Smalere liv med kunstig søtt

Publisert: 2012-10-26 16:21

Søtstoffet stevia er helt uten kalorier og er naturlig. Men ifølge en blindtest smaker det ikke like godt som kunstige søtstoffer.

Kunstig søtstoff inneholder ingen kalorier og påvirker heller ikke blodsukkeret. Drikker du store mengder lettbrus bør du passe på inntaket av kunstig søtet saft, syltetøy, toghurt, drops, tyggis, pastiller og sjokolade. Illustrasjonsfoto: Line Møller / VG

I juni i år ble stevisol, eller stevia som det kalles på folkemunne, godkjent for salg i Norge.

Stoffet er basert på uttrekk fra steviaplanten, og har fått rykte på seg for å være sunt. Til forskjell fra andre søtstoffer er det nemlig naturlig.

– Men naturlig søtt er ikke nødvendigvis sunnere enn kjemisk søtt, påpeker Atle Wold i Mattilsynet.

Han stiller seg uforstående til at stevia bejubles som en mirakuløs nyhet blant søtstoffene.

– Stevia har tydeligvis en god CV, men dette er ingen revolusjon på søtningsområdet, mener han.

Flere typer

Det finnes mange søtstoffer uten kalorier. I tillegg til stevia og aspartam finnes kjemisk fremstilte søtningsmidler som acesulfam K, cyklamat, sakkarin og sukralose. I likhet med stevia gir heller ikke disse søtstoffene økte blodsukkerverdier, og de er skånsomme mot tennene.

– Fordelen med de kjemisk fremstilte stoffene er at du har mye bedre kontroll med renheten i produktet enn med et naturlig stoff som stevia. Det kan være en stor fordel for allergikere, forklarer Alte Wold i Mattilsynet.

Også når det kommer til smak, er det mange som foretrekker de kjemisk fremstilte søtningsmidlene fremfor stevia.

Ettersmak

I fjor testet spesialtrente smaksdommere ved matforskningsinstituttet Nofima smaken på seks ulike søtstoffer uten kalorier.

Gjennom blindtesting kåret smaksdommerne det søtstoffet som smakte mest likt sukker. Stevia stilte i konkurransen mot Canderel, Sukrin, Natreen, Splenda og Bjørkesøt.

Splenda vant blindtesten, mens Stevia tapte så det sang. Resten havnet midt på treet.

Smaksdommerne mente at stevia smakte bittert og intenst søtt. Det ga en litt snerpende følelse på tungen og hadde en intens ettersmak.

Men ikke alle er enige i at Stevia smaker vondt. Noen synes søtstoffet smaker deilig lakris. Uansett hvor godt du liker det, bør du imidlertid begrense mengden.

Maks fire liter brus

Det er ikke bevist at lettbrus i normale mengder er skadelig.

Jan Ovind / VG

– Akseptabelt daglig inntak (ADI) er fire milligram per kilo kroppsvekt. Det betyr at hvis du veier 80 kilo, bør du ikke få i deg mer enn 320 milligram steviol daglig. For å få en idé om hvor mye det er, så er det mulig å tilsette 80 milligram steviol i en liter kunstig søtet brus, informerer Trine Husøy ved Folkehelseinstituttet.

Om du altså drikker mer enn fire liter brus søtet med steviol pr. dag, får du i deg mer enn den anbefalte mengden.

En utfordring er at mange, i tillegg til lettbrus, også spiser andre produkter som er søtet med kunstig søtt. Syltetøy, saft, yoghurt, drops, og sjokolade er bare noen av produktene du kan få kjøpt med tilsatt søtstoff.

De som bruker store mengder lettprodukter kan risikere å overskride de anbefalte grensene, forteller Husøy.

– Steviol har blitt testet på rotter, og de som fikk de høyeste dosene fikk nedsatt nyrefunksjon. Det betyr at rensingen av avfallsstoffer fra blodet til urinen fungerer dårligere.

Det er imidlertid en sikkerhetsmargin i beregningen av ADI.

– Å overskrive grensen fører ikke til en umiddelbar fare for effekt på nyrene, beroliger Husøy.

Fruktose øker appetitten

Fruktose er et annet naturlig søtstoff som selges i norske butikker. Men fruktose inneholder like mye energi (kalorier) som vanlig sukker.

– Fruktose fører ikke til utskillelse av insulin slik vanlig sukker gjør. Det gjør at metthetssignalene til hjernen uteblir. På den måten kan fruktose gjøre at du spiser mer og legger på deg, forklarer avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Fruktose kan dessuten føre til fettavleiring i vev, for eksempel i muskelfibre og leverceller.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sukkerfrie pastiller som inneholder søtstoffene sorbitol, maltitol, erythritol, xylitol, aspartam og acesulfam K.

Elisabeth Stigum / Vektklubb.no

Bedre enn sukker

– Søtningsstoffer som stevia og aspartam kan gjøre det enklere å kutte ned på kaloriinntaket.

Voksne og større barn kan med fordel bruke stevia eller aspartam i stedet for sukker så lenge det brukes i moderate mengder, sier avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Hold deg innenfor

Alle søtstoffer som er godkjente til bruk i næringsmidler i Norge har en ADI-verdi: Akseptabelt daglig inntak angir hvor stor mengde søtstoff per kilo kroppsvekt en person kan spise hver dag i løpet av hele livet uten at det medfører noen risiko.

Søtningsstoffer som stevia og aspartam kan trygt brukes i moderate mengder. Barn under tre år bør ikke få kunstig søtningsstoff.

Studier har vist at forsøkspersoner som inntar kalorifattige søtningsstoffer ikke får større sultfølelse eller søtsug enn dem som får sukker. Forsøkspersonene kompenserer heller ikke for lavere energiinntak ved å spise mer.

Alle søtningsstoffene som finnes på det norske markedet anses av norske myndigheter for å være trygge dersom de brukes i normale mengder.

(Kilde: Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet)

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her