Komplisert ankelbrudd

Publisert: 2008-08-20 12:48

Komplisert ankelbrudd sommeren 2006 har ført til stiv og vond ankel, redusert brusk, feil gåstilling, mindre mosjon og så videre. Hvilken trening bør jeg gjøre/ikke gjøre for å bedre kvaliteten på ankelleddet og dermed øke livsstandard og redusere vekt?<br /><br />Hilsen Randi


Hei Randi!
Nå håper jeg at du er ferdigutredet og at du har fått ankelen din vurdert av ortopeder i den senere tid. Feil stilling i ankelen og arthrose/slitasje er sjelden så mye å gjøre med. Du kan be om hjelp fra en ortopediteknikker som kan lage fotsenger og ankelstøtte til deg slik at du kan gå uten å få smerter.
Hvis du er sterkt overvektig vil det være svært belastende for ankelen din om du drev aktiviteter som løping eller mye gåing. Trening som svømming og sykling er bedre. Du kan også redusere i vekt uten å trene så mye, men du må da være svært nøye med kosten.
Lykke til!
Mvh Ina Wille

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Forbrenner jeg fett?

Forbrenner jeg fett?

Jeg skrev ved registrering i Vektklubb.no at jeg ikke trente per i dag. Det stemmer på grunn av en skade i kne og ankel. Jeg har medlemskap i SATS og trives veldig godt med sal trening, stram opp, stepp og mage/ryggtrening. Jeg liker også tredemølle, den er grei. Ellers så har jeg i tidligere år vært veldig aktiv på treningsfronten. <br /><br />Jeg fikk fibromyalgi diagnose og høyt blodtrykk for ca fire år siden. Jeg sluttet da å røyke og begynte på blodtrykkmedisiner. Jeg gikk da opp ca 30 kilo på under ett år. Er i utgangspunktet glad i fysisk aktivitet men trenger ett spark bak. Kan du si om jeg er på rett vei med min måte og trene på? Mitt mål er minimum tre ganger på SATS per uke.<br /><br />Mvh Anne-Mette

Treningsoppstart etter ankel- og kneskade

Treningsoppstart etter ankel- og kneskade

17 desember datt jeg og skadet ankelen og kneet mitt. Per i dag blir jeg fremdeles hoven rundt ankel og har en tikkende smerte inne i kneet mitt. De undersøkte ikke kneet mitt da jeg var på legevakten. Fikk beskjed om at jeg hadde fått en kraftig forstuning i ankel og har brukt en skinne i 3 1/2 uke på legg/ankel. Jeg har medlemskap i SATS, men klarer ikke å trene med benet mitt, da det er veldig sterke smerter, da spesielt i kneet. Burde jeg ta en ny tur til legevakten eller skal jeg belaste og starte opp trening igjen?<br /><br />Hilsen Anne-Mette

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her