Skuldervondt og trening

Publisert: 2009-09-29 09:37

Har tidligere slitt med betennelse i skulder nesten et helt år. Har blitt bra en stund, med antydning til tilbakefall nå. Trener mest kondisjon, men vil gjerne også trene styrke. Men så lurer jeg på om styrke trening hvor skulder er involvert bare er bra eller om det øker irritasjon og betennelsesgrad? Jeg unngår øvelser over hode. Er det da bedre å gjøre øvelser som trener stabilitet i skulder, og eventuelt hvordan øvelser er det?<br />Tuva

Ved å trene skuldermuskulaturens utoverrotatorer styrker man deler av skulderleddets stabiliseringsmuskulatur som skal holde skulderleddet på plass. En viktig øvelse for mange med inhabilitetsproblem og muskelplager i skulderen.


Hei! Så bra at du har blitt bedre i skulderen, slike betennelser er utrolig irriterende. Jeg skal prøve å gi deg noen råd som gjelder nå som du allerede har pådratt deg muskelplager, på generelt grunnlag.
Slik forebygger du muskel- og skjelettplager!
Pass på så ikke du kaster armene opp og ned over hodet på saltimer, hvis du går på det. Enkelte instruktører legger opp til at man med raskt tempo skal løfte armene opp og ned, noe som kan irritere skulderen din. Du kan gjøre samme bevegelsen, men stopp tidligere, med ca 90 grader i skulderleddet.
Jeg tror det er bra at du starter med litt styrketrening for å styrke opp strukturene rundt leddet og øke stabiliteten. Legg i starten opp til litt flere repetisjoner (cirka femten) med litt lettere vekter, og øk gradvis belastningen. Etter hvert kan du prøve 8-10 repetisjoner x 3 serier.
Ergonomisk riktig innstilt arbeidsplass er viktig!
Øvelser der du provoserer leddet med belastning bør du være litt påpasselige med. Du trenger ikke nødvendigvis unngå dem, men kjenn etter, og stopp opp ved evt. smerter. Forslag på øvelser du kan gjøre er: nedtrekk, sittende roing, sittende roing med bredt grep, stående sidehev med hantel eller kabel, flies i kabel, bicepscurl og tricepspress. Gjør også rotasjonsøvelser med overarmen inntil kroppen. Øvelser med press over hodet eller foran kroppen bør du være litt forsiktig med, men du kan teste med lette vekter. Vær forsiktig med benkpress og skulderpress.
Les flere spørsmål og svar om muskelplager og trening her
Ha en god oppvarming, både sentral og lokal før du trener. Du får gjerne trene med frie vekter for å stille større krav til stabilitet. Dersom treningssenteret ditt har tilgang på terapi-master og/eller kinesisvegg, vil jeg anbefale deg å bruke dette. Snakk med veilederne om hjelp.
God bedring, god trening og lykke til!
MVH Anne Mette

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Jente og styrketrening

Jente og styrketrening

Nå er jeg litt i villrede. Jeg trener meg opp styrkemessig. Vil bli sterk (mest utholdene sterk), forme kroppen og se litt muskuløs ut, samt holde nakke- og skulderplager, akillesplager osv vekk. Jeg trener mye kondisjon og får lett belastningsskader. Så jeg har litt ulike motivasjoner for å trene styrke. <br />Nå har jeg trent jevnt styrke i ett år faktisk, for første gang skikkelig rutinert, og er veldig fornøyd og merker fremgang. Helt Inntil nylig har jeg trent som nybegynner. 10-12 rep, 3 serier og ett minutt pause, 2-3 ganger i uken. Nå er det faktisk på tide å trene som viderekommen føler jeg. Men hva er metoden da? Hvordan trener jeg videre nå som "trent" og fortsatt i tråd med målene jeg skisserte ovenfor?<br />Spent på svar<br />Tone<br />

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her