Privat

Gro Anita gikk ned 20 kilo på et halvt år

Publisert: 2014-09-16 10:19

- Da jeg kuttet ut gjær fikk jeg orden på magen og fordøyelsen.<br />

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg begynte å studere for noen år siden. Da jeg satt med lekser var det altfor lett å stikke hånden i en godtepose, og før jeg visste ordet av det var den tom. Dette skjedde gang på gang. Kroppen min viste raskt tydelige resultater av tom godtepose og full magepose.

Selv om jeg trente så sto ikke inntak av kalorier i forhold til aktivitetsnivå lenger. Effekten av treningen sank nok betraktelig for med flere kilo å hoppe med, ble det lett å jukse på gruppetimene på treningssenteret der jeg trener.

Dette var veien til mitt 90 kilos merke på vekta. En utmerkelse jeg hatet som pesten.

Jeg har levd med jojoslankere rundt meg, så jeg visste godt hva som ikke funket. Jeg ville ha en varig endring og det kunne godt ta tid, bare endringen gikk i riktig retning.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Vendepunktet:

Jeg har nok ikke en episode som snudde alt, det var mer en følelse jeg lenge hadde kjent på, og det var at jeg trivdes ganske enkelt ikke med meg selv. Jeg følte at den måten jeg levde på var ødeleggende for helsen generelt og humøret spesielt.

Slik gikk jeg ned i vekt:

Først brukte jeg tid på å forberede meg mentalt, så meldte jeg meg inn i VG Vektklubb. Det første jeg gjorde som medlem var å bruke tid på å legge inn alle mine vanlige matvarer i dagboken. Det var et ulekkert kaloriregnestykke.

Neste steg ble å finne magrere alternativer til de tingene jeg likte godt, men som var for kaloririke og usunne. Jeg har kuttet ut sjokolade helt og tror den løsningen passer meg best. Jeg har det med sjokolade som mange har det med røyk. En er nok til å få alt til å falle. Om noe har vært vanskelig på denne veien til et bedre liv, så har sjokoladen vært det verste, men nå er det null stress.

Privat

Jeg begynte å spise knekkebrød, de grove som mange baker selv. Mest for å få en følelse av at jeg hadde begynt på en endring. Etter en tid med dette, erfarte jeg at magen min og jeg var mer på lag. For å gjøre en lang historie kort, tre måneder ut i livsstilsendringen min fikk jeg et nytt vendepunkt; jeg fant ut at inntak av gjærprodukter ga dagene mine langt dårligere kvalitet. Jeg har levd med treg mage hele livet, en mage som altfor ofte var både oppblåst og sår. Men man venner seg til alt, så jeg har aldri tenkt mye på det. Men etter endring av matvaner har jeg en mage som er der, men som ikke jeg merker noe til lenger. Og jeg har normal fordøyelse og er ikke avhengig av hjelp for å komme meg på toalettet. Det er fantastisk! Om jeg spiser noe med gjær i kommer magebråket tilbake, jeg blir trøtt og litt slapp. Derfor har det vært enkelt å la gjærbakst være. Det kan kanskje virke begrensende. Men det fins mye godt knekkebrød og brød uten gjær. Det har gått sport i å finne produkter og måter å lage mat uten gjær. Og det har gitt resultater på vekten, allmenntilstand og humøret.

Jeg spiser mye grønnsaker, lite poteter og pasta, mye nøtter, kesam og korn. Jeg koser meg med godteri på lørdager, bare ikke sjokolade. Jeg spiser kake i selskap, men bare et stykke. Jeg spiser oftere og ikke mellom måltidene. Og jeg har fått igjen motivasjonen til å gi mer på trening. Jeg trener mer styrke og jeg har meg selv som hardeste konkurrent. Å fnne egne mål, det har funket for meg.

Jeg har det veldig bra nå og er superfornøyd med resultatet. Det har vært og er veldig artig å se hva jeg har fått til. Er jeg i tvil på det jeg spiser, legger jeg det inn på Vektklubbs sider og ser hva det inneholder, eller finner ut av det selv. Jeg er en mer bevisst forbruker av det jeg skal spise.

Jeg veide meg faktisk ikke de første to månedene av livsstilsendringen. Vekten merket jeg, men orket bare ikke å få det slengt i fjeset. Sjokket var stort da jeg jeg tok mot til meg å veide meg første gang, 87 kg! Og i og med det sies at vekten går kjappest ned de første ukene så antar jeg at jeg nok var på 90-kilosmerket, og vel så det, da jeg begynte på min endring.

Vektreduksjon handler om livsstil og det å finne sin stil, tror jeg. Den største jobben gjorde jeg i forkant. Den mentale jobben. Det var nok lurt. Og jeg er overbevist om at jeg har funnet min stil. Jeg lever godt nå.

Mine tips til andre:

  1. Tenk at du skal finne en livsstil som du kan leve med.
  2. Finn gode alternativer til mat med mye kalorier.
  3. Bruk god tid på forberede deg. Det som fungerer for naboen fungerer kanskje ikke for deg, finn en vei som passer deg og fin kropp. Alt sitter i hodet.
  4. Finn din form for trening og husk at inntaket må stå i stil til aktivitetsnivået ditt.

Vennlig hilsen Gro Anita Marigård (43) fra Kragerø

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Deler vektnedgangen på sosiale medier

SIv (27) gikk ned 25 kilo i mammaperm

5 styrkeøvelser du bør slutte med

Pass deg for sushi-fellen!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her