Jan Petter Lynau / VG

Hvor mye påskegodt er greit?

Publisert: 2020-04-08 14:05

Et påskeegg fylt med favorittgodterier eller litt godis hver dag? Få ernæringsfysiologens råd for en søt påske i passe mengder.

Om både barn og voksne har stor appetitt for snacks og godteri, kan det være vanskelig å vite hvor mye påskegodt som er greit.

– Dessverre finnes det ikke noe enkelt fasitsvar på hvilken mengde som er rett eller gal, forteller klinisk ernæringsfysiolog og ekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm.

Påskeegg med dine favoritter

Et nyttig råd fra kosteksperten er at påskegodtet skal smake både før, under og etter det inntas.

– Dersom man sitter igjen med en dårlig følelse etter påsken fordi det har blitt for mye påskegodt, kan det være lurt å legge en plan så man unngår dette, sier Ramm.

Hun foreslår to strategier:

– Du kan enten ha faste godtedager i løpet av ferien, eller ha en bestemt mengde som bare er din, for eksempel et påskeegg med dine favoritter, råder ernæringsfysiologen.

Dette kan hjelpe noen i å begrense inntaket av unødvendig mye påskegodt. Kunsten blir da å porsjonere ut mengden gjennom påsken.

Lag selv: Sunt påskegodt

Jan Petter Lynau / VG

Finn din mengde

– Glem dårlig samvittighet og tanker om at «dette burde jeg ikke ha spist». Finn ut av hvilken mengde du er fornøyd med og vil nyte med god samvittighet, sier kosteksperten.

Sjekk trikset: Slik kan du spise «mer» smågodt!

Du har sikkert visse typer snacks og godteri du liker bedre enn andre. Ramm ber deg tenke gjennom hvilket påskegodtet du kanskje ikke har så stort behov for:

– Kan du for eksempel kutte ut sjokoladen på tur og heller ta en appelsin, og spare sjokoladespisingen til påskekrimmen? Om du er glad i marsipan, kanskje du kan droppe noe annet til fordel for marsipan nå i påsken? Og omvendt, er du ikke så glad i marsipan kan du droppe det og heller bare spise sjokolade?

Om du får veldig lyst på sjokolade så kan kanskje en kopp kakao dekke smaksbehovet - til mindre kalorier.

Ute av syn ute av sinn

Står godteskålen fremme på bordet er det lett å forsyne seg flere ganger enn man egentlig hadde tenkt. Gjem vekk snacks og godteri innerst i skapet slik at du ikke ser det hele tiden. La det heller ikke være det første du ser når du åpner kjøkkenskapet eller skuffen.

Finn heller frem påskegodtet når du har bestemt deg for å kose deg med påskegodtet.

Lena Næss Adcock

Kaloriinnhold per 100 gram:

– Påskeegg fylt med melkekrem (Freia): ca. 568 kcal
– Sjokoladeegg med kremet melkefyll (Nidar): ca 560 kcal
– Melkesjokolade: ca. 550 kcal
– Kvikk Lunsj (Freia): ca 536 kcal
– Marsipanbrød (Anthon Berg): ca 535 kcal
– Påskemarsipan med sjokoladetrekk (Nidar): ca. 470 kcal
– Påskemarsipan kolibristenger og -egg (Nidar): ca. 460 kcal
– Appelsinmarsipan (Nidar): ca. 450 kcal
– Påskeskum (Cloetta): ca. 347 kcal

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her