Begge skålene inneholder like mye godteri, men skålen til høyre både ser fullere ut og gir en følelse av at godterier varer lenger.

Slik kan du spise «mer» julegodt

Publisert: 2021-12-17 15:15

To enkle triks gir deg følelsen av å spise «mer» julegodt, uten at det blir flere kilokalorier.

En jul helt fri for julegodteri og søtsaker er nok ikke realistisk for de fleste av oss. Og selv om godteri og snacks er en matvaregruppe vi anbefales ikke å spise for mye av, så er det heller ikke farlig eller feil å unne seg litt godis i ny og ne.

– Et smart godteritips er å være bevisst på å sette frem den mengden som passer deg og ditt energibehov, og gjemme unna resten til senere, råder kostholds- og treningsekspert i Vektklubb, Silje Bjørnstad.

Se bildene: Så mye er 200 kcal av ulikt julegodteri

Vektklubb har tidligere presentert et smågodttriks som lurer øynene dine til å tro at du spiser mer enn man gjør. Det samme kan du gjøre med julegodis skal Bjørnstad vise.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

«Mer» uten å spise mer

– Hvordan snacks og godteriet blir servert har nemlig mye å si for hvordan hjernen oppfatter mengde og porsjonsstørrelse, forteller hun.

Å lure øynene dine til å tro at du spiser en større mengde, eller å få julegodtet til å vare lenger, kan gi deg følelsen av at du spiser «mer» julegodt uten at det i realiteten er større mengder.

Ulempen med snaks og godteri er at det inneholder mye kalorier, men metter dårlig. Så dersom man er veldig glad i denne type mat kan småspising av snacks og godteri mellom måltidene gjøre at man får i seg veldig mye ekstra kalorier, og dermed øke vekten.

Her viser Bjørnstad to enkle triks som kan gi deg følelsen av å spise mer julegodt, uten å faktisk spise mer julegodt:

1. Del opp i mindre biter

LURER ØYNENE: Selv om begge sidene gir cirka 170 kcal, ser det ut som det er mer godteri på høyre side.
VARER LENGER: Blir munnfullene mindre vil godteriet vare lenger. Begge sidene gir hver 270 kcal.

2. Bruk en mindre skål

Den lille skålen ser fullere ut. Hver skål gir 250 kcal.

Andre gode godteritips:

  • Unngå å ha godteri stående fremme hele tiden. Hvis du går forbi en godteriskål flere ganger om dagen kan fristelsen fort bli for stor. Ute av syn ute av sinn!
  • Finn frem den mengden som passer deg og ha det i din egen lille skål. Gjem unna resten til senere. Gjem det gjerne et godt stykke unna så det ikke er så fort gjort å fylle opp skålen.
  • Tilsett gjerne frukt eller litt nøtter. Synes du skålen ser for liten ut kan du komplementere godteriet med frukt, bær eller grønnsaker som for eksempel druer, biter av epler eller pærer, klementiner, knaskerøtter, søte plommetomater, bringebær eller blåbær. Bruk også litt nøtter som inneholder mange gode næringsstoffer, og som kan forsinke litt av blodsukkerstigningen. Husk at nøtter er svært energirikt, så det kan være lurt å holde seg til en liten neve (20 gram).

Sunn julebakst: Sunn og saftig julekake for deg som passer vekten

Finn frem den mengden du har tenkt til å kose deg med. Del opp i mindre biter, ha det i en skål og gjem bort resten. Godteriet på hver sin side gir cirka 375 kcal.
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her