Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Christer Nygård (25)

Publisert: 2014-01-05 22:05

Slik gikk jeg ned 40 kilo

- Siden tenårene har jeg veid rundt 100 kilo. Etter en blindtarmsoperasjon i påsken i fjor, og påfølgende betennelse, ble jeg sittende i ro i to måneder. På den korte tiden gikk jeg opp ti kilo, og på mitt tyngste veide jeg 112 kilo og hadde en BMI på 36,6. Den brå vektoppgangen ble en vekker.

Det var ikke til å stikke under en stol at noe måtte gjøres. Jeg visste at jeg hadde veldig usunne matvaner. Jeg spiste få og store måltider, frossenpizza til middag og snop i ukedagene.

I mai i fjor meldte kjæresten og jeg oss inn i Vektklubb. Like etter ble kjæresten gravid og måtte avbryte slankeplanene. For meg ble den nye situasjonen en stor motivasjonsfaktor.

At vi skulle få barn ga meg enda mer lyst til å gå ned i vekt. Jeg ville ikke bli en sånn lat og fet pappa som ikke orker noen ting.

Jeg brukte dagboken i Vektklubb til å finne ut av hvilken mat som er sunn, og til å finne bedre alternativer til den usunne maten.

For flere år siden forsøkte jeg å gå ned i vekt ved å trene mye, men uten å endre kostholdet. Kiloene som jeg greide å trene av meg, kom fort på igjen når treningen dabbet av.

Denne gangen måtte jeg få orden på maten først, og jeg følte meg uansett for tung til å jogge.

Sykling ble løsningen. Etter hvert som kroppen ble lettere fant jeg frem løpeskoene. Frem til nylig har jeg kun trent kondisjon, men har nettopp begynt å trene styrke for å stramme opp kroppen.

Å falle tilbake til gamle vaner er helt uaktuelt. Med den minskede vekten har energinivået økt betraktelig.

Jeg kjenner meg mye piggere, og det kommer godt med når man har en sønn på elleve måneder. Han vil jo kreve enda mer etter hvert.

Mine beste tips:

  • Fokuser på å gjøre hverdagsmaten sunn. Før brukte jeg mye smør, majones og salami på brødskivene. Jeg synes ikke at det har vært noe problem å bytte over til en sunnere matpakke. Det er faktisk ganske lett å spise sunt i hverdagene, utfordringen er å fortsette i det gode sporet i ferier og høytider. Det kan være vanskelig å si nei til fristelser man konstant blir utsatt for. Derfor forsøker jeg heller å begrense meg, og spise i fornuftige mengde. Eller så trener jeg litt ekstra.
  • Jeg hadde mange falske illusjoner om hva som var sunt. Før trodde jeg at jeg kunne spise ubegrensede mengde med ris fordi det var sunn matvare. Bare ved å kutte litt på porsjonene er mye gjort.
  • Nå er frossenpizzaen byttet ut med kylling, fisk eller rent kjøtt og masse grønnsaker. I helgene spiser jeg ekstra god mat, og da er en hjemmelaget pizza favoritten.
  • Det er veldig viktig ikke å lure seg selv på hvor mye man faktisk spiser, og si at man bare spiser en porsjon når man faktisk spiser to. I begynnelsen var jeg nøye med å måle opp hvor mye jeg spiste. Hvis jeg en gang i blant spiser usunt eller spiser godteri og lignende, dropper jeg å registrere dette, for det kan fort bli deprimerende å se hvor mye man har spist. For meg fungerer det bedre å tenke at i morgen blir en bedre dag!

Stem på Christer her

Les om de andre kandidatene

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Idar Torskangerpoll (43)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Idar Torskangerpoll (43)

- Min reise til bedre helse startet i 2010 da jeg fikk påvist høyt blodtrykk. Jeg var da en utrent 40-åring, overvektig, slapp og generelt i dårlig forfatning, og legen mente jeg hadde dårlige prognoser. Noe måtte gjøres. Så jeg startet med å gå turer, noe jeg ikke hadde gjort på mange år. Det var grusomt tungt i starten, men etterhvert ble det lettere og jeg kom så i gang med sykling og langrenn. Jeg fikk etterhvert en god rutine på trening. Det som sto igjen var vekten. Jeg var stor og tung, på det meste opp mot 110 kilo. Dette måtte endres.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her