Går ikke ned i vekt med trening

Publisert: 2010-06-03 10:36

Hei! Jeg trener fem dager i uken, men går ikke ned i vekt. Fint om du kan hjelpe meg med å finne ut hva jeg gjør galt. <br />Dette er mitt treningsprogram: <br />Mandag: step/styrke (55 min) <br />Tirsdag: spinning (75 min) <br />Onsdag: hviledag. <br />Torsdag: bodypump (55 min) <br />Fredag: pilates (55 min) <br />Lørdag: løp/spinning (60 min).<br />Har en stillesittende jobb og har blitt tildelt 1300 kalorier daglig i Vektklubb. Spiser noen ganger opp treningskaloriene, men aldri mer enn at det blir over 1300. Jeg går likevel ikke ned i vekt. Hva er problemet, bør jeg spise mer? Hilsen meg

HØY FORBRENNING: Går du på en 75 minutters spinningtime og holder intensitete på middels høyt nivå, forbrenner du rundt 800-900 kalorier.


Hei deg!
Umiddelbart ser opplegget ditt gjennom uken bra ut. Du følger gruppetimer, og ser ut til å ha funnet treningsrytmen med det. Det er antagelig veldig små justeringer som skal til for deg.
Du varierer mellom mange aktiviteter også mellom kondisjon og styrke, og det vil gi effekt. Du varierer også tiden på øktene, og du har hviledager. Dette er veldig bra!
Husk også å tøye ut!
Men hvis ikke jeg tar feil, så fordeler du treningen ganske likt mellom styrke og kondisjon. For mosjonister som har som mål å gå ned i vekt, er det anbefalt å trene mer kondisjon enn styrke, og gjerne fordele 70/30 %. Jeg ville passet på at jeg fikk trent styrke på hele kroppen, til utmattelse minst to ganger i uken. Det er fint med en bodypump og en pilates, for eksempel.
I tillegg ville jeg hatt tre kondisjonsøkter eller mer på rundt 60 minutter (i gjennomsnitt). Den spinningøkten din på 75 minutter er kjempebra! Fint å kombinere en langkjøring, med en økt på rundt 60 minutter og gjerne en kortere økt, hvor du fokuserer på høy intensitet (som ved intervall). Altså, juster så du har litt mer kondisjon enn styrke gjennom uken, enn det du har nå!
Andre tips når du trener for å gå ned i vekt:
- Øk hverdagsaktiviteten (ta trappen, gå til/fra jobb, gå en tur i lunsjen osv)
- Velg styrkeøvelser for store muskelgrupper (for eksempel knebøy, benpress, utfall, nedtrekk, brystpress)
- Velg vekter/motstand, så du ikke klarer mer enn 10-15 repetisjoner i hver serie. Ha 3 serier.
- Frivektsøvelser aktiverer ofte mer muskulatur/støttemuskulatur enn øvelser i apparater. Gjør noen frivektsøvelser som du er komfortable med. Dette er frivektsøvelser!
Håper du får noe ut av dette!
God trening!
Hilsen Trine Bækkevar
Redaksjonen tilføyer om trening og kalorier:
Husk at det kalorinivået du skal forholde deg til i forhold til hvor mye du bør spise, er det du ligger på FØR trening er trukket fra. Dersom du ønsker, kan du også "spise opp" kaloriene som trekkes fra ved trening, men dette er ikke nødvendig for å ha et balansert og sunt kosthold. Vurder dette selv ut fra kroppens behov. Om man trener hardt, vil kroppen ha behov for mer energi.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Trener jeg nok styrke?

Trener jeg nok styrke?

Jeg trener spinning to til tre dager i uken, bosuball (sirkeltrening) én dag i uken og body pump to dager i uken. Jeg tar litt armhevinger og situps hjemme i tillegg. Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å trene annen styrketrening i tillegg. <br /><br />En som jobber på treningssenteret der jeg trener sa at jeg bør trene styrke på apparat i tillegg, for å få full uttelling av bodypumpen. Er dette tilfelle eller får jeg nok styrke av å trene bare body pump? Jeg har økt vektene et par ganger og vil øke mer på stangen etter hvert som jeg blir sterkere. <br /><br />Håper på svar da dette er noe som opptar meg. Synes selv at jeg har blitt flink å trene, så da er det litt kjipt hvis man trener feil.<br /><br />Med vennlig hilsen Ellen<br />

Aktiv, men kommer ikke i skikkelig form

Aktiv, men kommer ikke i skikkelig form

Er en jente på 19 år som siden femårs alderen har holdt aktivt på med idrett, der jeg har trent flere ganger i uken. Jeg holder fortsatt på den dag i dag. Spiller blant annet innebandy i 1.divisjon, og trener jevnlig. Men likevel så syns jeg aldri at jeg blir i skikkelig god form. Så har jo så klart gjort meg tanker om at jeg jo må trene <br />fullstendig galt. Det er noe som ikke stemmer.<br /><br />Har du noen gode forslag til hvordan jeg bør trene for å komme i god form (kondisjonsmessig). Elsker sykling/spinning og jogging (selv om jeg syns det er veldig tungt til tider). Å trene tre ganger i uken er realistisk for min del, men jeg vet rett og slett ikke hvordan.<br /><br />MVH Tine S. Normann

Trene meg ned i vekt

Trene meg ned i vekt

Jeg har lagt opp et program der jeg trener styrke tre og kondisjon to ganger i uken (og i tillegg av og til kondisjon på lørdag).<br />Mandag: biceps, triceps, skuldre og rygg<br />Tirsdag: innebandy, middels intensitet i halvannen time<br />Onsdag: samme som mandag<br />Torsdag: fem km jogging ute i friluft, cirka 30 minutter<br />Fredag: samme som mandag og onsdag<br />Jeg er 20 år og veier 78 kg, er 180 høy og har en midje på 80 cm.<br />Hva mener du om mitt program? Er det noe jeg burde forandre på. Trener jeg noe for lite, for mye? Denne berømte morgenturen før frokost, hvor effektivt er den? Prøver på den så ofte jeg kan.<br />Har som mål å komme ned til cirka 70 kg før sommeren. Jeg spiser cirka 1700 kcal om dagen. Det holder for meg. <br />Jeg tar en proteinshake på kvelden etter hver trening. Har jeg behov for disse proteinene? Hva er inntrykket ditt av mitt kosthold samt treningsmønster?<br />Vennlig hilsen Mari<br />

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her