Tenker du at det er sunnere å velge søtepotetfries enn vanlig pommes frites? Tro om igjen, de inneholder omtrent like mange kalorier.

Det er ikke poteten som gjør pommes frites usunt

Publisert: 2020-09-04 13:42

Den stakkars poteten har fått hard medfart som den store «karbo-synderen» i diverse dietter og slanketrender, men det er ikke poteten som gjør «fries» til junkfood.

Du har kanskje lagt merke til, eller hørt om, utbredte potetfrykt blant folk som slanker seg? Det var særlig på tidlig 2000-tallet der glykemisk indeks (GI) fikk mye oppmerksomhet at den trofaste poteten ble uglesett. GI er et mål på hvor stor belastning en karbohydratrik matvare kan ha på blodsukkeret, men har liten relevans for folk flest da vi spiser flere matvarer sammen i et måltid.

Potetens ufortjente dårlige rykte er likevel vondt å bli kvitt, og det kan kanskje få flere til å tro at det er poteten som gjør potetgull usunt, eller at det er «bedre» å velge søtpotetfries fremfor vanlig pommes frites.

Ekspertene svarte: «Er søtpotet sunnere enn vanlig potet?»

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Frityrfett

Til potetens forsvar er det hverken den eller søtpoteten som gjør de friterte potetpinnene eller gullflakene til kaloritette matvarer, det er selvsagt friteringen.

– I en frityrgryte helles det i olje som varmes opp til svært høye temperaturer. Maten stekes i oljen, gjerne i flere omganger. Vegetabilske oljer består av 98–100 prosent fett og fett gir mye kalorier. Mat som friteres blir derfor langt mer kaloriholdig, forklarer Iselin Bogstrand Sagen.

Sagen er har mastergrad i samfunnsernæring og er ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Saltbakte poteter er rene festmaten! Poteter er også en veldig rimelig matvare.

Vanlig potet i sin naturlige, eller kokte, form inneholder knappe 54–80 kcal per 100 gram, avhengig av type potet, ifølge Matvaretabellen. Søtpotet inneholder ca. 80–85 kcal per 100 gram.

Kaloriinnhold i fries

Samme næringsinnhold for pommes frites er mellom 270–330 kcal per 100 gram ifølge McDonald's, Burger King og Matvaretabellen. Pommes frites fra frysedisken som du varmer i ovnen inneholder mellom 130 – 200 kcal.

– Søtpotetfries er ikke sunnere, de er også fritert, og vil inneholde mye kalorier, forklarer Sagen.

Om du bestiller fries på McDonald’s er det knapt noe forskjell på vanlig pommes frites og søtpotetfries. De inneholder henholdsvis 288 kcal per 100 gram og 329 kcal per porsjon, og for søtpotet; 245 kcal per 100 gram og 316 kcal per porsjon.

Tallene sier litt om hvor mye frityrolje som faktisk fester seg på overflaten.

Se oppskrift: Slik lager du sunnere søtepotetstaver

Potet er sunnere enn pasta

– Mange tror pasta og ris er sunnere enn potet, det stemmer ikke! Poteten inneholder både mindre kalorier, mindre fett og mer kostfiber, vitaminer og mineraler enn både hvit ris og pasta. Kostfiber bidrar til en god fordøyelse og metthetsfølelse, forteller Sagen.

Til sammenligning inneholder 100 gram kokt potet 80 kcal, mens 100 gram kokt ris gir 124 kcal, og 100 gram kokt pasta gir 116 kcal.

– Poteten har gjennom tidene vært en av våre viktigste kilder til vitamin C, faktisk dekker du en tredjedel av dagsbehovet for vitamin C bare ved å spise tre mellomstore poteter til middag. Hverken ris eller pasta inneholder vitamin C. Poteten er også en god kilde til kalium, som er viktig for at nervesystemet og for at musklene skal fungere normalt, og for å opprettholde et normalt blodtrykk, sier ernæringsrådgiveren.

Glad i fritert mat? Nå kan du «fritere» med varm luft!

Har du smakt den spanske varianten patatas bravas? Her servert med kjøttboller. Knallgodt!

Behold skallet på

Visste du at de fleste av næringsstoffene i poteten er i og rett under skallet?

– Vi får derfor i oss ekstra «godbiter» ved å spise poteter med skall, da selvfølgelig godt vasket. Du kan også koke potetene med skallet på og skrelle dem etterpå. Da reduseres tapet av næringsstoffene, tipser Sagen.

Potetens nøytrale smak gjør at den passer svært godt som tilbehør til de fleste retter, kokt, bakt, stekt eller som mos.

Tips: Slik lager du grønnsaksmos på 1–2–3

– Den aller sunneste tilberedningsmåten av potet er å koke den, da tilsetter man ikke fett som øker kalorimengden. Det er jo godt å variere litt, ovnsbakte potetbåter med bare litt olje, og litt krydder er en slager. Det er mengden fett som vil gjøre retten kaloririk. Så en potetmos med mye melk og smør vil gi en del kalorier, og kan derfor egne seg best for helgekosen om du vil ned i vekt. Mens potet i en mager grønnsaksuppe eller som en del av en gryterett med lite fett vil gi lite kalorier, sier Sagen.

Her er Vektklubb-oppskrifter med potet du kan prøve (kun for medlemmer):

Potetsalat og laks

Potet- og purreløksuppe

Marinert steinbit med potet- og hvitløksstappe

Omelett med potet og løk

Bakt potet med karbonadedeig

Potetsalat med kesam

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

19 timer

11minutter

5 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her