Jann Lipka / Mira / Samfoto

Indre uro gir fedme

Publisert: 2013-07-15 09:41

Klarer du å lære å slappe av, er sjansen større for at du går ned i vekt.</p><p>

– I dagens samfunn er det lett å lære å trene, personlige trenere finnes overalt. Få snakker derimot om hvordan man kan lære kroppen å slappe av, sier psykisk helsearbeider Signe Heia Halvorsen.

Hun har lang erfaring med å jobbe med livsstilsendringer blant overvektige, blant annet ved Evjeklinikken utenfor Kristiansand. Hun har sett at stress er en viktig årsak til at noen blir overvektige.

Øker sultfølelsen

At stress leder til fedme, er ekspertene enige om. Når vi er stresset, tyr vi gjerne til både uregelmessige måltider og dårligere mat med mye sukker og fett.

– Stress øker frigjøringen av kortisol, som igjen påvirker hormonene som regulerer sult- og metthetsfølelsen, sier seksjonsoverlege Samira Lekhal ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold.

Også hvor fettet lagres i kroppen påvirkes av stress.

– Indre uro fører til at fettet lagres rundt magen, noe som er farligere og gir økt risiko for følgesykdommer. Å jobbe med stressmestring er derfor noe vi er veldig opptatt av når vi jobber med overvekt, sier Lekhal.

Versting

Kerstin Jeding er psykolog og jobber ved Stressmottagningen i Stockholm, et mottak som både behandler pasienter og forsker på stressrelatert sykdom.

Jeding har skrevet flere bøker om stressmestring, og mener det først og fremst er det indre stresset vi pålegger oss selv som fører hendene ned i godteriskålen og ned i potetgullposen.

– Ytre stress orker vi å stå i ganske lenge. Når stresset samtidig kommer innenfra, altså når vi begynner å sette spørsmålstegn ved egne ferdigheter og ikke synes vi får til så mye som vi mener vi burde, da begynner lyset å brenne i begge ender, sier Jeding.

Uroen og ubehaget som oppstår, vil vi automatisk søke å bli kvitt. Da tyr vi til raske overlevelsesmekanismer som letter symptomene på kort sikt.

– Vi drives av ønsket om å bli kvitt ubehaget her og nå, ikke hva vi vet er bra for oss på lang sikt. For noen er denne kortsiktige strategien en sjokolade, for andre er det en sigarett eller en drink. Har det å spise sjokolade gitt oss en kjapp belønning og en god følelse tidligere, så husker kroppen dette. Slik er man inne i en vane, forklarer Jeding.

I dagens samfunn er det også akseptert å bruke stress som unnskyldning for dårlige matvaner, mener Jeding.

– Det er akseptert språkbruk å si: «Jeg har så mye å gjøre og var så stresset, så vi hentet bare en pizza til middag», som en forklaring på hvorfor vi gjorde et valg vi egentlig ikke står for. Det er veldig typisk for vår tid.

LES OGSÅ: - Trøstespising er «blodsukker blues»

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Der skoen trykker

– Før du kan jobbe med stressmestring, så må du jobbe med å finne ut hvorfor du er stresset og hvor skoen trykker, mener psykisk helsearbeider Signe Heia Hansen.

Hun opplever at mange mennesker ikke tar ansvar for egne liv.

– De lar andre mennesker og tilfeldigheter styre livet. Hva skjer da? Da lar man andre trå over egne grenser, og så lever man plutselig et liv som man egentlig ikke ønsker. Det oppleves stressende, mener Heia Halvorsen.

Noen stressfaktorer kan du kanskje ikke kvitte deg med, som en kranglete nabo eller en sur svigermor.

– Men det å bli bevisst på hva som stresser deg, vil i seg selv lette stresset. Derfor er det så utrolig viktig å se på sin egen hverdag og fjerne det man kan, påpeker overlege Samira Lekhal.

Bryt uvanene

Ifølge psykolog Kerstin Jeding gjør vi mange dårlige matvalg på autopilot.

– Du må bryte autopiloten og gjøre plass for følelsene som ligger under. Vonde følelser og stress vil bli mindre strevsomt når du aksepterer at de er der. Si til deg selv at du kan kjenne deg stresset, og samtidig gå forbi pølsekiosken, råder Jeding.

Før du putter i deg mat du egentlig ønsker å styre unna, kjenn etter hvilke tanker og kroppsfornemmelser du har.

– Kanskje er det slik at når du spiser pølsen, så forsvinner de vonde følelsene på kort sikt, men så kommer du hjem og får dårlig samvittighet fordi du vet at dette ikke var det du egentlig ønsket. Gjør valget til hva du vil stå for i livet. Kanskje vil det bare få deg til å velge annerledes en av ti ganger, men da har du likevel kommet et stykke på vei, sier Jeding.

Ro ned

– Når kroppen roes ned vil du tenke annerledes i ulike situasjoner og være bedre rustet til å ta bedre valg for deg selv og andre. Hva som roer deg ned når du er stresset, er subjektivt, men viktig å finne ut av. I dagens samfunn har vi mange måter og metoder å drive avspenning på, sier Signe Heia Halvorsen.

– Stresshormonene reduseres beviselig ved fysisk aktivitet. Tretti minutter om dagen er nok, og det trenger ikke være sammenhengene for at du skal få den gode helsegevinsten, sier Samira Lekhal.

Kvinner mest utsatt

Sammenhengen mellom stress og overvekt kan synes å være størst blant kvinner. En ny svensk studie fra universitetet i Karlstad viste en overhyppighet av psykologisk stress hos kvinner med overvekt, sammenlignet med mennene i samme forskningsgruppe.

– Undersøkelser har også vist at depresjon hos jenter er assosiert med en økning i BMI, og resultatene var knyttet til en økning av kortisolnivået i kroppen, forklarer forsker Brynjar Foss ved Universitetet i Stavanger.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her

Les også:

Fra sofagris til muskelbunt

Stor, sterk og stolt

Test av kondisjonsapparater: disse forbrenner mest

Derfor trener vi

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her