Privat

Slo maratontiden med én time og ni minutter på ett år!

Publisert: 2015-10-26 13:06

Den mestringsevnen Kamilla Thoresen (39) har fått ved å gå ned i vekt tar hun med seg videre i livet, blant annet når det kommer til å knuse persen i maratonløypa.

Med Kamillas tillatelse deler vi hennes utrolige vektreise fra kyssesyken til maraton:

Derfor slet jeg med vekten

Jeg har aldri slitt spesielt med vekten. Kiloene kom krypende med en usunn livsstil og mye jobbing over mange år. Det ble litt ekstra da jeg hadde kyssesyken og var sykmeldt over en lang periode.

De ekstra kiloene plaget meg aldri, men jeg ser jo på gamle bilder at jeg ikke var spesielt lekker. Jeg hadde virkelig ingen anelse om at jeg kunne se ut som jeg gjør nå.

Vendepunktet

Etter å ha gjennomført Berlin maraton i september 2014 med alle kiloene og en skadd hofte som ga meg voldsomme smerter, satt vi en gjeng på restaurant om kvelden. En av de andre mente han ville løpe fortere hvis han gikk ned seks kilo, og det var jeg enig i. Da jeg kom hjem fra Berlin, bestilte jeg en stor pizza fra Dolly og spiste hele.

Dagen etter dette etegildet, registrerte jeg meg på Vektklubb og meldte meg samtidig på Paris Marathon 2015.

Slik gikk jeg ned

Jeg fulgte programmet til punkt og prikke. De første ukene kunne jeg heller ikke trene noe på grunn av hofteskaden. Jeg husker aller best den følelsen av skrekk og spenning når jeg skulle veie meg. Hadde jeg klart det denne uken også?
Nå har jeg gått ned nesten 20 kilo fra jeg var på topp. Jeg har fått et helt nytt liv med masse energi og bedre helse. Jeg sover bedre og er mindre syk.
Ett år senere løp jeg maraton i Berlin på nytt, en time og ni minutter raskere enn i 2014 og uten de 30 smørpakkene jeg hadde i ekstra vekt på kroppen året før. Det var en helt vanvittig opplevelse og jeg gråt så mye av glede da jeg kom i mål at helsepersonellet trodde jeg hadde en skade.

Privat

Den mestringsevnen jeg har fått ved å gå ned i vekt tar jeg med meg videre i livet. Det er utrolig morsomt å ha gått ned fire størrelser! Det var også veldig motiverende å se hvor raskt endringene skjedde. Etter bare noen uker følte jeg meg lettere, jeg sov bedre og kom meg tidligere opp om morgenen. Jeg merket også at det var mye lettere å løpe.

Nå er løpeskoene alltid med på reise, det var de ikke før. Det er for eksempel utrolig fint å løpe langs promenaden i Nice ved soloppgang og ta med seg en fersk croissant på hotellrommet til frokost etter trening. Eller en løpetur i Hyde Park før vi går på pub, ølen smaker bedre da!

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Veien videre, slik skal jeg holde vekten

Jeg skal fortsette slik jeg gjør nå, trene masse og spise godt. Jeg har jo kalorikalkulatoren godt plantet i hjernen og teller fortsatt. Jeg spiser litt sjokolade hver dag, etter masse brokkoli og spinat.
Klærne fra i fjor er ute av klesskapet og kommer aldri tilbake. Motivasjonen ligger i løpingen og det å kunne kjøpe klær i størrelse 34 (Kamilla har nå BMI 21,5 som er godt innenfor hva som regnes som normalvektig, red.anm).
Jeg skal faktisk løpe fra Nice til Cannes i november, og det blir spennende for kneet mitt vil ikke løpe på asfalt om dagen. Jeg har ikke planer om å løpe fort heldigvis, har hele tiden tenkt at jeg lar pulsklokken ligge igjen hjemme og bare koser meg med et lite søndagsmaraton langs Middelhavet.
Neste år skal jeg til Paris og Berlin igjen, i tillegg til å løpe hele Holmenkollstafetten. Det får holde, jeg vil jo drikke vin og ligger på sofaen også, som vanlige folk!

Mine 3 beste tips til andre

1. Alt sitter i viljen. Når du får lyst til å droppe en treningsøkt eller vil spise en diger burger, så spør deg selv: Vil du være tynn eller tykk? Dessuten smaker potetgull og kald øl best etter en hard treningsøkt. Sånn er det bare.
2. Ikke bry deg om andres vekt og dietter. Hold deg til din egen. Hva venninnen din går ned har absolutt ingenting å si for prosjektet ditt. Det er ditt liv du skal endre nå.
3. Gjør det enkelt for deg selv, ikke velg en diett du vet du ikke klarer. Hvis du elsker brød og poteter, så er det ikke noe poeng i å plage seg selv ved å kutte karbohydratene.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Andre som har lykkes med vektnedgang:

Annette: –Joda, det er mulig å gå ned i vekt etter fylte 50!

Magnus: Innså hvor lite jeg pleide å bevege meg

Trude ville ha en aktiv livsstil, ikke bare gå ned i vekt

Marianne: - Slankekurer med sluttdato funker ikke

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her