blender hjemme er det superenkelt å mikse sammen en sunn og deilig smoothie som du kan ta med deg. Fyll blenderen med ananas, sitron, banan og fryste bær, og du har nesten fylt 5 om dagen kvoten! Her er noen oppskrifter på enkle og deilige smoothies: Jordbær og yoghurt smoothie, bringebærsmoothie, mangosmoothie med ingefær.

Ønsker du noe enda enklere? Her er sunne mellommåltider du kan ta rett fra kjøleskapet og i sekken:

  • En boks knekkebrød og en tube smøreost
  • En kurv jordbær og blåbær
  • En avokado delt i to og en skje
  • Epler og bananer
  • Yoghurt med müsli
  • Cherrytomater

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Føl deg mett uten å overspise
Drinkene med færrest kalorier