Et par gode joggesko kan «make or brake» opplevelsen av løpeturen. Joggesko skal umiddelbart kjennes god ut på foten, det skal ikke være nødvendig å gå inn sko.

Slik velger du riktige joggesko

Publisert: 2020-05-08 14:11

Det finnes et hav av ulike joggesko på markedet og det kan være lett å drukne i ulike råd og meninger om løpesett, pronasjon og demping. Så hvordan velger du rett løpesko til dine føtter? Vektklubb har snakket med en fotekspert.

– De fleste trenger ingen justering for pronasjon da dette faktisk kan være skadelig, sier fotterapeut og lektor ved Universitet i Sørøst-Norge, Håvard Høydahl, som kan sies å være en ekspert på føtter, sko og såler.

Pronasjon sier noe om foten heller innover eller utover i løpssteget. En riktig sko skal ivareta fotens bevegelser og ikke endre, hindre eller feilbelaste kroppens dynamiske forhold.

– Det aller enkleste å begynne med er å gå til en butikk som har gratis returrett der du kan bytte inn skoene hvis de ikke passer, tipser Høydahl.

LØPEPROGRAM FOR NYBEGYNNERE: Kom i form på 9 uker!

FOT- OG SKOEKSPERT: Håvard Høydahl er lektor ved Universitetet i Sørøst-Norge i Drammen. I 20 år har drevet Såleklinikken hvor han har behandlet tusenvis av pasienter med fot-, kne og ryggsmerter, og skrevet tre fagbøker innen fotterapi.

Mindre demping i yttersålen

– Velg nøytrale sko som et utgangspunkt, og ikke de mest dempede skoene. Du må ha tilstrekkelig plass i forfoten og generelt bør skoen ikke være for stabil. Da bygger du foten og ankelen opp til å bli sterk og du unngår skader på kort og lang sikt, råder foteksperten.

Er du i en tyngre vektklasse bør du spesielt passe på at yttersålen ikke er for myk, da dette kan føre til at skoen glir ut og skaper feilstillinger. Dette kjenner man først etter du har beveget deg over én kilometer i skoene.

– Innersålen kan derimot ha tilstrekkelig demping tilpasset din vekt, sier Høydahl.

Bedre helse: Dette gjør trening med kroppen din

– Har du muligheten til å ha to par sko bør du kjøpe et med litt demping, og et med liten «dropp» og mindre demping.

Dropp handler om hvor høyhælte skoene er, altså forskjellen i tykkelsen på såle fra hæl til forfot.

Han anbefaler imidlertid en gradvis overgang til mindre dempede sko dersom du er vant til å jogge med fulldempede sko. Høydahl trekker også frem løpeteknikk som viktig for demping.

EN ELLER FLERE? Om du har muligheten til å ha flere sko bør du kjøpe et par med litt demping og et par med mindre demping, råder fotterapeut og lektor Håvard Høydahl.

Når foten treffer bakken

– Når du løper bør du prøve å flytte trykket lengre frem på foten ved bakkekontakt. Forfoten har større flate til å absorbere trykk, noe som gir mindre belastning og kan gi mindre skader.

Ved gange er det imidlertid hælen som skal treffe bakken først.

Test ut: Gå deg i form på 4 uker

– Når du går setter du ned hælen og styrer trykket mot stortåa via utsiden av foten. Dette er viktig for å få i gang hoftesving. Et godt tips er også å fokusere på god armsving. Dette er gratis energi og øker steglengden din i fremdriften, noe som er bra.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Hverdagssko viktigere enn joggesko

– Etter min mening er det skoene du bruker til vanlig i jobb, timevis hver dag som er de viktigste.

Her er Høydahls grunnleggende råd for å velge gode gåsko:

1. Skoen bør passe foten din. Ta ut innersålen og plasser foten oppå for å sjekke at skoen ikke er for smal.

2. Sko til vanlig gange på asfalt skal ikke være for stabil, hverken sideveis eller i tåpartiet.

3. Yttersålen trenger ikke være så tykk, og bør ikke være myk.

4. Innersålen bør være plan og inneholde noe demping. Tips: Hvis du sliter varme føtter og svette bør du vurdere mindre demping i innersålen, da demping = varme. I tillegg til rikelig med perforering, altså luftehull i overlæret.

5. Snørestykket bør ikke gå langt frem mot forfoten.

6. En sko skal føles god på foten nesten umiddelbart. Det skal ikke være nødvendig å gå inn en sko.

Les også: Slik kler du deg til løpeturen i kulden

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

17 timer

59minutter

12 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her