Opptaksprøver og vekttap som mål

Publisert: 2009-09-09 10:14

Jeg skal søke politihøyskolen neste år, og opptaksprøvene blir nok i mai 2010 en gang. Jeg skal derfor samtidig som jeg skal ned i vekt også trene målrettet mot de fysiek kravene som stilles ved slike opptaksprøver. Når bør jeg begynne å trene spesifikt på øvelsene jeg skal gjennom der?<br />Jeg trener nå mye (5-7 ganger i uken) og trener generell trening med utholdenhet og styrke, samt en fotballøkt. Men hvordan bør fordelingen av utholdenhet og styrke økter være for meg med både opptaksprøver og vektreduksjon som mål? Hilsen Tone

BESTÅ OPPTAKSPRØVER: Skal man ned i vekt, kommer det meget godt med når man samtidig har andre personlige og viktige målsettinger som krever hard trening og næringsrik kost, slik for eksempel Tone har om å komme inn på Politihøgskolen.


Hei Tone!
Det er lurt som du gjør, å kombinere styrke og utholdenhet, for du skal jo gjennom både styrketest og kondisjonstest. I tillegg til løpetest skal du også bestå svømmetest og dykking, så du kan jo også vurdere å legge inn svømming i utholdenhetsbiten din. Uansett er det lurt å danne et godt grunnlag nå slik du gjør og det er bare fint om du trener godt fra nå. Politihøgskolen har i samarbeid med Norges Idrettshøgskole laget et treningsprogram som skal hjelpe søkere med å trene til de fysiske opptaksprøvene Politihøgskolene har. Treningsprogrammet vil gi deg svar på dine spørsmål rundt planlegging av opptreningen. Få treningsprogrammet her.
Utholdenhet er også den mest effektive formen for trening når du tenker på vektreduksjon. Du forbrenner veldig mye under økten. Når du trener styrke vil du også forbrenne noe under økten, men her vil du også forbrenne lenge etterpå da du har styrket og økt muskelmassen. Derfor er kombinasjonen mellom disse treningsformene så bra! Og målene dine krever mye av den samme innsatsen.
Du kan prøve å legge opp til tre styrkeøkter i uken med en god oppvarming på 20 til 30 minutter på sykkel eller tredemølle først. Noen dager bør du bare vektlegge kondisjon og gjerne legge inn langturer og intervall trening, for å øke formen ytterligere.
Du som trener så mye må også tenke på kosthold så du får i deg det kroppen trenger for å nyttiggjøre treningen maksimalt.
Spis smart når du trener!
Lykke til med jobben du gjør på vei mot opptaksprøven!
Vennlig hilsen Trine Hattestad

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her