Prøv deg på rulleski

Publisert: 2005-10-03 14:53

MARIDALEN (VG) Hvis du vil være ekstra godt forberedt til vinterens langrenns-turer, trener du på ski med hjul.

SLIK STAKER DU: Finn utgangsstillingen ved å stå på begge skiene og bøy lett i knærne. Overkroppen skal falle fremover. Plasser stavene litt foran tærne med piggene i asfalten. Ha tyngdepunktet foran på tærne (nesten slik at du står på tærne). Trekk magen inn og skyv armene bakover. Bøy lett i knærne. Når du går, skal armene føres raskt frem og tilbake. Tips: Du skal ha tyngden foran og ikke bak på foten. Unngå å komme bakpå hælen.

SLIK GÅR DU DOBBELTTAK MED FRASPARK: Finn utgangsstillingen ved å stå på begge skiene og la overkroppen falle noe fremover. Finn balansen. Trekk magen inn og forsøk å få en god rytme.

SLIK BREMSER DU: Plasser bena langt fra hverandre og press hælene utover samtidig som du ploger slik du ploger på vanlig langrennsski. Press rumpa nedover og vipp bekkenet forover. La armene hvile ned langs siden. Forsøk å kjøre slalåm i nedoverbakkene og brems helt opp for så å kjøre litt fortere. Etter hvert som teknikken sitter, tør du å kjøre raskere utfor.

SLIK GÅR DU DIAGONALGANG: Vegard Ulvang tok med vektklubb.nos treningsekspert Irene Mårdalen på rulleskitur i Maridalen. Her er hans tips. Finn utgangsstillingen ved å stå på begge skiene og bøy lett i knærne. Overkroppen skal falle noe fremover. Kjenn at du har god balanse. Før armene frem og tilbake. La de henge tungt ned. Når armen føres bakfra og forover, skyver du fra med foten, samtidig som du løfter hælen og baksiden av skien. Hoftene skal presses forover og du bør unngå å komme bakpå. Tips: Unngå å skyve hjulet langt bak og trekke det frem igjen. Da kan du ødelegge frasparket når du kommer på snø. Løft hælen.

SLIK GÅR DU IKKE DIAGONALGANG: Her skyver Vegard foten langt bak og lar hjulet være i asfalten under hele skyvet. Det kan ødelegge frasparket når du kommer på snø.

TRE TYPER: Du kan bruke skøyteski (t.h.), klassiske ski (i midten) eller kombiski.

VIKTIG: Slip stavspissene ofte. Da glipper ikke stavtaket på asfalten.

Av Irene Mårdalen og Vegard Ulvang

Tips

  • Du får egne skøyteski, egne klassiske ski og såkalte kombiski med hjul. Kjøp enten klassiske eller ski beregnet for å skøyte. Kombiskiene egner seg best til skøyting fordi de blir noe ustabile for klassisk langrenn. Rulleski koster cirka 2000 kroner.
  • Kjøp egne pigger til skistavene beregnet på asfalt. Slip piggene ofte, spesielt nå som det er høst og asfalten er hard.
  • Smør hjullagrene ofte.
  • Bruk hjelm.
  • Hansker kan være en fordel for å unngå vannblemmer.
  • Gå gjerne sammen med noen som har gjort det før. Gå bak og se på teknikken de har.
  • Du kan også gå skøyteteknikk på rulleski. Da bruker du noe kortere ski og oftere smalere hjul.
    Kilder: Vegard Ulvang og Sportsmagasinet Birkebeineren.
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Utfall

Utfall

Muskler som trenes: Forside lår, sete og stabiliseringsmuskulaturen. Utførelse: Føttene i hoftebreddes avstand (relativt parallelle føtter), stolt holdning og rett i ryggen. Fall frem med ett og ett ben, ca 1 meter foran ståbenet. Stopp bevegelsen ved ca 90 graders vinkel i kneleddene, og skyv deg tilbake til utgangsposisjonen. Tenk på: Vær rett i ryggen under hele bevegelsen. Unngå å falle fremover i overkroppen når bevegelsen går fremover. Brystet skal holdes like høyt under hele utførelsen. Knærne skal fortsatt peke i samme retning som tærne.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her