RISIKABELT: Strenge restriksjoner på hva førskolebarn får lov til å spise, kan gi stikk motsatt effekt enn ønskelig, viser forskning. Barnet kan miste sine naturlige begrensninger, og overspise den maten det er blitt nektet. Illustrasjonsfoto: Espen Rasmussen

Mat-nekt øker risikoen for barnefedme

Publisert: 2014-02-28 14:29

Er du barnet som ble nektet å spise kake og godterier, og som derfor stappet i deg store mengder om du fikk sjansen?</p><p>

Ikke vent i bilen: - Det holder ikke å vente hjemme i sofaen eller å sitte i bilen mens ungene er aktive. Foreldre må legge til rette for at aktivitet skal være morsomt, oppfordrer Jorunn Sundgot-Borgen.

Da har du i tilfelle hatt en større risiko for å bli overvektig enn andre:

Førskolebarn som ikke av og til får lov til å kose seg med kake, godterier, potetgull eller annen mat som det liker veldig godt, har nesten dobbelt så stor risiko som andre barn for å utvikle fedme, ifølge en studie publisert i det medisinske tidsskriftet Childhood Obesity.

For strenge restriksjoner på barnets kosthold viser seg å være en av de viktigste risikofaktorene for utviklingen av fedme hos førskolebarn, viser studien, som er gjort av ernæringsforskere ved University of Illinois.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Velg ord med omhu

Jorunn Sundgot-Borgen, professor i fysisk aktivitet og helse ved Norges idrettshøgskole, er mer bekymret for at foreldre med overvektige barn snur ryggen til problemet, enn at de er for restriktive.

– Det er god omsorg å stoppe en helsefarlig vektutvikling. Foreldre til barn som har en ukontrollert vektøkning og et for høyt energiinntak, må legge restriksjoner på kostholdet, sier hun.

Sundgot-Borgen er en av Norges fremste eksperter på spiseforstyrrelser, og mener at nøkkelen ligger i ordbruken.

– Å snakke om nei-mat, fy-mat og farlig mat er veldig uheldig. Men å omtale en endring i kostholdet som «smarte valg for hele familien«, «mat som kroppen trenger og vil ha mer av», er noe annet.

At man bør være forsiktig med å gi barn restriksjoner på hva de kan spise, er en sannhet med modifikasjoner, påpeker hun.

– Dersom barnet har hatt nærmest «fri flyt» av mat, og restriksjoner ikke har vært et tema, så kan det virke mot sin hensikt om foreldrene plutselig begynner å fjerne mye av maten barnet har vært vant til å spise.

– Barnet vil kanskje oppleve sult og heller ikke få noen erstatning for maten det hadde fri tilgang til. Da vil barnet forsøke å få tak i den samme maten, og det i seg selv blir fokus, advarer Sundgot-Borgen.

Ikke sett kjelene på bordet

Foreldre må også lære barnet hva som er kloke valg ved innkjøp av mat, og hva som er passe porsjonsstørrelser.

– At foreldrene serverer barna den porsjonen de skal ha med middag, er en grei måte å legge inn restriksjoner på. Er barna fortsatt sultne etter å ha spist opp, kan de få oppskåret frukt til dessert, foreslår Sundgot-Borgen.

Å begrense spising av søtsaker og potetgull til lørdagskveldene, er både uproblematisk og smart, mener hun.

– Vær ærlig og fortell barna at sjokolade hver dag ikke er bra for noen. Noen barn må også lære å spise sjokolade langsommere. Spør barna hva godteriet smaker, oppfordrer professoren.

Søvn og foreldrenes vekt

De to andre viktigste risikofaktorene for barnefedme er, ifølge den amerikanske studien, for lite søvn, og om en eller begge foreldrene selv har fedme.

Barn som sover åtte timer eller mindre pr. døgn har 2,2 ganger større risiko for å bli overvektige enn andre barn, mens barn med en overvektig eller fet forelder, har 1,9 ganger større risiko for fedme, ifølge studien.

At dårlig søvnmønster henger sammen med overvekt, er ekspertene ikke i tvil om.

– Søvnmønsteret er noe av det første vi tar tak i, sier Samira Lekhal, som jobber med overvektige barn ved Sykehuset i Vestfold.

Hun er seksjonsoverlege ved Senter for Sykelig Overvekt, seksjon for barn og unge i Helse Sør-Øst.

Eksakt hvordan søvn påvirker vekt, er ekspertene ikke helt sikre på. Noen studier antyder at lite søvn og dårlig søvnkvalitet påvirker sult- og metthetsreguleringen.

Videre vet man at mangel på søvn trigger lysten på søt mat og gjør det vanskeligere å være fysisk aktiv, rett og slett fordi man er for trøtt til å orke.

Smugspiser du sjokolade etter at barna har lagt seg? Det vil barnet oppdage, sier overlege Samira Lekhal.

– Andre mulig forklaringer kan være at noen barn sover mindre som følge av økt tid foran skjermen om kvelden, og at vi tenderer til å spise mer usunn mat om kvelden, mener Lekhal.

Forskerne fra Illinois-universitetet skriver i sin artikkel at de mener det er så enkelt som at barna rekker å spise mer, jo lenger de er våkne

Fedmefremmende miljø

Flere studier har vist at fedme hos foreldrene er sterkt knyttet til barnets fett-inntak, snack-inntak og til at barnet i større grad enn andre liker fet mat, og i mindre grad enn andre liker grønnsaker.

Barn av fete foreldre er også mindre fysisk aktive, og foretrekker oftere å være i ro, enn barn av normalvektige foreldre.

– Man arver gener, men enda viktigere er det at man arver matvaner. Det handler om å være gode rollemodeller og hjelpe barna å definere hva slags mat som er riktig å velge, sier overlege Lekhal.

Risiko-faktorer

Å spise mens TV-en står på, fører til at man spiser mer.

Noen av de kjente risikofaktorene for barnefedme er disse:

Barnets etniske bakgrunn, søvnlengde, tid brukt på skjerm-aktiviteter, om TV-en er plassert i nærheten av der familien spiser sine måltider, om barnet har TV på soverommet, hvor lenge barnet har blitt ammet, foreldrenes utdannelsesnivå, foreldrenes BMI, og overvekt hos andre familiemedlemmer.

Andre kjente risikofaktorer er foreldrenes kunnskapsnivå om merking av matvarer, om foreldrene er trygdet, barnets alder ved barnehagestart, barnehagens ernæringsfilosofi, barnets matinntak, om barnet drikker helmelk eller lettmelk, om barnets babymat søtes med sukker eller honning før 1-årsalder, barnets muligheter for å være fysisk aktiv, og foreldrenes oppsyn med barnets matinntak.

Pass på språket!

* Fortell barnet at all mat kan spises og nytes, men i moderate mengder og til riktig tid.

* Ingen mat er farlig å spise, men noe mat er smart å spise mer av og mindre av.

* Bruk aldri ord som diett, men fortell at hele familien gjør noen endringer som gir mer overskudd og energi.

* Forklar enkelt for barna hvorfor noen matvarer er bedre valg enn andre. Fremstill endringer som noe spennende.

* Snakk positivt om aktivitet og vis at du som voksen utnytter mulighetene til å være aktiv i hverdagen. Overvektige barn skal helst være aktive i 90 minutter om dagen.

* Avmystifiser vekten. Snakk om det som en blodprøve, en måte å følge med på hvordan kroppen utvikler seg. Ha klare avtaler i forhold til vektkontroll, det beste er om veiing kan utføres av helsepersonell.

Kilde: Jorunn Sundgot-Borgen

LES OGSÅ:

Usunn livsstil ga Kristina hodepine og magesmerter

En spiste fett, en kun karbo: Resultatet overrasket tvillingbrødrene

Lær deg å like løping

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her