Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
scramble4
 

KJAPP MAT: Enkel middag for én! Passer ypperlig på dager der du har mye på planen og trenger å spise noe som går raskt å lage.  Foto: Roger Holmedal

Treningsekspertens middags-«scrambled eggs»

Har du egg, har du middag! Her er Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedals hverdagsmiddag som han tyr til når tiden er knapp.

 

Treningsekspert i Vektklubb, Roger Holmedal. Foto: Robert S. Eik / VG

På travle hverdager lager Roger Holmedal ofte «scrambled eggs», altså eggerøre, med karbonadedeig, ost, ris eller potet, og serverer sammen med salat og grønnsaker.
– Jeg lager ofte dobbel mengde slik at middag og kveldsmat blir det samme. For å få litt variasjon bruker jeg gjerne litt ulike barbequesauser, forteller Holmedal.
Egg er en naturlig kilde til proteiner av god kvalitet, enumettet fett (det gode fettet) og en rekke andre næringsstoffer. Ett stort egg gir omtrent 70 kcal, så egg er en matvare vi kaller næringstett. Det betyr at det gir deg masse sunne næringsstoffer på få kalorier.
Les mer om egg og anbefalinger under oppskriften!
Du trenger:
3 egg
100 gram karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig
Litt revet ost
Ris eller potet
Blandet salat
Cherrytomater
Blomkål eller brokkoli
scramble sammen 1
 

Foto: Roger Holmedal

Slik gjør du det: Stek kjøttdeigen. Bland så i tre egg. Tilsett litt ost. Server med ris eller poteter, blandet salat, cherrytomater og blomkål eller brokkoli. Rester av andre grønnsaker er også fint å bruke.
IMG_6705
 

Server med det du har av salat og grønnsaker! Foto: Roger Holmedal


Egg og helse

Ifølge Opplysningskontoret for egg og kjøtt spiser vi nordmenn i snitt et halvt egg om dagen. Forskning viser at egg trygt kan inngå i et ellers sunt og variert kosthold. Det er ikke funnet en sammenheng mellom inntak tilsvarende ett egg om dagen, og økt risiko for hjerte- og karsykdommer blant den friske delen av befolkningen.

Det betyr imidlertid ikke at jo flere egg du spiser, jo bedre. Plommen er svært kolesterolrik, og derfor ønsker ikke Helsemyndighetene at vi øker inntaket av egg, selv om kolesterolet vi får i oss gjennom maten har liten påvirkning på kolesterolnivået i blodet.

Se andre god oppskrifter:

Sunt pålegg: Rødbetehummus

Søtpotetsuppe

Smakfull kyllingsalat

Fargerike middagsbowls