Magnar Kirknes / VG

Motvirker søtsug på kvelden: – Spis dessert hver dag!

Publisert: 2012-11-30 16:14

En søt avslutning på måltidet kan hjelpe deg å holde vekten. For Kari Jaquesson er en middag uten dessert helt utenkelig.</p><p>

– Et måltid er som et teaterstykke. Det må ha en innledning, en hoveddel og en avslutning, sier Kari Jaquesson bestemt.

Hun står ved kjøkkenbenken hjemme på Ekeberg i Oslo og i pannen varmes dagens dessert; halve bananer stekt i smør og toppet med rørsukker.

I kokeboken «Ketsjup er ålreit», som nylig kom ut i ny utgave med tittelen «Sunnere hverdagsmat», slår Jaquesson et slag for hverdagsdesserten. Først og fremst fordi det er godt. Men ny forskning viser også at dessert til hverdags også kan være et hemmelig triks mot overvekt.

En ny studie gjennomført av NPD Group i Canada avdekket at folk fra Quebec spiste oftere dessert, men var mindre overvektige enn folk bosatt andre steder i Canada. 56 prosent var overvektige i Quebec, mot 60–66 prosent i resten av landet. Dette altså til tross for at folk i Quebec spiste dessert 112 ganger i året, mens de i resten av Canada spiste dessert 57 ganger. Folk i Quebec lagde også oftere mat selv og spiste sjeldnere ute.

Mange kostholdseksperter anbefaler hverdagsdessert for å motvirke søtsug senere på kvelden. Frem til slutten av 1960-tallet var det vanlig i Norge å spise hverdagsdessert, uten at folk ble overvektige av den grunn.

Kokt, bakt og stekt frukt og fruktgrøter var tradisjonelle hverdagsdesserter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Magnar Kirknes / VG

Enkelt er best

Kari Jaquesson er opptatt av at hverdagsdesserten skal være enkel. Men ikke for enkel.

– Se her, dette er et eple. Et eple er ikke en dessert. Men hvis du skjærer det opp og baker det i ovnen, strør over litt sukker og serverer med cottage cheese, da har du en kjempegod dessert, sier hun.

Ovnsbakte epler er et eksempel på en hverdagsdessert som serveres hos Kari Jaquesson og familien. Eller stekt banan, da. En slager som gjør seg selv.

– Nordmenn kaster så mye. Brune bananer går ofte rett i søppelen, men det er jo når de er skikkelig modne at de er best, sier Jaquesson og deler bananene i to på langs

– Vi setter dem på svak varme når vi begynner å spise middagen, og en av oss må huske å snu dem underveis. Når hovedretten er fortært, er desserten klar. Perfekt, smiler Jaquesson.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Spiser lite sukker

– Vi må ikke være så livredde for sukker. 10 gram sukker inneholder bare 40 kalorier, og du får ganske mye smak av 10 gram sukker, sier hun.

Hos Kari Jaquesson og familien er det lite skille mellom hverdag og helg.

– Jeg har ingen sans for å skulle pine seg gjennom uken med kjedelig mat, for så å kaste alle hemninger i helgene. Hvis man unner seg god mat i riktige mengder gjennom uken, får man ikke det behovet for å gå helt berserk i helgene, sier hun.

Filosofien hennes er enkel. Du kan spise alt. Bare ikke for mye av det.

Karis oppskrifter

Stekt banan med Biola

Magnar Kirknes / VG


Du trenger:

Bananer (beregn en banan per person)
Smør eller margarin
Brunt rørsukker
Biola yoghurt naturell
Sitron
Vaniljesukker

Slik gjør du det: Del banene i to på langs og stek dem i smør eller margarin i en panne. Etter omtrent ti minutter kan du snu dem og drysse litt sukker over. La dem steke like lenge på den andre siden. Bland Biola med litt vaniljesukker og sitron.

Frossen smoothie

Magnar Kirknes / VG


(4-8 glass)

Du trenger:

1 pose frosne bær (jordbær, bringebær og blåbær funker fint)
3–5 dl Biola naturell yoghurt (eventuelt yoghurt med 0,1 % fett)
Sukker eller søtstoff etter smak. Vær gjerrig og begynn med 2 ss sukker til hele porsjonen.

Slik gjør du det: Kjøres i kjøkkenmaskin eller med stavmikser. Spises med velbehag!

Appelsinsalat

Marte Vike Arnesen


Du trenger:

1 appelsin per person
Kanel
Honning

Slik gjør du det: Skrell appelsinen med en kniv så du får av alt det hvite, og skjær den i tynne skiver, eller skjær ut båter helt uten hinner. Anrett appelsinen på fat og dryss kanel og litt flytende honning over. Bør stå i cirka 30 minutter i romtemperatur før den spises.

Karis sukkertips

  • Du skal ikke være redd for sukker, men du skal heller ikke overdrive. Det er lett å gjøre seg avhengig av det supersøte. I bærdesserter, for eksempel, bør du starte med lite sukker, så du kan lete etter søtsmaken i bærene.
  • Hvis barna klager over at desserten ikke er søt nok, kan du si med et smil: «Det er fordi tungen din har blitt delvis lam av godteri og brus. Den må få lov til å våkne igjen».
  • Bruk forskjellige typer sukker. Brunt rørsukker har en sterk og særegen smak, og man trenger derfor mindre av det.
  • Strø på sukker til slutt. Da vil sukkeret være det første som treffer tungen, og det gjør at du trenger mindre av det.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her