Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

SPA FOR KROPPEN: Du kjenner umiddelbart at du gjør noe som er godt for muskler og ledd underveis i timen. Du får også gjort øvelser for hele kroppen. ALLE FOTO: Simen Øyen

Vektklubb tester gruppetimen BodyArt på Krønsj

Bevegelighet, balanse, kjernestyrke og avspenning er nøkkelord for denne timen. Vektklubb har testet tre gruppetimer som er hakket mer fartsfylt enn yoga og som skal gjøre deg smidig og sterk.

Sjekk oversiktsartikkelen og les mer om den nye treningstrenden her!

 

Bevegelse i ryggsøylen gjør godt for en kontorkropp!

BodyArt

Hvor: Krønsj Treningssenter (Oslo)
Instruktør: Christina Støle Therkildsen
Varighet: 60 minutter
Dato: 12. Februar 2018, kl. 11-12

Timebeskrivelse:

Fra Krønsj hjemmeside: Funksjonell bevegelsestrening som balanserer styrke, fleksibilitet og mental konsentrasjon. Treningsformen skal gi en mer smidig, sterk og smertefri kropp. Utviklet av Osteopat og danser Robert Steinbacker og kom til Norge i 2016.

Timen passer for:

Alle, uansett form og størrelse. Det er en fin time for nybegynnere som aldri har trent før, og den passer godt for de som driver med kondisjonstrening og/eller styrketrening.

Slik var timen: 

Se VIDEO fra da vi testet BodyArt!

Timen begynner med en oppvarming- og bevegelighetsdel. Vi gjør flere ulike flytende bevegelser, alltid fem repetisjoner slik at man får tid til å lære seg bevegelsen og konsentrere seg om pusten og kjenne etter hvordan bevegelsen forplanter seg gjennom kroppen.

 

Vi forlenger ryggen og strekker bak på leggen.

I kondisjonsdelen som fulgte, jobbet vi med sammensatte øvelser til musikk som ga ekstra litt ekstra puff. Jeg ble god og varm og fikk opp pulsen skikkelig. Det var noen statiske øvelser, f.eks holde i knebøy, der jeg tenkte at «nå klarer jeg ikke mer», men heldigvis skulle vi ikke holde stillingen grusomt lenge, men nok til å kjenne at det brenner litt i musklene.

 

Tiden gikk skikkelig fort. Jeg så kun på klokken én gang, og da var det fem minutter igjen av timen.

Etter kondisjonsbiten var det styrke som flytende øvelser der vi jobber mer med noen muskelgrupper samtidig som kroppen beveger seg som en helhet.

 

Pusten er et viktig verktøy gjennom bevegelsene. Vi puster inn gjennom nesen, ut gjennom munnen som om man lager dugg på et vindu.

Helt til slutt gjorde vi avspenningsøvelser der vi bare fikk ligge på matten i universalstrekk (se bilde lenger ned), deretter flatt på ryggen.

 

Klarer du å sitte på huk med hælene i gulvet, uten å tippe bakover? Da har du god nok bevegelighet i hodteledd og ankelledd.

Min opplevelse:

Instruksjonene og øvelsene var enkle å følge, bevegelsene var kjente, men satt sammen på en ny og spennende måte som gjorde at jeg tenkte mer gjennom hvordan jeg overførte tyngde, bevegde armene, ryggen og måtte bruke konsentrajonen. Jeg følte at vi gikk gjennom hele kroppen, timen føltes struktruert og nøye planlagt. Øvelsene var verken for harde eller for lette, og varte akkurat passe lenge. Ikke for kort til at jeg ikke fikk utbytte når jeg først hadde lært meg bevegelsen, ikke for lenge til at det ble utmattende eller kjedelig.

 

Vi gjorde split-knebøy der armene også var en viktig del av bevegelsen. Når vi bøyde ned skulle tyngden flyttes over fremre fot samtidig som strake armer svinges inn foran kroppen og man ser ned. Når man presser opp og bak igjen, åpner du armene og strekker de bakover samtidig som du kniper skulderbladene sammen.

Jeg kan ikke skryte på at jeg klarte å bruke pusten riktig gjennom øvelsene i timen. Jeg er elendig til å puste på kommando. Jeg var nok litt for opptatt av bevegelsene til at jeg greide å puste inn eller ut til riktig tid. Dette tror jeg kommer med trening, og når man har lært seg bevegelsene slik at man ikke bruker så mye konsentrasjon på å gjøre det rett.

 

Universalstrekk en en deilig rotasjonsøvelse for ryggen der bøyd kne føres over til motsatt side mot gulvet, mens overkroppen vris lett til andre siden.

Tradisjonelt sett sovner jeg alltid på timer som har en avspenningsdel helt på slutten, og denne timen var intet unntak.

Se VIDEO fra timen her!

 
 

Skvis sammen skulderbladene og aktiver de viktige musklene plassert på øvre del av rygg. Ikke mer som skal til! Ligg flatt på en matte, plasser armene ut forbi skuldrene og skvis skulderbladene sammen mens du løfter armene og hever ryggen så vidt opp fra matten. Hold nakken som en naturlig forlengelse av ryggsøylen, unngå å titte opp.

Her finner du BodyArt:

Krønsj Treningssenter i Oslo, utvalgte Spenst treningssentre, Fitness Xpress, Moov Treningssenter i Drammen, Level Treningssenter i Tolvsrød og flere.

Se også:

Vektklubb tester Soma Move

Vektklubb tester Body Balance