23 KILOS FORSKJELL: Det har vært en helomvending fra den gamle livsstilen med fråtsing av mye fet mat og godteri. Takket være en personlig trener har Sarah gått fra å hate til å like trening. Nå vil hun bruke treningsmål i veier videre. Alle foto: Privat

– Var lei av å være misfornøyd med meg selv

Publisert: 2015-11-09 13:59

Samme dag som Sarah bestemte seg for å ta kontroll over de dårlige matvanene, kontaktet hun en personlig trener. Det var nøkkelen til at Sarah lyktes med både vektnedgangen og få tilbake troen på seg selv.

Etter å ha lest om andre som har lykkes med vektnedgang har Sarah skrevet Vektklubb. Hun deler gjerne sin vektreise med deg. Her er hennes brev:

Derfor slet jeg med vekten

Jeg ble stor fordi jeg spiste ekstremt store mengder med mat, og mat som ikke var særlig sunn. Jeg elsket å spise ute på restaurant både med venner og kjæreste, gjerne flere ganger i uken. I tillegg til god mat har jeg alltid vært svak for godteri, og spiste det titt og ofte også i hverdagene.

Jeg har heller aldri vært særlig sporty av meg, og har kun trent periodevis på treningssenter. Dette førte selvfølgelig til alt for mange kilo. Inntaket sto ikke i stil til forbruket.

FØR: På sitt tyngste veide Sarah 98 kilo. Klærne skulle helst være store og sorte.

Vendepunktet

Den 16.april 2015 bestemte jeg meg for at nok var nok. Jeg hadde flere ganger gått ned ti kilo, men gikk rett opp igjen like etter endt diett. Denne gangen ville jeg klare det. Jeg ønsket en livsstilsforandring, ikke en slankekur.

FØR: Sarah likte ikke å ta bilder der hele kroppen syntes.

Jeg var lei av å aldri få det til og lei av å aldri være fornøyd med meg selv uansett hvor mye jeg prøvde. Det å være overvektig og misfornøyd med kroppen gikk utover både humør, det sosiale livet og selvbildet.

Slik gikk jeg ned

Jeg kontaktet en personlig trener samme dag, og tenkte at det var en god investering for helsen og fremtiden. Det skulle vise seg å være helt avgjørende for vektnedgangen min og veien til en sunn og frisk kropp og livsstil.

Jeg bestemte meg fra starten av å kjøre hardt på fra dag 1. Jeg ønsket å få resultater fortest mulig og var super motivert. Jeg satte som mål å trene fem dager i uken og fikk servert 1400 kalorier fra Vektklubb.no. Jeg loggførte all mat og trening i dagboken på Vektklubb og planla dagene og ukene mine med gode, sunne måltider.

NÅ: 23 kilo lettere og de store klærne er borte!

Til min store glede finnes det masse lettprodukter av de store kaloribombene som fløte, rømme, yoghurt og creme fraiche. Dette gjorde det enkelt for meg å lage sunne måltider med lite kalorier som samtidig smaker godt, uten å måtte leve på tørr salat og middager uten saus eller dressing.

De første ukene gikk overraskende lett, jeg var så giret på å komme meg ned i vekt og få en forandring. Dette viste seg på vekten også. Den første måneden gikk jeg ned mellom én kilo og 2,5 kilo i uken. Dette ga også masse motivasjon.

Så kom den første store utfordringen; 17. mai-helgen. Jeg klarte absolutt ikke holde fokus og sprakk som bare det. Utskeielsen varte fra torsdag til søndag. Det var mange dager med overspising og jeg mistet totalt kontroll over matinntaket. Heldigvis hadde jeg en motiverende personlig trener som fikk meg tilbake på trening og inn i de sunne vanene jeg hadde lagd meg den siste måneden. Den kommende uka var helt forferdelig, vekten viste flere kilo mer enn forrige uke og det var tungt å trene. Jeg bestemte meg for at dette var siste gang jeg skulle miste kontrollen og overspise.

NÅ: Første ordentlige fjelltur gjennomført! Bessegen ble gått på 6,5 time. En stor endring fra tidligere er at Sarah nå liker å trene, det hatet hun på sitt tyngste.

Men sånn ble det ikke. Disse store utskeielsene har det vært flere av løpet av de 6 månedene jeg har holdt på, men jeg har lært meg å hente meg inn igjen uansett hvor stor utskeielsen er når mandagen og hverdagen kommer. Det er her jeg har feilet de andre gangene jeg har gått ned i vekt, for jeg har ikke klart å hente meg inn igjen etter utskeielser. Det har vært enklere å tenke: «Da tar jeg det heller i morgen, eller neste uke».

I starten telte jeg ned uker og dager, på hvor lenge jeg hadde klart å være sunn. Innerst inne trodde jeg det skulle ta slutt når jeg hadde kommet dit jeg ville. Men etterhvert som månedene gikk innstilte jeg meg på at dette skulle vare livet ut. Jeg skulle jo aldri ha den kroppen jeg tidligere hadde hatt, og dermed kan jeg heller aldri spise som før.

Veien hit hvor jeg er i dag har vært en helomvending fra det livet jeg levde tidligere.

Det har absolutt ikke vært en dans på røde roser hele veien.

NÅ: Selv om vektnedgangen ikke har gått knirkefritt, er Sarah veldig fornøyd med hva prosessen har lært henne.

Jeg har opplevd å gå opp i vekt noen uker, det har vært store utskeielser, jeg har villet gi opp og droppa flere treningsøkter. Men mest av alt har det vært morsomt og spennende. De fleste dager i uken har jeg kommet meg på trening de dagene jeg skal, jeg har som regel hatt en vektnedgang hver uke, jeg løper fortere enn jeg noen gang har gjort, jeg er sterkere og løfter tyngre enn jeg noen sinne har klart tidligere.

Det gjelder å bestemme seg for å få det til.

Man vil møte massevis av utfordringer, men alt handler om å hente seg inn igjen, for det er jo lov å kose seg i blant. Så lenge man er aktiv og spiser sunt de fleste dager i uken kan man absolutt kose seg med det man liker best av og til.

Jeg har vært heldig å ha gode venner, familie og en fantastisk kjæreste og samboer som har støttet meg hver eneste dag. Men det absolutt avgjørende for meg i denne prosessen har vært å ha en så fantastisk flink og dyktig personlig trener som har fått meg til få trua på meg selv. Få meg til å innse at jeg kan få til alt jeg vil. Hun har presset grensene mine hver eneste uke og heiet på meg hele veien. Hun har fått meg til å innse at trening er GØY. Det hadde jeg aldri trodd. Hun har vært en jeg kan snakke med om alt, både på godt og vondt. De dagene jeg har vært nede har hun dratt meg opp og gitt meg inspirasjon og motivasjon til å fortsette.

LIKER TRENING: Bildene er fra Tyrkia i sommer hvor Sarah gikk opp på denne fjelltoppen omtrent hver morgen i tre uker.

Fra å være en nokså inaktiv jente, spise på restaurant flere ganger i uken, spise masse godteri og fet mat i hverdagene og generelt ha en usunn livsstil, er jeg nå 23 kilo lettere og lever et totalt annerledes liv. Jeg elsker å trene, lage gode sunne måltider, ha masse energi, nå nye mål og ikke minst føle meg komfortabel i egen kropp.

Veien videre, slik skal jeg holde vekten

Jeg har kommet så utrolig langt. Jeg har brukt timeeeesvis på treningsstudio og jeg har stått over en haug med fristelser. Dette skal jeg bruke for å holde motivasjonen oppe for å forsette med dette sunne og aktive livet jeg nå digger. Jeg har også tenkt å forsette en stund til med personlig trener ettersom dette har gitt meg så utrolig mye. Jeg vil overhode ikke tilbake dit jeg var. Den hardeste jobben starter kanskje nå ettersom jeg ikke vil se at vekta går så mye nedover, men jeg er super motivert og får begynne å sette mer fokus på fremgang i treningen. Hvorfor gå tilbake når jeg er så mye mer fornøyd nå?

Mine 3 beste tips til andre

NÅ: Bildet tatt for noen uker siden i oktober, på jentetur.

1. Vær streng med deg selv og sett deg overkommelige, men høye mål slik at resultatene kommer raskt, noe som gir enorm motivasjon for å fortsette.

2. Få hjelp til treningen. Dersom man har råd til å bruke en del penger på personlig trener, anbefaler jeg abosolutt det til alle. Finn en trener som er motiverende og inspirerende. På denne måten kan du ikke slippe unna treningøkter selv om du er sliten og lei. En god personlig trener er så mye mer enn trening. Du får en støttespiller, en motivator, en som presser grensene dine og ser DEG og dine behov. Det er verdt hver eneste krone.

3. Finn matretter som du liker. Hvis du som meg, ikke syntes at en kjedelig salat med tørr kylling frister så er det ingen grunn å presse i seg dette. Man må finne ting man liker slik at man kan leve med dette kostholdet hver eneste dag. For meg har lett produkter av fløte, rømme, cremefresh, yoghurter og greske salater hvert nøkkelen til gode middager som jeg faktisk liker.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Andre som har lykkes med vektnedgang:

Ann-Christin tok steget ut av komfortsonen, lyktes med livsstilsendring!

Annette: –Joda, det er mulig å gå ned i vekt etter fylte 50!

Magnus: Innså hvor lite jeg pleide å bevege meg

Trude ville ha en aktiv livsstil, ikke bare gå ned i vekt

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

15 timer

41minutter

34 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her