Elisabeth Stigum / Vektklubb

Slik velger du riktig energi- og proteinbar

Publisert: 2020-06-11 19:45

Spiser du barer for å gå ned i vekt? Da kan det hende du blir lurt. Noen barer er så energitette at de kan sammenlignes med et lite middagsmåltid.

Vi skiller hovedsakelig mellom tre typer: Energibarer, proteinbarer og måltidserstattere. I utgangspunktet er de forskjellige barene laget til ulike formål og situasjoner, men det kan være vanskelig å vite hva som er forskjellen og hvilken bar som er «mest riktig» for deg.

Noen spiser barer i forbindelse med trening, som mellommåltid, erstatning for søtsaker eller i håp om å gå opp eller ned i vekt. Men hva er egentlig forskjellen mellom de ulike barene?

Felles er at de fleste barer kategoriseres som et kosttilskudd. Dette betyr at produktet er et supplement og ikke noe som skal erstatte et sunt og variert kosthold.

Her er en oversikt over de ulike kategoriene og hva du bør være oppmerksom på:

1. Proteinbarer

Elisabeth Stigum / Vektklubb

I proteinbarer er det som navnet tilsier et stort fokus på et høyt innhold av protein. Disse barene vil derfor ofte være et mer proteinrikt alternativ sammenlignet med andre barer.

Når det er sagt, så vil de fleste fint klare å dekke sitt daglige proteinbehov gjennom et sunt og variert kosthold, men en proteinbar kan være et godt alternativ i ulike situasjoner når man trenger noe kjapt og enkelt.

Les også: Disse matvarene inneholder mest proteiner

En slik bar kan for eksempel benyttes som et lite restitusjonsmåltid i forbindelse med trening for å fylle på med proteiner til muskulaturen. Andre spiser proteinbar som et mellommåltid eller som et litt sunnere alternativ til sjokolade.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Obs! Kan være kaloribomber

En fordel med proteinbarer er nettopp et høyere innhold av protein sammenlignet med andre barer, noe som kan gi en bedre og mer langvarig metthetsfølelse.

Likevel kan det være store forskjeller når det gjelder ingredienser og kaloriinnhold.

Mange proteinbarer kan enkelt sagt defineres som sjokoladebarer med høyere innhold av protein, men samtidig ha et høyt innhold av tilsatt sukker og fett.

En proteinbar på 50 gram kan bidra med like mange kalorier som en vanlig sjokolade på 50 gram, og noen barer kan inneholde opp mot hele 400–500 kcal per stykk, noe som tilsvarer en liten middagsporsjon eller en større lunsj!

Har du har mål om å gå ned i vekt, men hiver innpå med proteinbar etter en treningsøkt fordi du tenker at dette er bra, så kan det være at de kaloriene du nettopp kvittet deg med raskt blir erstattet.

Til sammenligning kan et beger Skyr gi omtrent like mye protein som en proteinbar, samtidig som Skyr er mye mindre industrielt bearbeidet og ikke inneholder i nærheten av en like lang ingrediens-liste.

2. Energibarer

Elisabeth Stiugm / Vektklubb

Mens proteinbarer ofte inntas etter en treningsøkt, så er energibar et alternativ for å fylle på med energi før og eventuelt under en treningsøkt.

Les også: Dette bør du spise før trening

De fleste energibarer bidrar med såkalte raske karbohydrater som blir tatt opp kjapt i kroppen. Dette kan være gunstig i situasjoner med langvarig fysisk aktivitet, som for eksempel løpekonkurranser, slik at man klarer å opprettholde prestasjonen.

Selv «vanlige folk» uten ambisiøse treningsmål kan like å spise en energibar om man trenger noe raskt og enkelt når blodsukkeret er dalende, hvor man ikke har tid til å sette seg ned og spise et måltid.

Maspaneren tester: Roo’bar økologisk, raw vegan og glutenfri energibar

Obs! Kan inneholde mye sukker

I likhet med proteinbarer kan det også være store forskjeller blant de ulike energibarene. Å spise mye energibarer utenom harde, langvarige treningsøkter vil for mange ikke være spesielt gunstig med tanke på vektkontroll eller for å holde et stabilt blodsukker over en lengre periode.

Energibarene har gjerne et høyt innhold av sukker og mange vil ha bedre nytte av å spise mer næringsrik mat i hverdagen.

Pass på: 6 sunnhetsfeller du bør unngå!

Har du tid og anledning til å tilberede et måltid vil for eksempel et knekkebrød eller brødskive med pålegg sammen litt melk eller juice gi deg en mye bedre metthetsfølelse. En banan sammen med en neve nøtter, eller yoghurt med litt müsli kan være bedre alternativer til mellommåltider.

3. «Slankebarer» eller måltidserstattere

Elisabeth Stigum / Vektklubb

I tillegg til energibarer og proteinbarer finnes det også barer som kalles for måltidserstattere. Disse omtales gjerne også som «slankebarer» da mange bruker barene som et alternativ til et hovedmåltid i forbindelse med vektreduksjon.

Måltidserstattere er ofte beriket med vitaminer og mineraler, noe som er et pluss hvis du i en periode bytter ut flere måltider med en slik type bar.

Les også: 11 raske oppskrifter med slankefavoritten cottage cheese

Slike barer kan være gunstig i en fase du har fokus på å gå ned i vekt for å minske kaloriinntaket, men det kan også være et OK alternativ dersom du har dårlig tid til å tilberede et måltid, er på farten eller har liten matlyst. Da vil en måltidserstatter være et bedre alternativ enn mange lettvinte og mindre næringsrike løsninger.

Hva bør jeg velge?

Om det er sunt og smart å spise en bar kontra noe annet vil avhenge av mengden man spiser og hvor ofte man spiser det. Med andre ord så må det settes i sammenheng med hvordan resten av kostholdet ditt ser ut.

Vi spiser forskjellig og har ulike mål med matvalgene våre. Hvilken type bar som er «best» vil derfor vil variere fra person til person.

Les også: Dette bør du spise for å gå ned i vekt

Som med alt annet må man se på helheten i kostholdet og for mye av et bestemt produkt er uansett aldri sunt.

Er for eksempel målet vektreduksjon, er det viktig at du ikke spiser barer i tillegg til alt annet, men at dette også blir tatt med i det totale kaloriregnskapet ditt.

Det kan være store variasjoner blant ulike barer når det gjelder både kalorier, ingredienser, tilsatt sukker og innhold av fett. Les derfor varedeklarasjonen og næringsinnhold. I ingredienslisten er ingredienser skrevet i fallende rekkefølge, noe som betyr at du finner mest av den første ingrediensen, og minst av den siste.

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her