HALVGROVT: Mørkt brød med synlige korn, dette må vel være et grovt brød? Bare 41 prosent ifølge grovhetsprosenten. Jegerbrødet inneholder aller mest fint hvetemel ifølge ingredienslisten.

Blir du lurt i brøddisken?

Publisert: 2021-08-13 15:31

Sjekk også grovhetsprosenten i tillegg til brødskalaen.

Det finnes det mange ulike typer brød å velge mellom på butikken, men visste du at det kan være store ernæringsmessige forskjeller blant de ulike variantene?

Det er ingen hemmelighet at nordmenn er glad i brød og grove kornprodukter er en god kilde til mange viktige næringsstoffer som kroppen din trenger. Likevel kan det være vanskelig å vite hvilket brød som er det sunneste valget og det er fort gjort å la seg lure i brøddisken.

Et godt tips for å finne de sunneste kjøpebrødene er å sjekke Brødskalaen og grovhetsprosenten på brødposen.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Ulik grovhet

Brødskalaen er delt opp i fire kategorier og er en frivillig merkeordning for mel- og bakeribransjen. Merkeordningen skal hjelpe forbrukeren med å fastslå grovheten på brødet. De fire kategoriene viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet. Desto grovere meltype det er brukt i brødet, jo høyere er innholdet av vitaminer, mineraler og fiber.

Med andre ord; et grovere brød er et sunnere brød. Brødskalaens fire kategorier består av ekstra grovt (75-100 grovhetsprosent), grovt (50-75 grovhetsprosent), halvgrovt (25- 50 grovhetsprosent) og fint (0-25 grovhetsprosent).

Stor gjennomgang: Dette er det sunneste pålegget

Det aller sunneste er å bake skikkelig grovt brød selv.

Sjekk grovhetsprosenten

Utfordringen med denne merkeordningen er at det kan være store grovhetsforskjeller blant brødene innenfor samme Brødskala-kategori.

For eksempel er det mange brød som har tre skraverte felt i brødskalen med 51 grovhetsprosent. Et annet brød som også har tre skraverte felt kan derimot kan ha 74 prosent grovhet og er ikke langt unna å bli kategorisert som «ekstra grovt». Ernæringsmessig vil et grovbrød med 74 prosent grovhet være et bedre valg enn et grovt brød med grovhetsprosent på 51.

Vektklubbs matspaner har testet: Hatting nistebrød

Les næringsdeklarasjon

Husk også at Brødskalaen ikke inkluderer innholdet av frø, nøtter eller andre ingredienser som har innvirkning på brødets faktiske næringsinnhold. I tillegg er det smart å sammenligne saltinnholdet i brødene du liker godt og velge den varianten med minst salt som hverdagsbrød.

Mange tror også at de mørkeste brødene eller brød med synlige korn er de groveste, men dette stemmer ikke alltid. Et brød med lysere farge kan gjerne inneholde mye sammalt mel, mens et mørkt brød kan inneholde mye siktet mel, men inneholde malt eller sirup som gir en mørkere farge.

I sammalt mel blir hele kornet malt, og i siktet mel er skallet fjernet før kornet blir malt. Sammalt mel er derfor mer næringsrikt fordi det er den ytterste delen av skallet som inneholder mest vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter.

Mange fordeler med grovt brød

De siste årene har den tradisjonelle brødskiven fått mye kritikk, blant annet på grunn av lavkarbobølgen som skjøt fart i begynnelsen 2000-tallet, men forskning viser det er flere fordeler ved å spise fullkorn og kostfiber.

Helsedirektoratet anbefaler å spise grove kornprodukter hver dag som til sammen gir 70–90 gram sammalt mel eller fullkorn. Dette kan beskytte mot diabetes og hjerte- og karsykdom.

En metaanalyse fra 2016 som inkluderte 45 internasjonale studier konkluderte med at et inntak av fullkornsprodukter blant annet kan minske risikoen for å dø av kreft, infeksjonssykdommer og luftveissykdommer. Ifølge studieforfatterne vil man redusere risikoen for tidlig død allerede ved første bit fra en porsjon med fullkornsprodukter.

Les også: Fordeler ved å spise havregryn

– I brødveien går jeg for enkelt pålegg som ost, skinke eller kalkunpålegg, toppet med grønt, forteller Vektklubbs kostholds- og treningsekspert Silje Bjørnstad.

Metter mer

Et høyt fiberinntak i kostholdet kan også bidra til en bedre og mer langvarig metthetsfølelse, noe som er gunstig når man er i en vektreduksjonsfase eller ønsker å holde en stabil vekt.

I tillegg til å være en viktig fiberkilde er kornvarer også hovedkilden til jern i det norske kostholdet. Dette mineralet er blant annet viktig for oksygenopptaket og jern spiller samtidig en viktig rolle i omdannelsen av karbohydrat, fett og proteiner til energi.

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

19 timer

4minutter

33 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her