Leddsmerter og overvekt

Publisert: 2007-06-07 12:44

Jeg har vært overvektig stort sett hele mitt liv. Nå er jeg godt i gang og har tatt av meg de første 20 kilo. Men gjennom de siste 8-10 år har jeg opplevd leddsmerter, som ingen helt kan finne ut av hvor kommer fra. Jeg leste et sted at leddsmerter og overvekt kan henge kraftig sammen. Vet du om dette er riktig? Og hvis det er det, hvordan kan jeg mildne smertene? Jeg trener i øyeblikket fem timer i uken, spiser ingen form for fint/hvitt brød (da jeg har hørt at dette kan forverre smertene). Så spiser jeg masse frukt og grønt.<br /><br />Mange tak for din tid<br /><br />Lotte<br />


Det er da flott at du har tatt av 20 kg, det må jeg si er ganske utrolig!! Gratulerer!
Leddsmerter er ofte tilstede når folk er overvektig fordi ledd som normalt er utrustet til å tåle 70 kg, plutselig skal tåle ofte mange ti- kilo over det igjen.
Men leddsmerter kan også være en separat lidelse, men som tydeligvis ingen har klart å kartlegge helt hva det kommer av. Har du bedt fastlegen din ta røntgen av de leddene som er verst? Har han tatt leddgiktsprøver? Har du påvist slitasje?
Hvis det er slitasje kan du ha god effekt av Glukosamin, et stoff som "smører" leddene, forebygger ytterligere brusk- svinn og kanskje også bygger opp ny brusk. Dette er også smertedempende, men du trenger altså en resept. Det er også en form for Omega- kapsler, og selolje som kan virke, men dette er jo ikke medisinske preparater.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Knevondt og fysisk aktivitet

Knevondt og fysisk aktivitet

Har nettopp hatt en kneoperasjon på grunn av at jeg fikk beskjed ut i fra MR-undersøkelse at jeg har fått revet over menisken. Ved operasjonen ble det konstatert at dette ikke var tilfelle, men at jeg derimot hadde slitasje i kneet, dvs. at brusken var slitt. Jeg har fått beskjed om å gi opp jogging, spinning og aerobic, men er anbefalt å trene på elipsemaskin og diverse apparater i helsestudio, for å bygge opp musklene rundt kneet. Elipsemaskinen er fin trening for meg, og jeg føler at den ikke belaster kneet for mye. <br /><br />Har du noen gode tips ellers til meg når det gjelder trening og hva jeg kan gjøre og ikke bør gjøre? Jeg syns dette er en trasig beskjed å få. Jeg er 52 år og det er fremdeles mange fjelltopper som ikke er besteget. Kneet er ikke spesielt vondt, men hvis jeg belaster det mye hovner det lett opp. <br /><br />Nå har jeg meldt meg inn i Vektklubb.no, og det er også etter råd fra legen, fordi en tung kropp naturligvis belaster kneet mer. Jeg tror opplegget her passer meg bra, til nå har det i hvert fall ikke vært noe problem. Så jeg håper å nå mitt mål på 65 kilo.<br /><br />Vennlig hilsen fra<br /><br />Torild

Knær og jogging

Knær og jogging

Jeg har begynt å jogge litt, men merker at jeg får litt vondt i knærne mens jeg løper og dagen etterpå. Jeg er usikker på om dette skyldes "dårlige knær", og at jeg derfor ikke bør jogge. Eller om det er muskler og brusk som reagerer på ny treningsform? Jeg blir ikke støl andre steder, men får ubehag over og ved siden av kneskålene. <br /><br />Jeg er i begynnelsen av 30-årene, er ikke overvektig, og trener en del spinning og styrke. I sistnevnte aktivitet merker jeg ingenting i knærne, I tillegg går jeg mye i hverdagen. Når jeg deltar på høyintensitet aerobictimer hender det at jeg kjenner en litt "sliten" følelse i knærne. Jeg har ganske nye joggesko og aerobicsko til den treningen.<br /><br />Bør jeg være forsiktig med jogging, eller tror du det kan være noe som vil gå over etter hvert? Jeg har hørt at fysioterapeuter snakker om at brusk "trenes opp" når den belastes, og selv om det er ubehagelig, så er det rett og slett bra for kroppen.<br /><br />Jeg vil ikke ødelegge knærne mine, men synes det er moro å variere treningen. Hva skal jeg gjøre?<br /><br />Vennlig hilsen Line<br />

Knær og jogging

Knær og jogging

Jeg har begynt å jogge litt, men merker at jeg får litt vondt i knærne mens jeg løper og dagen etterpå. Jeg er usikker på om dette skyldes "dårlige knær", og at jeg derfor ikke bør jogge. Eller om det er muskler og brusk som reagerer på ny treningsform? Jeg blir ikke støl andre steder, men får ubehag over og ved siden av kneskålene. <br /><br />Jeg er i begynnelsen av 30-årene, er ikke overvektig, og trener en del spinning og styrke. I sistnevnte aktivitet merker jeg ingenting i knærne, I tillegg går jeg mye i hverdagen. Når jeg deltar på høyintensitet aerobictimer hender det at jeg kjenner en litt "sliten" følelse i knærne. Jeg har ganske nye joggesko og aerobicsko til den treningen.<br /><br />Bør jeg være forsiktig med jogging, eller tror du det kan være noe som vil gå over etter hvert? Jeg har hørt at fysioterapeuter snakker om at brusk "trenes opp" når den belastes, og selv om det er ubehagelig, så er det rett og slett bra for kroppen.<br /><br />Jeg vil ikke ødelegge knærne mine, men synes det er moro å variere treningen. Hva skal jeg gjøre?<br /><br />Vennlig hilsen Line<br /><br />

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her