Slanke alt på en gang?

Publisert: 2010-06-18 15:45

Med cirka 30 kilo overvekt, bør man prøve å bli kvitt alt på en gang? Eller bør man "stoppe" etter for eksempel 15 kilo for å feste nye gode vaner, før man fortsetter? Har vært på diverse slankeopplegg tidligere, men har desverre falt tilbake til uvaner hver gang.<br />Hilsen Hege

Stabil Profil er et program for deg som vil ha støtte og gode råd for å forhindre at vekten øker. Programmet kan være nyttig for deg som ønsker å stoppe opp vektreduksjonen en periode før du fortsetter å gå ned i vekt, eller for deg som har nådd målet ditt for vektreduksjon og som skal holde vekten stabilt nede.

Hei Hege! Ved et kostendringsopplegg hvor du ikke går ned mer enn cirka 0,5 kilo i uken, som ved Vektklubb.no, og ved et opplegget som ligger nær opp til den kosten du er vant til å spise, er sjansene størst for at du kommer til å lykkes. Etter en tid stopper vektreduksjonen opp av seg selv og da kan det være lurt å fokusere mest på å holde vekten stabil fremfor å gå ytterligere ned en tid. Lykke til. Hilsen Ina Nikoline Wille
REDAKSJONEN TILFØYER:
Fornuftig vektreduskjonstempo
Når man skal ned i vekt og bli der, er det avgjørende å sette seg et godt og realistisk mål. Å gå ned inntil en kilo i uken er et sunt vektreduksjonstempo. For noen kan 0,5 kilo være raskt nok. Om du går ned for raskt i vekt, er det en risiko for at du mister for mye muskelmasse. I vektsammenheng er muskelmassen viktig, fordi den bidrar til bedre forbrenning. Vær derfor tålmodig og gi kroppen tid til å omstille seg underveis.
Stabilisere vekten
Dersom du kommer til et stadie hvor du føler for å stabilisere vekten en periode før du går videre inn for vektreduksjon kan du gå over til programmet som heter Stabil Profil. Du kan bytte til dette programmet ved å gå til Start > Min vektprofil > jeg ønsker å endre målet mitt og vektprofilen min > For deg som vil holde vekten > Start programmet for å holde vekten.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Mitt program

Mitt program

Hvor personlig er mitt program? Når du blir med i Vektklubb.no, må du svare på spørsmål om din nåværende vekt og høyde, om du har forsøkt å gå ned i vekt tidligere, om dine foreldre er eller var overvektige, hvordan dine mosjonsvaner er, m.m. Du må også fylle inn ditt vektmål samt hvor lang tid du vil ha på deg for å nå dette målet. Du kan maksimum sette et vektmål som tilsvarer en kilo vektnedgang pr. uke. Etter dette får du en egen vektprofil og et eget program på nettet som er tilpasset de opplysningene du har oppgitt. Du som har fylt ut at du vil gå ned fem kilo på fem uker får altså et annet kalorinivå å holde deg til, enn du som har fylt inn at du vil gå ned fem kilo på ti uker. I programmet får du også anbefalt et kalorinivå som er grunnlaget for din dagbok og ukemeny. Før du lager vektprofilen har du ikke tilgang til øvrige sider på websiden. Hvordan lager jeg min vektprofil? 1. Når du har meldt deg inn i Vektklubb.no kommer inn på en side hvor det står "Her starter du programmet, eller setter deg et nytt mål". 2. I ruten "For deg som ønsker å gå ned i vekt" velger du alternativet å starte opp med coachbrev. Klikk deretter på linken "Start/Start opp programmet på nytt for å gå ned i vekt". 3. Svar på bakgrunnsspørsmål og trykk Lagre. 4. Legg inn hvor mange kilo du vil gå ned på ønsket antall uker og trykk Lagre. Husk at du ikke kan legge inn et høyere kiloantall enn antall uker. Hvordan starter jeg programmet på nytt? Hvordan setter jeg et nytt mål? Vektprofilen kan du forandre når som helst og hvor mange ganger du vil under din medlemstid. Det påvirker ikke dine innlagte oppskrifter, matvarer eller dagbokdata. Derimot nullstiller du din målkurve og antall kilo som vises ved "Hittil" tapt som utgår fra ditt seneste vektmål. For å sette deg nytt mål og gjøre om din vektprofil går du inn på Start > Min vektprofill. Klikk på linken "Jeg ønsker å endre målet mitt og vektprofilen min" under bildet. Velg "For deg som vil gå ned i vekt" eller "For deg som vil holde vekten" og fyll ut. Klikk lagre, og du har et nytt program med et ferskt mål. Hvordan endrer jeg startvekt? Har du reaktivert et tidligere brukt abonnement og vil endre din startvekt gjør du slik: 1. Logg inn som vanlig på www.vektklubb.no. 2. Gå inn på Dagbok og Mine sider. 3. Trykk deg tilbake i tid i dagboken ved å klikke på den rød pilen, til du kommer til din aller første medlemsuke. 4. Lengst nede på dagboksiden finner du vekten. 5. Skriv inn den nåværende startvekten og klikk på Endre. 6. Gjør deretter om vektprofilen. Hva innebærer programmet jeg får? Du får først og fremst tilgang til alle Vektklubb.no’s oppskrifter, ekspertspørsmål og svar, artikler, mat- og mosjonstips, oppskrift- og matvaredatabase, nettreff med våre eksperter, m.m. Du får en ”elektronisk dagbok” der du hver dag fyller inn hva du spiser eller skal spise, og kan på denne måten kontrollere at du holder deg under ditt daglige kalorinivå. Du får et mosjonsprogram, samt en ny meny hver uke, tilpasset det kalorinivået du skal holde – og mye, mye mer. Kan vi samkjøre to programmer? Det programmet du har fått, er tilpasset spesielt etter dine vektopplysninger og det målet du selv har satt deg. Derfor kan vi ikke lage to helt like programmer til to ulike personer med forskjellig BMI og kroppsmål. Derimot kan du selvsagt benytte oppskriftene sammen med andre, og skrive inn samme oppskrift i dagboken. Søk da bare på oppskriftens navn i dagboken, i stedet for å legge den til fra ”min meny”. Men husk at du bør holde deg til ditt eget kalorinivå.

Røykeslutt og vektoppgang

Røykeslutt og vektoppgang

Har vært medlem i Vektklubb straks et år. Det har fungert veldig bra for både meg og samboeren. Han har gått ned 25 kilo og jeg 39 kilo, og begge er i mål. Har begynt på stabil profil, og har klart fint å holde meg stabil, og alt gikk fint helt frem til nå. For nå har jeg også sluttet å røyke, og jeg antar at det er kilden til problemene. Tok den siste røyken 18. mars, og selve slutten går ganske greit. Bortsett fra at jeg har gått opp igjen snart to kilo de siste to ukene. Jeg har ikke skeid ut, spist mer, eller gjort noe annerledes på noen som helst måte. Jeg fører dagbok og har full kontroll. Har også trappet ned litt på stabil-kaloriene for å prøve å holde vekten i sjakk, men det hjelper ikke. Jeg har jo lest tidligere at man uansett legger på seg litt av å slutte å røyke, fordi røykingen påvirker forbrenningen eller noe i den duren. Men at det kommer så plutselig og fort at det skal være umulig å holde i sjakk, det kom som en fryktelig negativ overraskelse. Nå begynner jeg å bli bekymret for hvor mye man kan forvente å gå opp, og hvor lenge det skal holde på sånn? Og om det forandrer forbrenningen for alltid, slik at det vil fortsette å bli meget vanskelig for meg å holde vekten? Eller er det en "periode" man må gjennom før det går over?<br />Hilsen Pippi

Vekt og mål

Vekt og mål

Hvordan endrer jeg vekten min eller vektmålet mitt? For å endre startvekten din eller vektmålet ditt må du nullstille vektprofilen din, så du får riktig program for akkurat den vekten du har nå. Klikk på ”Start" > ”Min vektprofil” og ”Jeg vil endre målet mitt og vektprofilen min”. Velg om du vil fortsette med coachbrevene eller starte med utsendelsen på nytt, fra uke 1. Fyll deretter inn dine fakta-opplysninger samt vektmål, på samme måte som da du startet programmet. Dine kurver og innlegg i dagboken forsvinner selvfølgelig ikke, selv om du nullstiller programmet. Legg merket til at du ikke kan endre tilbake etter at du har nullstilt programmet, verken programmet eller coachbrevene. Ukens vekt kan du endre i inneværende uke under "Dagbok og Mine sider" > "Vekt og mål" Kan jeg endre en tidligere vekt jeg har lagt inn? Vekten legger du inn hver uke. Du kan selv velge hvilken dag du veier deg, men systemet lagrer den inn på mandagens dato. Midjemålet legger du inn en gang i måneden og da på en bestemt dag. Det er ingen påminnelse for dette, som det er for ukentlige veiingen. Gå inn i dagboken, bla nedover siden til du ser Vekt og mål. Glemmer du å legge inn ditt midjemål denne datoen kan du gå tilbake i dagboken til den eksakte datoen det skulle vært registrert og tilføye det i ettertid. For å endre eller tilføye din vekt eller ditt midjemål går du inn i dagboken og klikker deg tilbake til den dato du vil oppdatere, for midjemål er det kun en bestemte dato, hver 4. mandag. Lengst ned på dagboksiden finner du opplysningene. Legg inn det manglede eller korrigerte målet og trykk på Endre. Hvordan legger jeg inn min nye vekt? Enten på "Startsiden" eller ved å klikke på ”Dagbok og Mine sider” og knappen ”Vekt og mål”. Skriv inn din vekt og klikk på ”lagre”. Jeg kom til å nullstille min vektprofil, kan jeg angre meg? Dessverre går det ikke an å endre tilbake. Derimot kan du alltid se din vektprofil fra den dagen du startet under ”Dagbok og Mine sider” > "Diagrammer" > ”Vekt (3 mnd)”.

Står bom fast

Står bom fast

I tiden jeg har vært medlem i Vektklubb har jeg totalt gått ned 3,5 kilo. Jeg fikk tildelt et kalorinivå på 1300. Har trent daglig og det er 100% økning for mitt vedkommende. Jeg har de siste 4-5 ukene stått bom fast på 70 kilo (er 170 cm høy og startvekten var 73,5 kilo). Jeg er i bedre fysisk form og har gått ned i midjemål men jeg kommer altså ikke under 70 kilo (jeg var nede på 69,9 en uke). Jeg endret i går målet mitt og la inn nye data i vektprofilen: ned 4 kilo og trening daglig. Fikk da tildelt et kcal nivå på 1700.<br />Da kommer vi til mitt spørsmål. Jeg har så vanskelig for å tro på at jeg skal gå ned i vekt dersom jeg spiser mye mer. Jeg skjønner at jeg sannsynligvis må øke forbrenningen min ytterligere men jeg får det ikke helt til å rime.<br />Hva tror du?<br />N.N.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her