Javad M. Parsa

Ballett-trening tar av - men hvor effektivt er det?

Publisert: 2015-08-28 09:51

I USA er trening med en ballettbar den hotteste nye treningstrenden, omfavnet av Hollywood-kjendiser som Taylor Swift, Dakota Fanning og Rosie Huntington-Whiteley. Nå vil landets største treningskjede at du skal bli hekta.

Slapp av, du trenger hverken strutteskjørt eller pinefulle ballettsko for å delta på gruppetimen. I følge Sats/Elixia som bringer trenden til Norge, er dette en styrketime der du bruker egen kroppsvekt som belastning.

Sats/Elixia

Trenden som startet i New York City, har spredd seg over hele USA, og amerikanske kvinner strømmer til Barre-studioer i håp om å få dansekroppen, uten å ta et eneste dansetrinn.

Da Vektklubb snakket med Sats/Elixia kunne de fortelle at deres Barre-time består av øvelser som alle involverer ballettbaren på en eller annen måte, enten det består i å bruke den som støtte mens man gjør en type tåhev, knebøy og benstrekk, eller «henger» etter baren med ben og armer.

- Du trener tradisjonell styrke samtidig som du får utforsket danseren og ballerinaen i deg, I Barre jobber vi mye med kroppsholdning, kjernemuskulatur men også øvelser og sekvenser som inkluderer de større muskelgruppene.
Styrkesekvensene foregår med egen kroppsvekt noe som gjør treningen skånsom og tilgjengelig, men allikevel effektiv, sier Kine Stensrud, produktsjef for gruppetrening i Sats/Elixia Norge.

Effektiv nok?

Hvor mange kalorier som forbrennes på en time vites ikke, da treningstimen fremdeles er relativt ny. Om du er kvinne og veier 60 kilo vil en time med lett styrketrening kunne forbrenne omtrent 180 kcal. Tung styrketrening vil forbrenne cirka 300 kcal, det samme vil én time med pilates.

Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal er imidlertid skeptisk til om treningstimen holder det den lover.

Robert S. Eik / VG

- Det er helt fjernt å tro at en time på et treningssenter gir deg ballettkroppen. For det første må du være genetisk disponert til en slik kropp, og deretter ligger det helt sinnsykt mange treningstimer bak, sier Holmedal.

Selv for en vanlig mosjonist er et poeng at styrkeøvelsene føles tunge nok, uansett hvilket nivå man er på, ellers kan det nok bli svært vanskelig å oppnå «kroppen til en danser», som times sies å gjøre.

Det er en misforståelse at det kun er tung styrketrening som gir store muskler. I følge Olympiatoppen utføres hypertrofitrening, der målet er å øke muskelens volum, nettopp ved å trene styrkeøvelser der du ikke løfter det tyngste du kan (60-85% av 1RM*), men heller gjør opp mot 15 repetisjoner, gjerne i et langsomt tempo. For å oppnå større muskelvolum ved denne metoden krever det selvsagt timesvis med trening, spesielt for kvinner. Menn har mer testosteron i kroppen og bygger derfor muskler mye lettere enn kvinner.

- Du kan bare gjøre en muskel større eller mindre, du kan ikke trene deg til «lange» og «slanke» muskler. Det handler kun om gener, fastslår Holmedal.

Om du trener for å bli sterkere er det fremdeles bedre å trene styrke der du maks klarer 8-12 repetisjoner av en øvelse, fremfor de lettere styrkeøvelsene der du klare opp til 20 repetisjoner.

- Når det kommer til trening er alt bedre ingenting, så hvis dette er timen som får deg motivert til å trene, kjør på!, oppfordrer treningseksperten.

*1RM er den tyngste vekten i en gitt øvelse du kun klarer å løfte én gang.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

4 øvelser som er bedre enn knebøy

Tøy deg til friskere rygg

Push-ups i trappa

Dette spiser Vektklubb-medlemmer i forbindelse med en treningsøkt

Derfor er Vibeke Klemetsen avhengig av yoga

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her