Krister Sørbø / VG

20 kalorivennlige matbytter – spar tusenvis av kalorier!

Publisert: 2018-11-16 14:15

Ved å gjøre enkle, smarte matbytter i hverdagskostholdet kan du spare mange kalorier i løpet av en dag – og det helt uten at du trenger å kutte ut favorittmiddagene eller søte desserter!

Ned i vekt

Har du et mål om å redusere kroppsvekten så må du over lengre tid være i energiunderskudd. Dette vil si at du må innta færre kalorier enn det du bruker.

For å oppnå vektreduksjon er det mange som tyr til såkalte «quick fix»-løsninger med dietter som ofte har strenge restriksjoner på hva og hvor mye du skal innta i løpet av de neste ukene.

Med en slik type «slankekur» kan man oppleve å gå ned i vekt, men ofte er det mest muskelmasse og vann man mister, og ikke fettet som man gjerne vil bli kvitt.

ANNONSE: Ønsker du kalorikontroll? Meld deg inn i Vektklubb her!

Frode Hansen / VG

I tillegg er det mange som går tilbake til gamle kostholdsvaner etter en diett-periode og da er det ikke uvanlig å gå fort opp igjen de kiloene du nettopp har mistet.

Sunn fornuft: Derfor kan du stole på din egen fornuft i kostholdet

Små grep, store forskjeller

For å få endringer som varer er det derfor viktig å se hvor du kan gjøre forandringer i det kostholdet du allerede har.

Dropp «alt-eller-ingenting»-tankegangen. Da er det også større sjanse for at du slipper unna jojoslankingen som egentlig aldri gir deg de endelige resultatene du drømmer om.

Noen kalorier her og noen kalorier der vil til sammen utgjøre store forskjeller. For eksempel kan du spare mange kalorier ved å velge magert kjøttpålegg fremfor fete påleggspølser, og ved å erstatte rømmebegeret med mager kesam. Og må du egentlig spise hele hvitløksbagetten? Holder det kanskje med to-tre skiver?

Eller hvis du opplever at søtsuget kommer snikende så vil en kopp kakao være et bedre alternativ fremfor en sjokoladeplate. Da har du fort spart flere hundrevis av kalorier, men samtidig fått den deilige sjokoladesmaken.

Les også: Tips for å holde deg mett

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Se forskjellene

Du trenger altså ikke å kutte ut enkelte matvaregrupper eller produkter, men erstatte disse med en mer kalorivennlig matvare. Slik kan du fortsatt kose deg med den maten du liker og likevel gå ned i vekt.

Nedenfor finner du eksempler på hvor du kan gjøre små, men betydningsfulle forskjeller med typiske mat- og drikkevarer mange spiser i løpet av en uke. For å hjelpe deg i gang har vi satt opp 20 forslag med matbytter slik at du selv kan se kaloriforskjellene på produktene.

Valg A utgjør de mest kaloririke valgene med totalt 4372 kcal, mens valg B utgjør alternativer med færre kalorier på totalt 2111 kcal. Totalforskjellen mellom de to alternativene er til sammen 2261 kcal!

Matspaner: – En dessert du kan nyte med god samvittighet

20 kalorismarte bytter

A) 60 gram smør (nok til cirka 4 brødskiver): 450 kcal
B) 60 gram lett plantemargarin: 215 kcal

A) 4 skiver salami: 144 kcal
B) 4 skiver kokt skinke: 52 kcal

Helle Gannestad/VG

A) 1 lite glass helmelk, 2 dl: 124 kcal
B) 1 lite glass skummet melk, 2 dl: 66 kcal

A) 1 lite glass eplejuice (2 dl): 90 kcal
B) 1 stk. eple: 54 kcal

Visste du: Derfor bør du spise fremfor å drikke frukten

A) 4 skiver vanlig bacon: 210 kcal
B) 4 skiver tynn spekeskinke: 72 kcal

A) Kaffe latte med H-melk fra kaffebar, 1 glass: 180 kcal
B) Kaffe latte med lettmelk fra kaffebar, 1 glass: 125 kcal

Trond Solberg/VG

A) 1 boks (0,5 l) øl: 205 kcal
B) 1 boks (0,5 l) lite-øl: 160 kcal

A) 1 flaske sukkerholdig brus (0,5 l): 210 kcal
B) 1 flaske sukkerfri brus (0,5 l): 0 kcal

A) 1 porsjon rømmegrøt (350 gram fra Fjordland): 742 kcal
B) 1 porsjon havregrøt (370 gram fra Fjordland): 400 kcal

A) 200 gram entrecôte av storfe: 400 kcal
B) 200 gram indrefilet av storfe: 236 kcal

A) 1 pølsebrød: 130 kcal
B) 1 lompe: 50 kcal

Espen Braata/VG

A) 100 gram fløteis: 190 kcal
B) 100 gram sorbé: 110 kcal

Hjemmelaget fruktis: Ispinner du kan spise hver dag

A) 1 dl vaniljesaus: 148 kcal
B) 1 dl mager vaniljekesam: 79 kcal

A) 100 gram lettrømme: 188 kcal
B) 100 gram mager kesam: 66 kcal

A) 1 tacolefse: 180 kcal
B) 1 tacoskjell: 52 kcal

Sunnere favoritt: Triksene for en sunnere tacofredag

Janne Møller-Hansen/VG

A) 100 gram kjøttdeig: 190 kcal
B) 100 gram karbonadedeig: 121 kcal

A) 2 ss rømmedressing: 90 kcal
B) 2 ss kesambasert dressing: 50 kcal

A) 1 ostepølse med bacon: 255 kcal
B) 1 wienerpølse: 150 kcal

A) 1 stk. havrecookie: 120 kcal
B) 1 stk. Marie-kjeks: 18 kcal

Sara Johannessen/VG.

A) 1 stk. muffins: 400 kcal
B) 1 stk. kokosbolle: 120 kcal

A) 100 gram tørket frukt: 176 kcal
B) 100 gram fruktcocktail: 60 kcal

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt med Vektklubb

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her