Superslankernes beste råd: Slik gjorde vi det

Publisert: 2014-08-22 13:30

Til sammen har de slanket vekk hele 60 kilo på en sunn og naturlig måte. Les hva du kan lære av slankeproffene.

Etter en drømmesommer har kanskje utskeielsene blitt mange for de fleste av oss. Vi har bedt tre Vektklubb-medlemmer som har lykkes med vektnedgangen om å dele sine tre beste slanketips. De er alle enige om én ting; det er bare å sette i gang!

Tord Persokrud (43)

1. Sett deg et mål som er treningsrelatert

Hvor det at du kommer i bedre form og går ned i vekt, bidrar positivt på aktiviteten du har valgt deg. Dette kan for eksempel være å svømme, løpe eller sykle en viss distanse, eller å gjøre det på en viss tid. Å forbedre seg selv er hovedpoenget her. Eller få med en venn og sett en dato for når du skal løpe raskere enn naboen, kollegaen eller bikkja.

2. Vei maten, tell kalorier og registrer det du spiser den første måneden

Du kan hoppe over en dag eller to i uken så du ikke blir helt gal, men det er viktig å få en viss oversikt. Du er nødt til å lære deg litt om kalorier og næringsinnholdet i matvarer. Senere er det en hjelp i å føre en viss oversikt over det du spiser, men hvor du ikke veier og teller alt like nøye.

3. Gi deg selv en fridag

Når du har innarbeidet en god rutine på matvanene dine og ligger på riktig kalorinivå, kan du gi deg selv en fridag i uken der du tillater deg å spise og drikke det du har lyst på uten å telle kalorier. Bare ikke la det gå over stokk og stein. Om vektnedgangen stopper opp bør du stramme inn litt på denne dagen.

Les mer om Tord

Siv Lehne (27)

1. Ta kontroll, bestem selv og ha tro på at du lykkes

Jeg måtte bestemme meg for at nå var det nok, jeg måtte bare sette i gang og det var ingen vei tilbake.

2. Spis mat du liker, men i riktig mengde

Vei og registrer maten før du spiser den slik at du ligger i forkant. Når du lærer deg hva som er riktig porsjonsstørrelse for deg og hvor mange kalorier det er i rettene er det lettere å unngå å spise for mye. Jeg har laget mine vanlige måltider, bare gjort de litt sunnere.

3. Øk hverdagsaktiviteten din

Jeg beveger meg mye mer gjennom hele dagen nå enn jeg gjorde før. Ta aktive valg og finn løsninger som passer deg. Det er så lite som skal til, husarbeid, lek med baby og gå til butikken i stedet for å kjøre.

Les mer om Siv

Kathrine Thevik (43)

1. Bestem deg

For meg har det hjulpet å være veldig sta. Tidligere halvhjertede slankeforsøk har aldri ført frem. Denne gangen bestemte jeg meg for å klare det, og måtte gå inn for oppgaven med hele meg.

2. Ikke gi opp

Selv om du går på en sprekk så trenger ikke hele slankingen gå i vasken. Ikke la hele uken bli ødelagt av en utskeielse. Forsøk å la resten av dagen være sunn og tell kalorier til neste måltid. Kom tilbake i det riktige sporet med en gang. Godta at det vil komme utfordringer og utskeielser, glem tanken om alt eller ingenting. Dette skal være en livsstilsendring, du kan aldri gå tilbake til dine gamle dårlige vaner som fikk deg opp i vekt. Samtidig som et liv uten sjokolade er utenkelig.

3. Premier deg selv ved oppnådde delmål

En liten sjokolade, kjøp et klesplagg du har lyst på eller hudpleieprodukter. Del opp målet ditt og unn deg noe ekstra for hver milepæl.

Les mer om Kathrine

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her