"Basal metabolic rate"/ Hvilestoffskifte

Publisert: 2010-03-17 14:29

Det har vært spørsmål om hva "basal metabolic rate" (BMR) er i flere av de gruppene jeg er inne på i vektklubb-forumet. Kan du forklare meg hva dette innebærer? Det er sagt at man bør ligge over kroppens BMR for å unngå at kroppen går i sparebluss og dermed senker forbrenningen. Jeg har tidligere hørt at man bør ligge over 1300 kcal pr dag for å unngå dette, mens andre sier det har med BMR å gjøre.<br />Jeg har regnet ut at min BMR er cirka 1900 kcal pr dag. Det innebærer minimal aktivitet. På vektklubb har jeg fått tildelt 1490 kcal som jeg må få i meg hver dag. Det vil da si at jeg ligger under min BMR, og det jeg da frykter er at kroppen min senker forbrenningen og at vektnedgangen ikke blir så stor. Jeg er veldig glad hvis du kan hjelpe meg med dette spørsmålet.<br />Mvh Wenche

Kroppens totale energiomsetninger summen av omsetningen i hvile og i bevegelse. Energiomsetningen i hvile kalles basalomsetningen. Det kan være store individuell forskjeller i energiomsetningen alt etter hvor fysisk aktiv den enkelte er, kroppssammensetning, alder, kjønn og ytre klima (kilde: Ernæringsleksikon, 2001).


Hei Wenche!
Basal metabolic rate betyr rett og slett hvilestoffskifte, hvileforbrenning eller basalforbrenning på norsk. Det er det du forbrenner av kalorier i løpet av et døgn i fullstendig rolig hviletilstand. Forbrenningen vår er i praksis høyere enn BMR fordi vi har ulike aktiviteter i løpet av dagen. Til og med spising øker forbrenningen vår utover det vi forbrenner i hvile.
Slik får du bedre kroppssammensetning - her er programmet som bygger muskler og fjerner fett!
Bruk gjerne Harris-Benedicts formel for å regne ut din basalforbrenning, den finner du i et svar jeg har gitt tidligere som ligger under fanen ”Ekspertene” –”Svar om vekt, medisin og helse” –”Forbrenning”.
Seks nøkler til varig vekttap
Dersom det stemmer at din BMR er cirka 1900 kcal så er det nok fordi du har en stor overvekt i utgangspunktet, og du kan dermed tillate deg å spise en del og likevel gå ned i vekt. Man bør egentlig ikke spise mindre enn sin BMR, da vil forbrenningen bremses litt opp. Men etter hvert som din vekt går ned vil også BMR bli lavere (fordi BMR avhenger av kroppsvekten), og du må da redusere matinntaket noe for å fortsette å gå ned i vekt.
Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen.
Lykke til!
Vennlig hilsen Eli Anne M. Blomkvist

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektplatå

Vektplatå

Hei! Jeg har gått ned fra 108 til nå 86 kilo. Men så har det stoppet opp, vekten har stått stille i tr uker nå. Jeg trener fire til fem ganger i uken og spiser rundt 1500 kalorier om dagen. Min basalforbrenning er på 1731 kalorier (målt med vekt). Vet at jeg ikke spiser for mye, fordi jeg fører dagbok veldig nøye. Hva kan jeg gjøre for å få i gang vektnedgangen? Begynner å bli utålmodig. Hadde et mål om å være nede i 80 kilo til påske men det ser ikke ut som det kommer til å gå. <br />Hilsen "På slanker'n"

Beregning av energibehov

Beregning av energibehov

Sitter å "blar" litt på mosjonssidene deres, og der kom jeg over en side med hvordan man regner ut sitt basale energiforbruk. Jeg regnet ut mitt, og endte på 1574. Mitt daglige kcal inntak i Vektklubb er anbefalt til 1400. På den samme siden står det at for å gå ned en kilo i vekt, må man forbrenne 7000 kcal mer enn man spiser. <br />Med mitt kaloriinntak og det anbefalte treningsprogrammet jeg fikk, vil jo denne prosessen ta fryktelig lang tid. (Mitt treningsprogram bestod av tre dager med trening, henholdsvis en dag med 60 min lett gange, en med 45 min lett styrketrening og en med 30 min lett gange). Jeg har slanket meg noen kilo selv før jeg begynte her, og ønsker egentlig ikke å sinke prosessen. Er det noe jeg har misforstått, eller?<br />Hilsen Annelin

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her