Privat

Tok grep for ett år siden: Nå har Ingvild gått ned 20 kilo

Publisert: 2022-01-03 19:03

På ett år har Ingvild Sundland (34) gått ned over 20 kilo. Det startet ved at hun bestemte seg for å sette seg selv først og innførte et fast morgenrituale.

Hvor ser du deg selv ett år fra nå? Ingvild Sundland (34) fra Oslo kjente at hun ikke kunne fortsette som før.

– Jeg var lei av å alltid føle meg sliten og overvektig. Det gikk hardt utover selvtilliten min, forteller hun.

Ingvild som alltid har skjøvet egne behov til side for å hjelpe andre, og som de siste ti årene har jobbet dag og natt for å få gründerbedriftene opp og stå, opplevde plutselig at det åpnet seg en mulighet for henne.

– I år er det endelig min tur, tenkte hun før inngangen til 2021.

Ingvild bestemte seg for å ta tak i livsstilen som hadde fått vekten til å øke jevnt og trutt de siste årene. Nå skulle hun leve det livet hun hadde lyst til å leve, og ikke la vekten begrense henne.

I januar i fjor meldte hun seg inn i Vektklubb og siden har hun ikke sett seg tilbake.

Line Møller / VG

Rett tid og støtte

– Jeg var mentalt klar til å ta utfordringen og jeg hadde tid. Det var som om alt klikket på plass og timingen stemte, forteller Ingvild.

Firmaene gikk endelig godt og hun hadde flere støttespillere rundt seg som ønsket det samme.

– Å endre livsstil med andre som er med å ta gode valg sammen med deg, som kan backe deg opp, og som skjønner hvor vanskelig det er, var en enorm støtte. Da føler man seg ikke alene.

10 uker med Vektklubb: Sammen deler de fra livsstilsreisen

Ingvild begynte å loggføre det hun spiste i dagboken i Vektklubb for å få oversikt over kaloriinntaket. På den måten kunne hun se hvor skoen trykket og gjøre noen enkle justeringer eller smartere valg.

– Kostholdet var såpass dårlig fra før av. Jeg spiste det jeg ville, når jeg ville, og det var ikke spesielt sunt. Så når jeg tok grep så jeg resultater veldig fort. Det er helt ubeskrivelig hvor motiverende det var, forteller hun.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Så raskt resultater

Ingvild gjorde ingen helomvending i kostholdet, det hadde hun ikke holdt ut.

– Jeg er glad i mat og glad i å spise. I begynnelsen var jeg livredd for å være sulten, så jeg måtte finne mat jeg likte å spise som holdt meg mett.

For å beholde brødmåltidene byttet hun fra fint brød til grovere, droppet smør til fordel for et tynt lag lett smøreost og fant magert pålegg som hun synes var godt. Hun laget også sunnere middager og brukte mindre saus.

Spar kalorier: 20 smarte matbytter

Allerede etter to uker merket Ingvild at kroppen responderte på endringene. Hun fikk mer energi og vekten gikk ned.

– Oi, jeg fikk det til, husker Ingvild at hun tenkte.

– Bare det i seg selv var en kjempemotivasjon til å holde det gående. Og jeg følte meg bedre.

Line Møller / VG

Går tur hver morgen

Ingvild kan glatt hoppe over frokosten, så dagens første måltid spiser hun rundt lunsjtider. Da tar hun en skikkelig pause fra jobb og lager noe godt og sunt. Om morgenen starter hun heller dagen med en gåtur.

– Etter en gåtur føles det som man har stått opp på riktig fot, og er klar til å takle verden, sier hun.

Uansett vær og vind så kommer hun seg ut døren, for å få frisk luft, bevegelse og klarne hodet. Om det så bare er ti minutter, så vet Ingvild at den lille gåturen gjør underverker.

– Dessuten er dørstokkmila mye kortere om morgenen enn om ettermiddagen, da kan det fort komme andre ting i veien for treningsplanene.

Ble en jogger

Ingvild startet opp med å gå, men det gikk ikke mange uker før hun tok sine første løpesteg. Og det til tross for at hun har hatt et anstrengt forhold til løping, som hun selv beskriver.

– Jeg var i elendig form, men jeg fant ut at jeg kunne begynne å jogge i nedoverbakker. Man slipper den tunge motstandsfølelsen og i stedet får man får hjelp til å jogge. Og man får beveget hele kroppen, det rister jo både her og der, ler Ingvild.

Etter hvert orket hun å løpe på flat mark og lengre og lengre for hver gang.

Lyst til å prøve? Fra sofasliter til løper på ni uker

For Ingvild er ikke trening noe hun gjør for å forbrenne kalorier, eller skynde på vektnedgangen.

– Jeg fant ut at gå- eller joggeturene er så utrolig bra for psyken!

Før kunne hun kjenne på dårlig samvittighet for å bruke tid på seg selv, og droppet ofte trening til fordel for andre oppgaver eller jobb. Derfor ble de faste morgenturene en viktig påminnelse.

– Denne livsstilsendringen handlet om meg og at jeg måtte begynne å sette seg selv først. Verden går ikke i grus om jeg setter av 10–30 minutter til meg selv om morgenen. Tvert imot.

Bevegelse bra for hodet

Ingvild opplevde at hun var en større ressurs for både seg selv og andre etter en frisk morgentur og ved at hun klarte å prioritere noe hun visste gjorde henne så godt.

– Det er godt kjent at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på humør og velvære, sier kostholds- og treningsekspert i Vektklubb, Silje Bjørnstad. Hun har tidligere skrevet om en rekke positive helseeffekter av trening.

Når man i tillegg starter en ny dag med å bevege på kroppen så opplever man kanskje at denne godfølelsen bidrar til å gjøre det enklere å ta gode valg også de kommende timene, forteller treningseksperten.

– Man setter rett og slett «standarden» for dagen!

I tillegg er det mange som merker at det å bevege kroppen, også beveger hodet.

– Når man setter i gang med dagens gjøremål og arbeid etter litt fysisk aktivitet så er man mer skjerpet, har bedre konsentrasjon, økt kreativitet og mer til, forteller Bjørnstad.

Privat og Line Møller / VG

Vektnedgangen stoppet

Ingvild var forberedt på at vektnedgangen ville stagnere og etter fire måneder flatet vektkurven ut. Da hadde hun gått ned cirka 15 kilo. For mange er dette kjent som et vektplatå.

– Jeg visste at det ville skje, men da jeg sto midt oppe i det var det frustrerende, for jeg gjorde jo liksom alt «riktig».

Ingvild kjente at hun begynte å tvile på seg selv og tenkte «nei, nå klarer jeg ikke mer».

– Det hjalp at jeg var så bestemt. Selv om andre hadde falt fra, så var jeg så godt inne i kaloritelling og morgenturene.

Det var effekten av gå- og joggeturene som ble redningen, feide tvilen av banen og fikk Ingvild til å fortsette med de gode vanene.

– Jeg bruker fremdeles morgenturene som en måte å klarne tankene. Innimellom så er livet hardt, noe er vanskelig eller jeg er sliten og da hjelper det så godt med en tur ut.

Trenger ikke være mye: Derfor bør du gå mer

Demper følelser med mat

Ingvild kan nærmest ikke få sagt hvor fantastisk det er å ha et annet verktøy som klarner tankene og gir henne en god følelse. I mange år var det mat hun brukte som trøst, når hun var stresset, trist, sliten, lei eller når noe skulle feires.

– Jeg var vant til at når livet buttet imot så kunne jeg spise noe godt som trøst. Men det hjalp jo ikke, jeg følte meg ikke bedre etterpå.

Klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm, bekrefter at det er mange som kan ha en følelsstyrt spiseatferd som ofte går ut over vekten og gjør det vanskelig å gå ned i vekt.

– Når mat brukes for å regulere følelser, så er det viktig å finne andre måter å håndtere følelser på, sier kosteksperten og påpeker at dette er lettere sagt enn gjort.

Ramm forteller at mange har glede av å bruke fysisk aktivitet som verktøy for å håndtere følelser.

– Fysisk aktivitet, som Ingvild har som del av hverdagen, er gunstig for den mentale helsen. Fysisk aktivitet gjør oss rett og slett mer rustet for å takle følelser på en god måte, sier Ramm.

Privat

Vekten begrenset

Som gründer har Ingvild gått jevnlig til coach. Før hun startet med livsstilsendring snakket hun om hvordan vekten hadde begrenset henne i livet.

– Som singel tenkte jeg at jeg ikke kunne begynne å date før jeg hadde gått ned noen kilo.

Hun trakk seg også tilbake fra sosiale sammenkomster.

– Hvis jeg kunne unngå å bli med på noe, så var det veldig lett å gjøre det. Jeg følte meg ikke vel, hadde ikke noe fint å på meg, det var ingenting som var komfortabelt, forteller hun.

Det ble som en ond sirkel med negative tanker og mat som trøst.

– Det er synd at vekt skal være så dritt. Det skaper så mange problemer. Jeg ser det på andre, og husker hvordan jeg selv hadde det, man føler seg ...

Ingvild lar setningen henge i luften.

Lettere kropp og lettere sinn

Heldigvis ble januar i fjor en ny start for Ingvild.

– Den mestringsfølelsen av at jeg fikk det til, fikk til det jeg tidligere har følt at jeg aldri har klart, det fikk selvfølelsen til å vokse.

Hun angrer ikke et sekund på at hun valgte å sette sin egen fysiske og psykiske helse først.

– Livet i dag er så mye bedre, lettere og innholdsrikt, og jeg har tatt med meg alle de gode vanene videre, sier Ingvild.

Anette Skarpaas Ramm roser Ingvild for at hun bestemte seg for å satse på seg selv.

– Jeg tror at det for mange dreier seg om å rydde plass til seg selv. Det å være like snill mot seg selv som med andre, sier Ramm.

Vektklubb-magasinet: Annette Ronander (54) gikk ned 30 kilo og kjenner seg tryggere i egen kropp

Annonse

Få et sunnere år med Vektklubb!

Nå får du Vektklubb-medlemskap i 12 måneder for kun 99,- per måned. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149,- per måned. Etter bindingstiden fornyes samtlige medlemskap til ordinær pris frem til oppsigelse.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her