Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

KRAFT OG FLYT: Instruktør Silje Thorstensen i et eksplosivt og luftig svev frem mot matten, der hun lander på en fot og strekker armene ned mot gulvet. ALLE FOTO: Simen Øyen

Vektklubb tester gruppetimen Soma Move

Yogainspirerte bevegelser i et forrykende tempo, kjernestyrke og balanse er nøkkelord for denne timen. Vektklubb har testet tre gruppetimer som er hakket mer fartsfylt enn yoga og som skal gjøre deg smidig og sterk. Soma Move er en av dem.

Sjekk oversiktsartikkelen og les mer om den nye treningstrenden her!

 

Vi er både høyt, lavt og opp-ned underveis i timen.

Soma Move

Hvor: Myrens Sportssenter (Oslo)
Instruktør: Silje Thorstensen
Varighet: 45 minutter
Dato: 15. Februar 2018, kl. 11.05-11.50

Timebeskrivelse:

Fra Myrens hjemmeside: En helhetlig treningsform som er atletisk og samtidig myk. På timen går man gjennom en uavbrutt serie med bevegelsesmønster som utfordrer bevegelighet, stabilitet og styrke. Instruktøren beskriver timen der det myke møter det sterke. Den sterke blir myk, og den myke blir sterk.

Timen passer for:

Timen passer for alle, men sammensetningen og tempo kan gjøre det utfordrende i starten. Man bør prøve timen et par ganger før bevegelsene og koordinasjonen sitter. Vær oppmerksom på at noen eldre kan oppleve svimmelhet fordi det er mye opp og ned-bevegelser i raskt tempo. Det kan man løse ved å utføre timen i litt roligere tempo.

 

Ny måte å gjøre knebøy på; dyp og bredbeint knebøy med rotasjon av overkropp slik at du tar i gulvet med en hånd og strekker den andre opp og bak. Dette gjøres i et raskt tempo, men ikke så raskt at kvaliteten på øvelsen blir dårlig.

Slik var timen:

Se VIDEO av Soma Move her!

Fra start til slutt er vi i konstant bevegelse, ingen pauser eller statiske stillinger som skal holdes over lang tid.

 

Kraftfulle bevegelser og mye bevegelighet! Her gjør vi utfall bak, før vi går ut i en ninjaposisjon som strekker godt på innside lår og åpner hoften. Så svinger vi inn i en utfall igjen og løfter bakre kne raskt frem.

Hoveddelen består av fire sekvenser som hver igjen består at tre bevegelser. Disse tre bevegelsene kjøres i to runder. Det er mange kjente bevegelser som knebøy, utfall og push-ups, men øvelsene er ikke så isolerte som i tradisjonell styrke der du enten strekker ut, trekker til deg eller presser ifra. Bevegelsene er kraftfull og nesten litt dyriske. Vi jobber ikke med én og én muskelgruppe, men med hele kroppen som en helhet, som en lang bevegelseskjede.

 

Instruktør Silje Thorstensen viser en «dancers strech».

Det er kontraster i bevegelsene gjennom hele timen. I løpet av sekvensene er det en god miks av kontakt med gulvet og stående øvelser, fokus på forside og bakside. Øvelsene er satt sammen på en særegen måte, og tempoet gjør det absolutt utfordrende for pusten.

Som avslutning repeterer vi de samme bevegelsene fra oppvarmingen, men i roligere tempo, færre repetisjoner. Jeg kjenner allerede at jeg har økt bevegeligheten min og er mer stødig i balansen.

 

Her er jeg og Trine temmelig svette i luggen etter alle utfallene. De store bevegelsene aktiverer muskler i hele kroppen. Det er også svært krevende for kjernemusklene.

Vår opplevelse:

Dette er noe helt annerledes som verken jeg eller Trine har gjort tidligere. Her var det fart, det er på en måte «yoga på speed». Mer spenst, eksplosivitet og noen små hopp, som man ikke finner i yoga. Mye mer dynamisk og i et forrykende tempo. Misforstå meg rett, det gikk ikke så fort at jeg slet med å henge med. For selv om timen trenes til musikk, så ska man ikke jobbe i takten til musikken, men heller finne den utføringen av bevegelsen som passer deg. Vi gjorde mange nok repetisjoner av bevegelsesmønstrene til at de satt.

 

– Ikke vær så redd for å gjøre bevegelsene riktig eller galt, vi er skapt for å bevege oss på veldig mange måter. Det er viktig at deltakerne selv finner ut hva som kjennes riktig, sier instruktør Silje Thortensen.

Det var virkelig ikke tid til å tenke på noe annet enn akkurat den bevegelsen du skulle gjøre der og da. Både jeg og Trine ble svette, men ikke totalt utmattet. Det kjentes utrolig godt for kroppen. Noe av det vi likte best var at bevegelsessekvensene var såpass utfordrende.

Vi var begge ganske støle de påfølgende dagene. Spesielt i setemusklatur etter alle utfallene.

Sjekk VIDEO fra timen vi testet her!

_18S2548
 

Bevegelser som Spiderman! Gøy og lekent.

Her finner du Soma Move:

SIO Trening (Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus), Myrens Sportssenter i Oslo, Oppdal Treningssenter fra 5. Mars, onlinetrening hos Yogobe.com og flere.

Se også:

Vektklubb tester BodyArt

Vektklubb tester Body Balance