En stor porsjon salat med oliven gir like mange kalorier som en ørliten mengde potetsalat. Hva tror du metter mest?

Kaloriduellen: Like mange kalorier på fatet

Publisert: 2022-07-20 22:15

Sjekk den store forskjellen!

At noen typer mat inneholder flere kalorier (energi) enn annen type mat, vet de fleste. Likevel kan det være vrient å holde styr og oversikt på hvor stor forskjell det faktisk utgjør.

Vi har derfor satt sammen en bildeoversikt for deg. Maten på fatene inneholder omtrentlig samme kalorimengde:

Grillspyd versus baconpølse i brød

Renskåret kjøtt er ofte magre saker sammenlignet med kjøttprodukter som kjøttdeig, burger og pølser. Man kan spise en raus mengde grillspyd med biter av kjøtt, kylling eller fisk sammen med grønnsaker, for å komme opp i samme kalorimengde tilsvarende en grillpølse surret i bacon og med pølsebrød (cirka 400 kcal).

Salat og potet versus potetsalat

Mange tenker kanskje at det er veldig mye å hente på å velge et magert stykke kjøtt når man griller, men kalorimessig er det ikke så voldsomt stor forskjell på indrefilet og entrecôte. Synlig fett kan dessuten skjæres vekk.

Den største besparelsen gjør man ved å spise litt mindre av blandingsprodukter, både kjøttprodukter som pølser og burgere, men produkter som består av mye fet dressing eller fet saus.

Man får tross alt mye større volum av salat og potet som tilbehør kontra ferdigkjøpt potetsalat. Kjøpesalatene består av cirka 50–65 prosent potet og resten er majonesdressing. Kaloriinnholdet er rundt 200 kcal per 100 gram, mens for en kokt potet er kaloriinnholdet cirka 80 kcal per 100 gram. Salatgrønnsaker som agurk, tomat og salat består mest av vann og gir knapt kalorier.

Lag selv: Sunne og smakfulle potetsalater

Frukt versus snickers:

En Snickers på 75 gram gir cirka 365 kcal. Man får rimelig store mengder frukt til samme kalorimengde, nesten opp mot en kilo frukt! Ja, du leste riktig. Frukt som appelsin, melon, ananas og eple ligger på i snitt 35–60 kcal per 100 gram, mens sjokolade, peanøtter og godteri ligger på rundt 450–700 kcal per 100 gram.

Avkrefter sukkermyte: – Ikke for mye sukker i frukt

Frukt er i tillegg full av fiber, vitaminer og aller mest vann.

Jordbær versus wienerbrød

Et wienerbrød veier knappe 100 gram men gir drøye 400 kcal og cirka 17 gram tilsatt sukker. For tilsvarende kalorimengde kan du spise to kurver jordbær, og slippe alt det tilsatte sukkeret, med mindre du sukrer jordbærene litt da. Og det lille sukkeret man tar på bærene er helt ubetydelig hvis det gjør at man spiser mer jordbær.

Hva er egentlig tilsatt sukker? Dette og syv ting du bør vite om sukker

Fet mat = usunt?

Ikke nødvendigvis.

At et matvare er kaloritett betyr at selv mindre mengder gir en god del energi (kalorier). Dette kan være mat som inneholder mye fett, men det trenger ikke være negativt. Matvarer som fet fisk, avokado, planteoljer og nøtter inneholder sunne fettsyrer som kroppen gjerne vil ha, og kan gi en god metthetsfølelse. Det er med andre ord ikke slik at det er om å bare spise så magert som mulig. Vi rådes fra helsemyndigheter og kostholdseksperter om å spise «variert og balansert», og heller i passe mengder. Hva som er passe er individuelt.

Frukt og grønt er eksempel på mat med lite kalorier og samtidig mye vitaminer og mineraler kroppen har bruk for.

Prosesserte matvarer, fete kjøttvarer, fete meieriprodukter, snacks, godteri, søt bakst og mye ferdigmat er eksempler på mat med mye fett eller tilsatt sukker og dermed en god del kalorier.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her