Krister Sørbø / VG

Fordelene ved å spise frokost dersom du skal ned i vekt

Publisert: 2018-01-12 14:56

Om frokost er nødvendig eller ei, er et ofte stilt spørsmål. Her er ernæringsfysiologens svar.

Det er kjent at en næringsrik frokost er viktig, og noen sier til og med at det er dagens viktigste måltid. Det er det ikke nødvendigvis, ifølge klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm.

– Vektreduksjon oppnås når kroppen er i energiunderskudd, det vil si at energien fra mat og drikke er lavere enn energien som forbrukes. Det å spise frokost er ikke nødvendig for å oppnå et energiunderskudd, forteller hun.

Frokosten er derfor ikke et viktig måltid for de som spiser sunn mat og begrensede porsjonstørrelser utover dagen.

– Er du av de som ikke spiser frokost, men sliter med en stor sultfølelse senere på dagen som resulterer i at energiinntaket blir for stort, så kan det hende at frokosten kan medvirke til å redusere appetitten og dermed energiinntaket, sier Skarpaas Ramm.

Hent inspirasjon: Fem nye frokostoppskrifter

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Det er noen fordeler

Uansett finnes det enkelte fordeler ved å spise frokost.

– Det gir for mange en bedre appetittregulering og større grad av kontroll på matinntaket gjennom dagen. Det er også et viktig måltid for de som blir for sultne om de hopper over å spise tidlig. Om du spiser på morgenen eller ikke, bestemmer ikke om du har et helsemessig fornuftig kosthold. Dette bestemmes av mengde og type mat i løpet av dagen, ukene og månedene, forteller ernæringsfysiologen.

Sunn fornuft: Derfor er fornuften din beste veileder i kostholdet

Helena Krekling / Vektklubb

Anette Skarpaas Ramm sine supersmoothies: Drikk deg mett og slank

Det er ifølge Skarpaas Ramm ingen fasit på hva en næringsrik frokost bør inneholde.

– Noen fungerer best på en bærsmoothie, som gir mye væske og karbohydrater, mens andre liker et knekkebrød med peanøttsmør, havregrøt eller brødskive med egg. Alle disse frokostalternativene er næringsrike og kan inngå i et sunt kosthold, sier hun.

Ønsker du å forsøke og spise frokost, men sliter med å ikke være sulten om morgenen, anbefaler hun å prøve en smoothie med melk, bær, banan og mandler.

Følg @vgvektklubb på Instagram for enkle tips og råd for en sunnere livsstil!

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Derfor bør du heller spise fremfor å drikke frukten

Alternativ til havregrøten: Crunchy bokhvetegrøt

Matspaner Honest Organic Iskaffe: Like mange kalorier som lettmelk

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her