Thor Nielsen

Sitting dreper!

Publisert: 2013-06-09 15:52

Å sitte stille gjennom hele arbeidsdagen forkorter livene våre.</p><p>

Det er ikke bare potetgullet vi spiser som har ført til at utrolige 1,4 milliarder mennesker over hele verden er overvektige. Stillesittende arbeid er en av årsakene til overvektbølgen, slår Verdens helseorganisasjon fast.

Stillesitting dreper

Jo mer du sitter, dess tykkere blir du, viser en ny studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Obesity. De som jobbet normale 35 timer eller mer per uke, la på seg mer enn de som jobbet deltid.

I den to år lange studien deltok 9276 australske kvinner. 55 prosent av dem som jobbet 35 timer per uke eller mer la på seg i snitt 1,5 prosent av vekten sin i løpet av perioden. De som jobbet aller mest la på seg mer.

– Lange arbeidsdager kan gjøre at kvinner bruker mindre tid på å være aktive og på ta vare på helsen sin, sier forsker Nicole Au ved Centre for Health Economics på Monash University i et nyhetsbrev publisert på universitetets nettsted.

– Med mange arbeidstimer får man mindre tid til å trene, sove og lage hjemmelaget mat. Tiltak som bidrar til at man kan jobbe mindre og opprettholde en sunn livsstil vil kunne være nyttig, skriver Au.

Stillesitting fører til lavere stoffskifte og til et lavere nivå av det gode kolesterolet. I en artikkel publisert i British Journal of Sport Medicine slår forskerne fast at stillesitting er verre enn røyking. For hver time du sitter, reduserer du statistisk sett livet ditt med 22 minutter. Til sammenligning regner man med at du forkorter livet ditt med elleve minutter for hver sigarett du røyker. I et større perspektiv konkluderte forskerene med at en voksen person som tilbringer i gjennomsnitt seks timer hver dag sittende, kan i løpet av livsløpet forvente å leve 4,8 år mindre enn en person som ikke sitter like mye. Å sitte tar livet av deg, sier mange leger i dag.

Les studien i Obesity her.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Reis deg

Kaloriforbrenningen går også ned når du sitter. En person vil forbrenne én kcal per kilo kroppsvekt per time når han sitter. Hvis du får anledning til å stå, vil kaloriforbrenningen din øke med tretti til femti prosent, sier Steinar Krokstad, daglig leder for Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT), som har samlet data om befolkningen i fylket i over tyve år.

– Vi har begynt å se på hvordan sitting, på samme måte som røyking, har betydning for helsen. Samfunnet er organisert på en slik måte at vi bruker minst mulig energi. Vi gjør alt sittende. Mange er flinke til å trene én time tre ganger per uke, men det kan ikke kompensere for de daglige aktivitetene.

Han mener det kan være nyttig å bruke et heve- og senkebord på jobb. Hvis du kan veksle mellom å stå og sitte litt, vil det påvirke kaloriforbrenningen positivt.

Mange av oss sitter også når vi ikke er på jobb. Selv om vi ifølge Statistisk sentralbyrå ikke jobber like lenge som før, så sitter vi mye også i fritiden.

Ifølge Tidsbruksundersøkelsen bruker hver og en av oss en time og 51 minutter hver eneste dag på TV-titting. I 1980 brukte vi bare én time og seksten minutter per dag foran skjermen. Og vi bruker kun en halvtime per dag på idrett og friluftsliv. Til sammen sitter vi mellom femti til sytti prosent av tiden, viser sitteforskningen.

Hvor mye går du i løpet av en dag?

Du bør gå minst ti tusen skritt pr. dag, anbefaler Verdens helseorganisasjon. Men mange norske arbeidstakere får på langt nær så mye bevegelse i løpet av en arbeidsdag.

Vi har ved hjelp av skrittmålere sjekket hvor mye tre personer i ulike livssituasjoner beveger seg i løpet av en dag.

Ønsker seg mer aktivitet

Louise Faldalen Prytz (26) studerer økonomi på BI i Oslo og har to resepsjonsjobber.

Line Møller

– Jeg leser førti timer i uken. I tillegg har jeg stillesittende jobber. Det er ikke bra verken for baken eller for hodet. Det å trene og spise sunt er ikke alltid mulig i hverdagen. Jeg skulle ønske jeg kunne bevege meg mer i løpet av dagen.

Men Prytz trener likevel jevnlig. Men med et så stramt program, krever det mye planlegging og disiplin å få lagt inn treningsøktene.

– Jeg ønsker meg en hverdag der jeg kan leve sunt uten å måtte planlegge det, sier den disiplinerte studenten.

Rolige mammadager

Janicke Tony Hansen (22) fra Trondheim fikk en liten gutt for åtte måneder siden. Foreløpig aker babyen seg fremover på magen og mamma får slett ikke beveget seg så mye.

Thor Nielsen

– Jeg telte skrittene én dag, da gikk jeg syv tusen skritt, det ble så mange fordi jeg akkurat den dagen var ute på tur med barselgruppen. Nå ligger vi ofte på gulvet og leker og det er ikke så mye bevegelse i den aktiviteten. Kanskje det blir mer når gutten begynner å gå?

Nå har Hansen søkt på vaskejobber.

– Jeg håper jeg får beveget meg mer i når jeg begynner å jobbe.

Hansen har likevel gått fint ned i forbindelse med graviditeten.

– Jeg er medlem av Vektklubb og der får jeg tilrettelagt hva jeg bør spise i forhold til hva slags aktivitet jeg har. Når jeg går fra å være hjemmeværende i permisjon til å begynne å jobbe igjen, økes kalorimengden.

Sitter 99 prosent av tiden

Chriss Greve (35) jobber som teknisk ansvarlig i et IT-distribusjonsselskap på Lysaker vest for Oslo.

Javad M. Parsa

Chriss driver med blant annet prosjektplanlegging, support, salg og innkjøp. Skrittelleren viste at han fikk gikk mellom 1200 til 1300 kroner skritt per dag. Det er alt for lite.

– Men en dag var jeg oppe i 1500 skritt for da kom det varer, sier Greve. – Jeg sitter 99 prosent av tiden.

Han sier at stillesittingen har ført til at han la på seg. Men nå har han begynt å spise lettere og trene mer, og har gått ned hele 29 kilo. Noen grep på jobben vil kunne gjort at han fikk bevege seg mer.

– Et heve- og senkebord hadde vært fint. Da kan må stå og trippe litt i løpet av arbeidsdagen. Slike bord er dyre, og jeg tror ikke små selskaper vil kunne ta seg råd til det.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les flere saker fra Vektklubb:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her