KOSTHOLD VIKTIGST: Kathrine Thevik, Tord Persokrud og Siv Lehne måtte alle ta et oppgjør med dårlige matvaner.

Superslankernes beste råd: Slik gjorde vi det

Publisert: 2014-08-22 13:30

Til sammen har de slanket vekk hele 60 kilo på en sunn og naturlig måte. Les hva du kan lære av slankeproffene.

Etter en drømmesommer har kanskje utskeielsene blitt mange for de fleste av oss. Vi har bedt tre Vektklubb-medlemmer som har lykkes med vektnedgangen om å dele sine tre beste slanketips. De er alle enige om én ting; det er bare å sette i gang!

Tord Persokrud (43)

VEDDET SEG I FORM: Det var et gammelt sprint-veddemål som sparket i gang vektnedgangen til Tord. I tillegg til løpingen har han redusert inntaket av de verste kaloribombene som saus, dressing, nøtter og øl.

1. Sett deg et mål som er treningsrelatert

Hvor det at du kommer i bedre form og går ned i vekt, bidrar positivt på aktiviteten du har valgt deg. Dette kan for eksempel være å svømme, løpe eller sykle en viss distanse, eller å gjøre det på en viss tid. Å forbedre seg selv er hovedpoenget her. Eller få med en venn og sett en dato for når du skal løpe raskere enn naboen, kollegaen eller bikkja.

2. Vei maten, tell kalorier og registrer det du spiser den første måneden

Du kan hoppe over en dag eller to i uken så du ikke blir helt gal, men det er viktig å få en viss oversikt. Du er nødt til å lære deg litt om kalorier og næringsinnholdet i matvarer. Senere er det en hjelp i å føre en viss oversikt over det du spiser, men hvor du ikke veier og teller alt like nøye.

3. Gi deg selv en fridag

Når du har innarbeidet en god rutine på matvanene dine og ligger på riktig kalorinivå, kan du gi deg selv en fridag i uken der du tillater deg å spise og drikke det du har lyst på uten å telle kalorier. Bare ikke la det gå over stokk og stein. Om vektnedgangen stopper opp bør du stramme inn litt på denne dagen.

Les mer om Tord

Siv Lehne (27)

MAMMAKILO: Etter graviditet og ammeperiode var Siv fremdeles langt fra trivselsvekten. Hun bestemte seg for å bruke permisjonstiden til å spise sunt og gå turer hver dag.

1. Ta kontroll, bestem selv og ha tro på at du lykkes

Jeg måtte bestemme meg for at nå var det nok, jeg måtte bare sette i gang og det var ingen vei tilbake.

2. Spis mat du liker, men i riktig mengde

Vei og registrer maten før du spiser den slik at du ligger i forkant. Når du lærer deg hva som er riktig porsjonsstørrelse for deg og hvor mange kalorier det er i rettene er det lettere å unngå å spise for mye. Jeg har laget mine vanlige måltider, bare gjort de litt sunnere.

3. Øk hverdagsaktiviteten din

Jeg beveger meg mye mer gjennom hele dagen nå enn jeg gjorde før. Ta aktive valg og finn løsninger som passer deg. Det er så lite som skal til, husarbeid, lek med baby og gå til butikken i stedet for å kjøre.

Les mer om Siv

Kathrine Thevik (43)

SLANKET VEKK APPELSINHUD: Kathrine var lei sofakveldene med sjokolade. Etter påske ble hun motivert av at bikinisesongen nærmet seg og hun bare bestemte seg for å finne tilbake til idealvekten igjen.

1. Bestem deg

For meg har det hjulpet å være veldig sta. Tidligere halvhjertede slankeforsøk har aldri ført frem. Denne gangen bestemte jeg meg for å klare det, og måtte gå inn for oppgaven med hele meg.

2. Ikke gi opp

Selv om du går på en sprekk så trenger ikke hele slankingen gå i vasken. Ikke la hele uken bli ødelagt av en utskeielse. Forsøk å la resten av dagen være sunn og tell kalorier til neste måltid. Kom tilbake i det riktige sporet med en gang. Godta at det vil komme utfordringer og utskeielser, glem tanken om alt eller ingenting. Dette skal være en livsstilsendring, du kan aldri gå tilbake til dine gamle dårlige vaner som fikk deg opp i vekt. Samtidig som et liv uten sjokolade er utenkelig.

3. Premier deg selv ved oppnådde delmål

En liten sjokolade, kjøp et klesplagg du har lyst på eller hudpleieprodukter. Del opp målet ditt og unn deg noe ekstra for hver milepæl.

Les mer om Kathrine

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

14 timer

22minutter

16 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her