Privat

Kari-Anne har gått ned 24 kilo uten å trene

Publisert: 2020-08-30 07:46

Kari-Anne Torstensen (70) fra Sarpsborg trodde det var vann i kroppen som gjorde at klærne ble trange, helt til hun fikk se et bilde av seg selv. Der og da bestemte hun seg for å gå ned i vekt. Ett år senere er hun 24 kilo lettere – kun ved hjelp av kostholdsendringer.

Fakta Kari Anne Torstensen:
Alder: 70 år
Bosted: Sarpsborg
Yrke: Pensjonert sykepleier
Høyde: 168 cm
Før-vekt: 100,2 kg
Gått ned: 24 kg

Spiste for store porsjoner

For Kari-Anne startet vektøkningen for 30 år siden, da hun sluttet å røyke.

– Jeg har alltid vært glad i mat. Glad i å lage mat og glad i å spise mat. Mye mat, forteller hun til Vektklubb.

Middagsporsjonene ble store, gjerne to til tre porsjoner med vin til. Småspising ga også mye ekstra kalorier.

– Peanøtter og potetgull har aldri vært min greie, men sto det fremme på bordet var det fort gjort å spise det også.

Vekten passerte tre siffer. Klærne ble trange, ringene passet ikke lenger, ja, til og med skoene ble for små. Kari-Anne tenkte det måtte være vann i kroppen.

Les også: Helene Ekra (24) slanket vekk halve kroppsvekten

Vendepunktet

I juli 2019 hadde Kari-Anne og mannen invitert gjester til middagsselskap. Hun pyntet seg i en stripete kjole og bilder ble tatt. Da hun fikk se bildene av seg selv fikk hun sjokk.

– Det var ikke vann i kroppen, jeg var blitt feit!

Kari-Anne kjente ikke igjen seg selv og ante ikke at det var så ille. Kanskje ville hun ikke se det selv, men bildene løy ikke.

– Det var meg med tverrstripet trang kjole. Med radialdekk rundt livet og skuldre som en bryter.

Privat

Kari-Anne sa til seg selv: «It’s now or never». Der og da bestemte hun seg for å gå ned i vekt.

– Jeg har aldri vært glad i trim og har hatt flere støttemedlemskap på treningssenter.

Det var kostholdet hun måtte ta tak i, men innså at hun ikke klarte det alene.

– Redningen ble Vektklubb. Jeg kjørte på med et årsabonnement og var fast bestemt på å gå ned 25 kilo. Underveis bestemte jeg meg for å øke til 30 kilo ned.

Slik gikk Kari-Anne ned i vekt

1. august 2019 startet hun. Det første Kari-Anne gjorde var å loggføre alt hun spiste og drakk i dagboken på Vektklubb.

– Jeg var veldig glad i appelsinjuice og brukte det nesten som tørstedrikk. Etter å ha loggført et glass juice, ble det helt slutt på juicedrikkingen! Nå drikker jeg heller iste som jeg lager selv, uten noen form for søtning.

Kari-Anne bruker fremdeles dagboken hver dag og synes den er et godt hjelpemiddel som gjør henne bevisst på hvor mange kalorier det er i diverse matvarer. Det gjør det lettere å bytte til lettere varianter, forteller hun.

– Til å begynne med veide jeg alt. Nå bruker jeg øyemål og ser jeg hvor mye den kjente maten veier.

Frokost er gjerne havregrøt med cottage cheese og bær, det synes hun gir en god metthetsfølelse som varer. Kari-Anne har også gitt mer plass til grønnsaker på tallerkenen til fordel for mer kaloririke matvarer. Hun spiser regelmessig og koser seg med maten.

– Jeg ga beskjed til familien min fra dag én at nå er det slanking som gjelder, og de har «backet» meg opp hele veien.

Privat

Ser forbi målvekten

Kari-Annes motivasjon for å gå ned i vekt har vært urokkelig gjennom hele prosessen.

– Jeg var så fast bestemt, etter det bildet i fjor sommer, på at nok var nok. Positive kommentarer fra andre har også båret meg fremover.

I starten gikk vektnedgangen raskere enn den gjør nå. Hun har gått ned 24 av 30 kilo, og selv om Kari-Anne snart har nådd vektmålet ser hun ikke på kampen mot kiloene som ferdig.

– Jeg må være så ærlig å si at medlemskapet i Vektklubb må være livslangt. Selv om jeg vil veie 70 kilo og planen er å klare det før jul, er målet mitt at jeg holder meg der, understreker hun.

Fem råd for å lykkes: Slik blir du varig slank

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Lært seg å takle fristelser

Kari-Anne har funnet et kosthold hun trives med. Selv om hun teller kalorier så ser hun på kaloriinntaket over flere dager og ikke nødvendigvis at hun må treffe nøyaktig på kalorimålet hver eneste dag. Små utskeielser vipper henne heller ikke av pinnen.

– En liten sprekk trenger ikke spolere alt, det er bare å fortsette som før. Jeg tar det litt roligere nå. Er ikke like fanatisk og kan skeie ut med vin og andre godsaker en gang imellom.

I hverdagen savner hun ingenting, men helgene kan være en større utfordring.

– Ikke med mat og snop, men vin. Flere ganger har jeg satt fram vinflasken og glasset for så å sette det urørt tilbake igjen etter en stund. Det var ikke verdt det.

Hun spør seg selv om det er verdt å bytte ut kveldsmaten med vin. Noen ganger er det det, og da unner hun seg et glass med god samvittighet.

– Når jeg vet det blir vanskelig å holde fokus, kan jeg spare noen kalorier i løpet av dagen, så jeg har litt mer å gå når kvelden kommer. 50 kcal her og 50 kcal der, det blir brått et glass vin eller to.

Les også: Slik henter du deg inn etter en utskeielse

Liker ikke å trene

– Jeg er fortsatt ikke god på trim, har vel trim- og helsestudioangst. Liker ikke å gå tur, sykle eller annen «unødvendig» bevegelse. Så alle disse kiloene har jeg klart med kun riktig kosthold.

Hun sier at terskelen for å gå inn på et treningssenter er veldig høy.

– Er jo på farta med daglige gjøremål, men tar fort bilen. Og så er det så deilig i sofakroken med strikketøyet.

Kroppen har forandret seg mye i løpet av det siste året.

– Det er så morsomt når man treffer folk som sperrer øynene opp og sier «jeg kjente deg nesten ikke igjen!» Det er gøy å pakke vekk alle klærne i størrelsene XXXL, XXL, størrelse 48 og 46.

Privat

Kalorifrie belønninger

Mange forbinder belønninger med kaloririke kaker eller søtsaker. Underveis i prosessen når hun nådd delmål har Kari-Anne heller belønnet seg selv med nytt tøy, smykker og i sommer tok hun sin aller første tatovering!

– Jeg hadde tenkt på det i flere år, men vært usikker på motiv. Så kom jeg på at det måtte bli en katt. Liker veldig godt personligheten og selvstendigheten til katter.

27. juli i år tatoverte hun skogskatten Mestro’s Tartavos, til daglig kalt Snufsen, på overarmen.

Minste motstands vei

Klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm, berømmer hvordan Kari-Anne har funnet frem til endringer i kostholdet som fungerer for henne. Hun minner samtidig om at det ikke finnes én metode eller et type kosthold som fungerer for alle som ønsker å gå ned i vekt.

– Det å registrere kostholdet sitt kan være til god hjelp for å finne frem til enkle og smarte grep. Vi spiser forskjellig, vi liker ulik mat, så hva som er lett å endre på vil variere fra person til person. For at endringen skal vare er det lurt å finne de små grepene man kan gjøre som koster lite å endre på. For eksempel som Kari-Anne har gjort ved å kutte ned på snacks og drikke som ikke var så viktig for henne, sier Ramm.

Kari-Annes tre beste tips til andre:

1. Hold ut! Vekten går ned om du følger Vektklubbs anbefalinger.

2. Se på livsstilsendringen med et livslangt perspektiv.

3. Får man lyst på noe godis, stopp opp og tenk: «Er det verdt det?»

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her