Typen næringsstoffer er ikke avgjørende for vekten

Publisert: 2011-01-17 14:02

En kost med mye proteiner og lite karbohydrater er vanskelig å vedlikeeholde, dels på grunn av smak og dels fordi man ofte kan føle seg litt slapp om man skal drive fysisk aktivitet, skriver ernæringsprofessor Christian A. Drevon i denne spalten.

Hvilken betydning har kostholdets innhold av næringsstoffene protein, karbohydrater og fett for kroppsvekten?

I november 2010 publiserte en gruppe europeiske forskere (Larsen TM og medarbeidere) i det såkalte Diabetes, Obesity and Genes (DIOGENES) prosjektet en artikkel i det prestisjetunge tidsskriftet New England Journal of Medicine. Tittelen på artikkelen er «Diets with high or low protein content and glycemic index for weight-loss maintenance», og hele artikkelen kan nærmere bestemt lastes ned her.

Grunnen til at artikkelen fikk oppmerksomhet var at man fant at de forsøkspersonene som i vedlikeholdsfasen etter en slankeperiode spiste mat med mer protein eller lav glykemisk indeks (GI; i praksis lite sukker og hvitt mel), hadde en vektøkning som var ca 0,9 kg lavere enn forsøkspersoner som hadde andre typer kost.

Studiet varte i 26 uker og ga altså en forskjell i kroppsvekt på mindre enn 1 kg. Dette har da i enkelte medier vært tatt til inntekt for at vi må spise mer protein og mindre «raske karbohydrater.»

Om man leser artikkelen litt nøye vil man se at en god del forsøkspersoner trakk seg fra studien, og at man ikke klarte å oppnå de endringer av kostholdet man hadde satt som mål. Det viser seg nemlig at det til og med i en såpass godt kontrollert studie som dette, er vanskelig å få mennesker til å vedlikeholde et kosthold med mye proteiner og lite karbohydrater.

Dette har dels med smak å gjøre, og dels med at lite karbohydrater ofte fører til at man føler seg litt slapp om man skal drive fysisk aktivitet. Likevel klarte man i den aktuelle studien å få forsøkspersonene til delvis å følge de anvisninger som ble gitt om mer protein og mindre «raske karbohydrater», og noen fikk til og med de matvarene som skulle spises i løpet av studien gratis.

Les også:Sukkernekt gir drømmeferie

Det er vel kjent at en av hovedgrunnene til at man går raskt ned i vekt et par kilo når man spiser lite karbohydrater, er at man taper lagrene av karbohydrater (glykogen og vann) i leveren og i musklene. Det er sannsynlig at en del av den lille vektreduksjonen hos dem som spiste mer protein og lite «raske karbohydrater» kan skyldes forskjell i glykogeninnholdet i kroppen, og ikke vesentlig reduksjon av kroppens fettinnhold.

Hovedkonklusjonen på denne studien og en rekke andre er etter min mening at det først og fremst er mengden mat (energi) man spiser som påvirker kroppsvekten, mens typen næringsstoffer ikke er avgjørende.

Det gode budskap i det nye året er at man kommer langt med å ha et vanlig, sunt, norsk kosthold, bare man passer på hvor mye man spiser, og at man er i daglig fysisk aktivitet.

Lykke til!
Christian A. Drevon

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her