Finn sommerformen nå

Publisert: 2011-06-14 10:38

Å ta et skippertak nå mot sommeren er mye bedre enn ingenting.

KONDISJONSTRENING ER VIKTIGST: Skal du ned i vekt bør kondisjonstrening være det du begynner med og prioriterer underveis.

Helge Mikalsen

Treningsekspert Anne Mette Rustaden.

Janne Møller-Hansen

Hvor mye man klarer å oppnå på kort tid avhenger både av utgangspunktet og hvor intensive disse skippertakene blir. Det er derfor viktig å ha en realistisk innstilling til resultatene, og kanskje bruke dette skippertaket som en start til å bli mer regelmessig aktiv fremover.

Er du i startgropen nå, kan du gjøre følgende:

Av den totale tiden du har til disposisjon til trening, bør cirka sytti prosent gå med til kondisjonstrening, og resterende tretti prosent av tiden til styrketrening.

Har du for eksempel mulighet til å trene tre ganger i uken, bør to av øktene benyttes til kondisjonstrening, gjerne med 10-15 min styrke til slutt, mens den tredje økten bør ha fokus på styrketrening, gjerne med en 15 min oppvarming / kondisjonsdel først.

Kondisjonstrening: Du kan velge fritt mellom alle aktiviteter som trigger kondisjonen, for eksempel rask gange, løp, sykling, dans, svømming, stavgang, hoppetau, eller lignende.

De første to ukene bør du prioritere lange økter, men deretter kan du med fordel variere med intervalltrening.

Styrketrening: Jeg anbefaler sirkeltrening (alene eller med venner), dette er både effektivt, gøy og sosialt.

Sirkeltreningsprogram:

- Spensthopp

- Brede push-ups

- Opptrekk

- Bekkenhev

- Ryggliggende benhev

- Dipps på benk / stubbe etc.

- Utfallsgange

- Planken

- Smale push-ups

Lykke til, god trening, og god sommer!

Hilsen Anne Mette

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her