Tomm Wilgaard Christiansen, TV2

Du kan være fet innvendig!

Publisert: 2013-11-14 12:42

Anne Grethe Robstad (55) var slank på utsiden, men usunn på innsiden. Når hun kikket på seg selv i speilet, så hun både slank og frisk ut. Men tobarnsmoren følte seg ikke bra. </p><p>

Tv2 Tomm Wilgaard Christiansen

– Ektemannen min pleide å si: Du er nødt til å være tykk innvendig. Du spiser jo kakerester til frokost!

Anne Grethe Robstad fra Kristiansand humrer og rister litt flau på hodet. I årevis besto nemlig sørlendingens kosthold primært av sjokolade, chips, kjeks og annet snacks. Anne Grethe lagde gjerne en sunn middag til hele familien, men ellers var det få sunne næringsstoffer som fikk plass i det daglige matinntaket.

Elsket chips

– Jeg spiste ikke så mye snop om gangen, det var litt her og litt der. Det var nok det som gjorde at jeg ikke la på meg mer, og at jeg ikke forsto hva jeg gjorde med kroppen. Jeg hadde alltid søtsaker på lur og en pose chips i kjøkkenskapet eller i skuffen på jobb. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier jeg har spist chips hver dag i tyve år, innrømmer Anne Grethe.

Selv om vekten holdt seg stabil, var energinivået på bunn.

– Jeg var bestandig trøtt. Jeg måtte sove i en time på sofaen etter jobb hver dag. Jeg har en mor som er syk og tenkte det kanskje var derfor jeg alltid var så sliten, men jeg mistenkte jo også at det kunne være noe annet. Jeg var rett og slett redd for at det var noe galt med meg, forklarer Anne Grethe.

Tomm Wilgaard Christiansen, TV2

Da hun via arbeidsgiveren sin, National Oilwell Varco, fikk tilbud om å bli en av ti deltagere i TV2 programmet Sporty: Gjør livet lettere, benyttet Anne Grethe muligheten. I løpet av ti uker fikk hun oppfølging og hjelp til å legge om livsstilen.

Indre bukfedme

De medisinske testene viste at Anne Grethe hadde for høyt kolesterol og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Kroppen hennes besto av 30,2 prosent fett, men viktigere var det at en stor andel av fettet, var sentrert rundt magen. Via maskinen Inbody 720, ble magefettet mål til 110,2 cm². Et resultat over 100 cm², kvalifiserer til bukfedme.

Tobarnsmoren fikk beskjed om å kutte ut alt snop på hverdager og spise ordentlig mat hver tredje time.

– Nå starter jeg dagen med hjemmelaget frokostblanding og yoghurt, etterfulgt av grovt brød eller salat til lunsj. Jeg får i meg et eple og kanskje et knekkebrød som mellommåltid, og jeg lager sunn middag med masse grønnsaker. Til kvelds spiser jeg gjerne et par knekkebrød med variert, magert pålegg, oppsummerer Anne Grethe.

I begynnelsen slet hun med et voldsomt sug etter sjokolade og potetgull.

– Det var veldig tøft i starten, men så kom jeg over kneika og i dag går det helt fint. Jeg koser meg i helgene og det er viktig, hvis ikke kan man ikke leve med det i lengden.

Elendig form

Hun måtte også i gang med trening. Nå har Anne Grethe, som aldri har likt å løpe, blitt en jogger. I begynnelsen kjente hun blodsmaken i munnen, etter kun få meter med løping.

– Fy søren, så dårlig form jeg var i. Det var ingen god følelse. Men så satte jeg meg små, forsiktige mål, som å løpe fra en lyktestolpe til en annen, før jeg gikk litt og gjorde det samme igjen. Sakte, men sikkert fikk jeg bedre kondisjon, da kom også selvtilliten og motivasjonen til å trene mer.

Tomm Wilgaard Christiansen, TV2

Hun begynte også med enkel styrketrening for de store muskelgruppene. Resultatene lot ikke vente på seg.

På ti uker gikk hun ned fem kilo, men viktigere var det at hun gikk fra 88 cm til 78 cm rundt livet.

Den totale fettprosenten sank til 22 prosent, og hun trente seg ned til en kondisjonsalder på tretti år. Etter ti uker viste testene at det farlige magefettet var redusert fra 110,2 cm² til 76,4 cm², noe som er godt innenfor anbefalte verdier.

Etter at programmet var over, gikk Anne Grethe ned ytterligere 2.5 kilo. Hun har aldri følt seg bedre.

Ettermiddagslurene behøver hun ikke lenger, og energinivået er på topp. De positive tilbakemeldingene fra venner og kjente, har haglet.

– Jeg var jo ikke syk, men jeg kunne blitt det. Jeg skal aldri tilbake dit jeg var.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Imponerende

Aina Emaus er lege ved Stamina Helse i Oslo og var Anne Grethes lege under innspillingen av TV-programmet. Hun er imponert over Anne Grethes resultater.

– Dersom hun hadde fortsatt å spise slik som hun gjorde og beveget seg like lite, ville risikoen for livsstilssykdommer bare økt ytterligere med alderen. På sikt ville det også kunne påvirket blodtrykket og blodsukkeret. Mange av skadene som kunne oppstått, ville kommet uten forvarsel. Anne Grethes fantastiske resultater viser hvor mye og hvor raskt man kan forbedre helsen, gjennom sunt kosthold og trening, sier Emaus.

Utsiden lyver

– Vi kan ikke nødvendigvis se fra utsiden om en kropp er sunn. Du kan være rund og sunn og du kan være slank på utsiden, men tykk på innsiden, eller innfeit, som jeg pleier å si, forklarer Line Kristin Johnson, klinisk ernæringsfysiolog, PhD, ved Senter for sykelig overvekt i Helse Øst.

– Du kan holde vekten på potetgull og sjokolade dersom kaloriinntaket samsvarer med forbruket, men du får elendige tilstander i kroppen dersom du lever sånn, advarer Johnson.

Spiser du for mye fett, for mye tilsatt sukker og for lite livsnødvendige næringsstoffer i form av blant annet proteiner, vitaminer og mineraler, vil det ha stor betydning for hjertehelsen din.

– Fettnivået i blodet og hvor elastiske blodårene er, påvirkes av dårlig kosthold. For hvert år som går, blir vi mer sårbare. Du kan kanskje komme unna med å leve på pizza og sjokolade som 18-åring, men fortsetter du til du er 38, så vil kroppen tåle det dårligere, advarer Johnson.

Slik sjekker du om du er fet på innsiden:

Tomm W. Christiansen, TV2

Mål livvidden midt mellom nederste ribbein og øverst på hoftekammen. Er du kvinne, bør tallet være under 88 cm og er du mann, bør tallet være under 102 cm. Høyere tall gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Sjekk kolesterolet. Totalkolesterol bør være under 5 milipol (mmol) per liter. Det gode kolesterolet, HDL; bør være over eller lik 1 mmol for menn og 1,3 mmol for kvinner.

Mål nivået av fettstoffet triglyserider. Det påvirkes av fett- og sukkerinntaket ditt, og av alkoholinntak og overvekt. Nivået bør ligge under 1,7 mmol.

Mål blodtrykk og blodsukker.

Mål jernstatus. Et dårlig kosthold inneholder for lite jern.

Anne Grethes beste tips

Kutt ut snop i hverdagene, men kos deg i helgen. Uten kos innimellom, sprekker man i lengden. Du kommer over kneika med søtsug om du bare bestemmer deg for det.

En god frokost er en sunn start på dagen. Hjemmelaget kornblanding og yoghurt er min nye favoritt.

Næringsrik mat hver tredje time stagger søtsuget og gir energi som varer.

Trening løfter energien og humøret. Jeg er blitt glad i å løpe og veksler mellom løping og rask gange når jeg er ute på tur. Det har gitt enorme resultater på kondisjonen og på treningsgleden.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her

Les også:

Ikke drikk deg tykk

Lag en slankeplan!

Lotte gikk ned 20 kilo: - Alt sitter i hodet

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her