VEGETARYHET: En «postei» helt uten kjøtt, laget med blant annet kikerter, gulrot, brokkoli og planteoljer. Vektklubbs matspaner og kliniske ernæringsfysiolog har lagt pålegget under lupen (og på brødskiven) for å vurdere om det er sunt eller ikke – og dommen er positiv.

Matspaneren: Vita hjertego’ grønnsakspostei

Publisert: 2019-10-29 12:01

Bytter du ut vanlig leverpostei med grønnsakspostei, har du gjort et sunt valg. – Denne grønnsaksposteien synes jeg du bør prøve, skriver Vektklubbs matspaner.

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist er matspaner for Vektklubb. Hver måned tester hun to nye produkter for å se hvor sunne de egentlig er.

Denne høsten har det ramlet inn vegetariske matnyheter i butikken. Vita grønnsakspostei er en av de, en vegetarisk «leverpostei». Her er min vurdering:

Innhold:

Ingrediensene er blant annet kikerter, raps- og solsikkeolje, gulrot, brokkoli, cannelinibønner og tomater. I tillegg er det ulike kryddere og konsistensgivere.

Produktet er glutenfritt, men ikke melkefritt. Siden det inneholder litt melkeprotein er produktet heller ikke vegansk. Og jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor ikke Mills kunne funnet en annen konsistensgiver enn melkeprotein i dette produktet, så kunne de fått en litt større kundegruppe med også veganere og melkeallergikere på lista over potensielle kjøpere.

Ligner forvekslingsvis på vanlig leverpostei. Smaker ganske likt også, mener matspaneren.

Hva smaker det?

Krydderblandingen som er brukt må ligne veldig på krydderblandinger i vanlig leverpostei, for både smak og lukt minner en del om det.

Jeg må applaudere Mills for å ha klart å lage en vegetarpostei som både smaker veldig godt og har en god konsistens. Denne likte jeg og jeg har allerede spist noen pakker av den, både på jobb og hjemme. Selv synes jeg det gjør seg best med majones og agurk på. Rødbeter eller sylteagurk fungerer også. Med andre ord en god plantebasert erstatning for leverpostei.

Her har matspaneren en raus porsjon på cirka 25 gram postei. Det gir cirka 50 kcal.

Hvor sunt er det?

Dette er bra saker! Man trenger ikke være ernæringsutdannet for å ha fått med seg at vi bør bytte ut store deler av kjøttet vi spiser, særlig bearbeidet kjøtt, med mer plantebasert mat.

Å bytte leverpostei som tradisjonelt består av svinelever og svinekjøtt (klassifisert som rødt kjøtt) og som inneholder mye mettede fettsyrer samt det potensielt ugunstige konserveringsmiddelet nitritt med denne vegetarposteien bestående av belgfrukter, grønnsaker og sunne planteoljer, vil utvilsomt være et godt bytte.

At grønnsaksposteien også har et litt lavere saltinnhold enn alle de andre posteiene i sammenligningen under, er et ekstra pluss.

Sammenlignet med vanlig leverpostei så inneholder grønnsaksposteien 205 kcal per 100 gram, mens vanlig leverpostei inneholder 225 kcal.

Næringsinnhold per 100 gram:

Energi: 205 kcal
Fett: 15 gram, hvorav 1 gram mettet fett
Karbohydrat: 11 gram, hvorav 2 gram sukkerarter
Protein: 4 gram
Kostfiber: 4 gram
Salt: 1,2 gram

Sammenlignet med lignende posteier:

Folkets grov ovnsbakt leverpostei: 270 kcal, 22,6 gram fett hvorav 4,3 gram mettet fett, 7,5 gram karbohydrater hvorav 2,7 gram sukkerarter, 8,9 gram protein og 1,8 gram salt.

Pastejköket Bredbar vegetarisk postei: 250 kcal, 20 gram fett hvorav 1,4 gram mettet fett, 12 gram karbohydrater hvorav 1,3 gram sukkerarter, 5 gram protein og 1,5 gram salt.

Mills ovnsbakt leverpostei: 240 kcal, 20 gram fett hvorav 2 gram mettet fett, 6 gram karbohydrater hvorav 2 gram sukkerarter, 9 gram protein og 1,6 gram salt.

Vita hjertego’ ovnsbakt leverpostei: 240 kcal, 18 gram fett hvorav 2 gram mettet fett, 8 gram karbohydrat hvorav 3 gram sukkerarter, 10 gram protein og 1,5 gram salt.

Gilde original ovnsbakt leverpostei: 225 kcal, 19 gram fett hvorav 6,5 gram mettet fett, 5 gram karbohydrater hvorav 1,1 gram sukkerarter, 9,1 gram protein og 1,4 gram salt.

Stabburet original leverpostei: 225 kcal, 19 gram fett hvorav 5,2 gram mettet fett, 3,5 gram karbohydrater hvorav 1,2 gram sukkerarter, 10 gram protein og 1,6 gram salt.

Gilde Go’ og mager ovnsbakt leverpostei: 157 kcal, 9 gram fett hvorav 2 gram mettet fett, 4,9 gram karbohydrater hvorav 1 gram sukkerarter, 14 gram protein og 1,3 gram salt.

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan sette under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tag #matspaneren på instagram.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her