Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
vektklubb
 

FØR OG NÅ: Et lite dytt i form av høyt kolesterol førte Trine på veien mot en livsstilsendring. Foto: Privat

Trine (44) gikk ned 20 kilo på et halvt år

Høyt kolesterol og løpeglede var motivasjonen Trine Bjørgan Høiberg trengte for en livsstilsendring. På ett år har hun nådd målet sitt.

Trine Bjørgan Høiberg

 

Alder: 44 år

Bosted: Sandefjord, Høyjord

Yrke: Selvstendig næringsdrivende som psykoterapeut

Sivilstatus: Lykkelig gift gjennom 24 år, med to voksne barn.

Høyde: 158 cm

Gått ned: 26 kilo

Nå-vekt: 59 kilo

– Jeg har ikke veid så lite som nå siden jeg kanskje var tenåring, forteller Trine til Vektklubb. 

Hun har vært medlem i Vektklubb siden 2. april 2018. I tillegg til å slite med vekten siden tenårene, økte kiloene med alderen. Det førte til påfølgende utfordringer som høyt kolesterol og følelsen av å ikke være i fysisk form. I flere år hadde løping vært en stor interesse, noe Trine følte var belastende med de ekstra kiloene. Derfor bestemte hun seg for at dette skulle være hennes hovedmotivasjon for livsstilsendringen og vektreduksjonen.

Les også: Slik holder du kolesterolnivået nede

Reisen ned i vekt

Da Trine startet prosessen om å gå ned i vekt i april 2018, satte hun seg et mål:  Hun skulle gå ned 20 kilo. 65,8 kilo var hennes målvekt. Til bursdagen sin, 17. september 2018, hadde hun nådd målet. Så kjente hun at hun ville ned enda litt til.

– Jeg bestemte meg for å gå ned et halvt år til med rolig nedgang, og nå er jeg i mål. Jeg står et sted nå hvor jeg er veldig fornøyd. Men jeg kan gå ned fire kilo til, men det skal jeg ikke fokusere på, forteller hun og legger til:

–Jeg har gått fra XL i klær til small og XS, så jeg har redusert vekten mye.

Bli inspirert: Nina gikk ned 32 kilo!

468126B7-7928-4C52-8CBF-A337984090A0.jpeg
 

MARATON: Løpeglede og konkurranseinstinkt er noe av det som motiverte Trine under vektnedgangen. Foto: Privat

En vektnedgangfase kan være både tøff og god. Ikke bare har kolesterolnivået til Trine gått tilbake til normalen, hun har også kjent på mange gode følelser.

– Hva skal jeg si? Jeg har faktisk kjent litt sorg, men veldig mye glede. Jeg har fått energi og mestringsfølelse. Det er utrolig godt å kjenne seg normalvektig. Løpeturene mine går som en drøm og jeg føler kroppen fungerer godt.

Trine har alltid elsket å løpe, men lidenskapen har blitt sterkere nå som kroppen er blitt lettere. I år satser hun på å delta i løp. Allerede har hun løpt Holmestrand maraton på 10 kilometer, hvor hun fikk tiden 58,7 minutter. 15. juni skal hun delta på halvmaratonen Nordmarka skogsmaraton. 

– Det er vektreduksjonen som har gjort at jeg nå har tatt steget ut i det arrangerte løpsmiljøet, forteller hun.

Bli bevisst på energiinntak- og forbruk

Å spise sunn mat har aldri vært en utfordring, ifølge henne selv. Overspising, derimot, har vært hennes største problem.

– For meg har Vektklubb vært det viktigste for å gå ned i vekt. Det å bli bevisst på inntak og forbruk har vært viktig for meg. Jeg må innrømme jeg ble veldig overrasket over hvor lite bevissthet jeg hadde hatt på matmengde, sier hun.

Les Øysteins historie: Fikk "aha"-opplevelser da han begynte å registrere maten

Hun har slavisk ført logg i vektklubb-dagboken for å bli bevisst på energiinntaket i maten, men for Trine har prosessen vært en kostholds- og livsstilsendring, ikke en slankekur. Selvsagt har det vært utfordringer, og kveldene har vært en av de største.

– Som de alle sier, ler hun, før hun legger til at også fasene der vekten har stått stille har vært vanskelig.

For å bli motivert har hun lest motivasjonssidene på Vektklubb og vært aktiv på forumet.

– Jeg har vært med og ledet en del av månedstrådene. Det er flott. Der får man korttids-målsettinger, og det har vært veldig fint for meg. Og man kan kommunisere med andre, forteller Trine.

Les også: Spis etter klokken og bli kvitt søtsuget

Alt er tillatt i små mengder

Små endringer i matvanene har hun også gjort. Brød er kuttet ut og erstattet med knekkebrød – av tidligere erfaringer vet hun at det funker bedre for hennes kropp. I tillegg bruker hun lettprodukter, spesielt når det kommer til ost. Hennes beste måltid er uansett havregrøten til frokost.

– Det har vært en viktig del for meg. Da holder jeg meg mett lenge og jeg føler det har gjort noe med metabolismen. Det er noe med den havren.

Les også: Næringsrike frokoster

Artikkelen fortsetter under bildet

66312CC7-A235-4431-93EE-041E362F4078.jpeg
 

GLEDE: Trine har følt på masse energi og mestringsfølelse gjennom reisen ned i vekt. Foto: Privat

Generelt har Trine kuttet ned på raske karbohydrater. For henne fører de raske karbohydratene med seg stigende blodsukker og insulin-rush. Ris og pasta er derfor stort sett byttet ut med andre alternativer som for eksempel quinoa eller middagsperler.

Når det gjelder kos har hun et klart budskap, og det er at er at alt er tillatt, bare i små mengder. Likevel har hun funnet seg en sunn kose-favoritt.

– Det jeg har lært meg å spise er sukkerfri yoghurt med granola og bær. Jeg spiser mye bær, det har lite kalorier og er veldig godt. Og så unner jeg meg å skeie ut skikkelig innimellom – med godteri eller potetgull, som er mine store lidenskaper, ler hun.

Oppskrifter: Desserter og snacks under 200 kalorier

Når det gjelder veien fremover har Trine klart for seg hvordan hun skal holde vekten stabil.

– Jeg kan spise alt, men med måte. Det er min tanke fremover. Jeg kommer til å fortsette å være medlem i Vektklubb, jeg tror det er enda viktigere å loggføre i dagboken nå når vekten skal holdes stabil. Og så bruker jeg treningen som stabilisator. Jeg løper 3–4 mil i uken, sier hun.

Trines tips til livsstilsendring:

1. Gjør det av egenkjærlighet. Gjør det for din egen del og kjenn på kjærlighet i egen prosess. Og ha tålmodighet.

2. Hold ut den første fasen, det er så lett å gi seg. Og om du gir deg må du bare starte på nytt.

3. Ha en positiv livsholdning, en positiv og uhøytidelig holdning. Og ikke vær for opphengt i det å gå ned i vekt.

4. Se mer på målebåndet enn vekten, og pass på å drikke nok vann.

5. Finne en form for mosjon som man liker, det er veldig sentralt. Det du får en lidenskap for, opprettholder du.

Les også: 

Karianne gikk ned 19 kilo uten trening

Slik når du målet ditt

Så mye må du trene for å forbrenne snacksen