ALTERNATIV JULEGAVE: Miriam fant en kreativ løsning for å unngå å la seg friste til å gå på vekten i julen.

Miriam pakker vekk badevekten i julen

Publisert: 2021-12-21 11:38

Vektklubb-eksperter roser Miriam for å ikke la tallet på vekten styre humøret. Å veie seg i julen kan sabotere livsstilsendringen, forteller ernæringsfysiologen.

Siden august har Miriam Haueng (40) fra Mo i Rana gått ned 13 kilo. Mandag 20. desember var den siste dagen hun veide seg for i år.

– Jeg vet at jeg kommer til å kose meg litt ekstra i julen, og at vekten sannsynligvis vil gå opp i stedet for ned, forteller hun.

Miriam er en av deltagerne i «10 uker med Vektklubb» , der hun og to andre Vektklubb-medlemmer deler stort og smått fra livsstilsreisen og veien mot et lettere liv med sunne og varige vaner. For Miriam har det vært veldig motiverende å se at vekten går nedover uke for uke.

– Jeg orker ikke plage meg selv med å gå på vekten i julen og bli skuffet over tallet, og dermed miste motet til å fortsette på nyåret med den sunnere livsstilen som jeg startet på i høst, forteller hun.

God helse: Vekten er ikke viktigst

For å unngå å la seg friste til å gå på vekten i julen, skrev også Miriam en helt spesiell beskjed til seg selv på pakken.

Vanlig å gå litt opp i vekt

Ifølge fedmeekspert og professor i overvekt, Jøran Hjelmesæth, vil gjennomsnittsnordmannen gå opp en halv til én kilo i julen. Det samme bekrefter klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm.

– Vekt kan være et kjempegodt verktøy, men det kan også sabotere for livsstilsendring, forteller Ramm som også er en av ekspertene som hjelper Miriam i 10 uker med Vektklubb.

– Mange kan kjenne seg igjen i Miriam, og andre kan også ha nytte av å legge bort badevekten gjennom julen. Det er ikke unormalt å gå opp i vekt i denne tiden, sier Ramm.

ANNERLEDES KOSTHOLD: – Aksepter at i julen er det mer utfordrende å holde på hverdagsrutiner. Senk listen, tenk realistisk og moderasjon, råder klinisk ernæringsfsyiolog Anette Skarpaas Ramm.

Ernæringsfysiologens viktige beskjed: Aksepter vekten og få det bedre

Dersom man ikke klarer å se på vekten som et objektivt tall, men lar humør bli påvirket, kan det være nyttig å se på andre mål enn vekten, råder ernæringsfysiologen.

– Det kan være vel så inspirerende å se på tiltak i en livsstilsendring. Det er mange ting man kan klappe seg på skuldrene av, sier Ramm og nevner spesifikke grep som økt inntak av frukt og grønt, finne en god måltidsrytme, spise mer råvarer, lage mer mat fra bunn og bevege seg mer som eksempler.

Kan lure: Derfor bør du ikke stole på badevekten

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Senk listen

Ernæringsfysiologens beste råd til de som ønsker å fortsette med livsstilsendring gjennom julen, er å akseptere at det blir litt annerledes.

– Kunsten er å la slike annerledes perioder vare så kort som mulig, og finne tilbake til den gode rytmen etterpå, oppfordrer Ramm.

Mange kan grue seg til jul med tanke på at det er en høytid med stort fokus på mat.

– Man trenger ikke slippe helt opp, men heller holde på et par gode vaner og bruke fridagene til å bevege seg mer, råder hun.

Kjapt og effektivt: Øvelser for hjemmetrening i julestria

VEKT INGEN VERDI: – Vær snill med deg selv. Gå på vekten på et positivt tidspunkt og ha tenkt gjennom hva du skal si til deg selv etterpå. Vekten er bare et tall og sier ingenting om din verdi, sier Fredrik Tandberg Nilsen.

Vei også dine ord

Fredrik Tandberg, som også er en av ekspertene som støtter deltagerne i 10 uker med Vektklubb, har et godt råd til Miriam og andre som ofte kan la vekten styre humøret.

– Tren på hva du skal tenke når du går på vekten. Hva du skal si til deg selv?

Fredrik har selv gått ned 40 kilo. Men å spise mindre og trene mer, eller å oppnå et ønsket tall på vekten, gjorde ikke at han fikk det bedre med seg selv.

– Ingenting av det mentale ble løst ved at jeg gikk ned i vekt. Å endre tankene til å forstå at jeg hadde en verdi, at jeg hadde masse å tilby, det krevde en enorm tankejobb, forteller han.

Da Fredrik knakk den mentale koden, innså han også at det var lettere å ta sunnere valg, fordi han selv trodde på at han fortjente å ha det bra, og være den beste versjonen av seg selv.

– Det kan begynne med noe så enkelt som at man hver dag sier tre positive ting til seg selv, oppfordrer han andre som trenger å få det bedre med seg selv.

Åpnes 10. januar

Miriam har pakket badevekten inn i julepapir, og den skal ikke åpnes før andre mandag i januar. Hun har også skrevet en lapp til seg selv:

– Jeg er redd for å miste motet om jeg hadde veid meg i julen, derfor skåner jeg meg selv for den følelsen tallet på vekten kan gi meg, forteller Miriam.

“Før du åpner, Miriam, senk skuldrene og pust med magen. Uansett hva vekten viser så går det bra. Verden går ikke under, og det er enda lenge igjen til sommeren. Nesten alle feiret jul og gått opp noen kilo.
Dette mestrer du.
Et lite skritt tilbake og mange frem igjen!
Du er god nok!!”

Miriam kommer også til å ta en liten pause fra dagboken i Vektklubb der hun har notert ned alt hun har spist og drukket siden 23. August. Pausen varer fra lille julaften til 3. Januar.

– Jeg har ikke gått lei, men jeg tenker at en liten pause er sunt, skriver hun på bloggen sin i Vektklubb.

Selv om hun ikke kommer til å telle en eneste kalori i juleuken, så vil Miriam forsøke å gjøre noen fornuftige valg samtidig som hun koser seg med tradisjonsmaten og julefeiringen.

Her er Miriams smarte grep:

  • Ikke sitte skrubbsulten og vent på julemiddagen, da er det mye vanskeligere å kontrollere inntaket. Det lureste for meg er å spise jevnt utover dagen, og ha mest mulig grønt på tallerken.
  • Huske å drikke nok vann. Det kan være lett å forveksle sult med tørste.
  • Spise langsomt og nyte maten.
  • Unngå for mye småspising mellom måltidene, og i så fall velg gulrøtter eller klementiner.
  • Ikke ha dårlig samvittighet om jeg spiser litt ekstra. Dårlig samvittighet kan føre til at man bare spiser enda mer og kommer inn i en ond sirkel. Jeg skal heller kose meg med den maten jeg velger å spise.
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her