Lotta Talbot / @spiselsktren

Lyst på sunn snacks eller dessert? Prøv «eple-donuts»

Publisert: 2019-09-18 15:58

Mange som ønsker å spise sunnere eller å gå ned i vekt, leter etter sunnere alternativer til kaloririke søtsaker eller søt bakst. Her får du et fruktig og deilig forslag du kan prøve!

Donuts, den amerikanske smultringen, selges i de fleste kiosker, butikker og bensinstasjoner, og kan være fristende om blodsukkeret er faretruende lavt og du bare må få i deg noe raskt på farten. Som all annen søt bakst inneholder donuts mye fett og sukker, og lite av næringsstoffer kroppen din trenger.

ANNONSE: Få hjelp til å nå din idealvekt. Bli medlem av Vektklubb!

Donuts er kaloribomber

Grunnen til at donuts og berlinerboller er mer kaloririke enn for eksempel hveteboller som stekes i ovn, er at den søte gjærdeigen friteres i smult eller olje. Deigen vil da trekke til seg mye fett. Bare ta en titt på de glinsende fingrene dine etter du har holdt en smultring.

Rasker du med deg en liten donut med sjokoladetrekk (ca 60 gram) får du i deg hele 260 kilokalorier (kcal).

Bruk frukt som dessert og godis

For samme kalorimengde som en donut kan du spise 4,5 eple. Visste du at 86 prosent av eplet består av vann? Frukt og grønnsaker er matvarer som inneholder mye vann og fiber og har dermed lav energitetthet, det vil si lite kalorier. Et eple på 120 gram (vekten av kjernehuset trukket fra) gir knappe 56 kcal.

Sunt og godt: Eplekakemuffins til under 100 kcal

Det sier seg selv at det er sunnere å spise et eple fremfor en smultring, men er det like godt?

«Eple-donut» med yoghurttopping

Har du hørt at dersom man kutter opp frukt og grønnsaker er det større sannsynlighet for at man spiser mer av det? Lotta Talbot, bak Instagramkontoen @spiselsktren, har gått ett skritt lengre ved å toppe epleskiver med all slags sunne herligheter. Hun kaller det «eple-donut»!

For å lage eple-donuts trenger du:

Epler
Yoghurt
Frukt
Bær
Nøtter

Slik gjør du det: Fjern kjernehus med en kjernehusutstikker, og skjær eplene i passe tykke skiver.
Ha på yoghurt og det du liker av frukt, bær og nøtter.

En eple-donut gir cirka 50-60 kcal, avhengig av hva du topper den med.

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Få en sunnere og lettere livsstil med Vektklubb. Bli medlem her!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her