Thomas Brun/NTB Scanpix.

Slik motiverer du deg til å trene på fridager

Publisert: 2018-10-26 15:58

Et av triksene er å legge det opp slik at du slipper å tenke på når eller om du i det hele tatt skal trene. 

Det å finne tid til trening i en hektisk hverdag kan være utfordrende. Derfor kan det være lurt å planlegge og bestemme seg på forhånd hvilke dager du skal bevege deg. For noen kan det være lurt å legge treningen til dager hvor man kanskje ikke har annet på planen, mens for andre er det lettest å få det gjort før eller etter jobb.

– Det finnes ikke forskning på det optimale tidspunktet å trene, så det viktigste er kanskje å bestemme seg for å få det gjort, forklarer Ingeborg Øveraasen, som er personlig trener ved Norges idrettsmedisinske institutt (NIMI) og har master i idrettspsykologi.

– Jeg tenker at om man har dager uten andre planer så er det jo supert å dra og trene. Om du står opp og drar rett og trener på en fridag så har du mye tid igjen til å bare kose deg, uten at du har trening hengende over deg, mener hun.

Ut på tur: Styrkeøkt du kan gjøre i naturen

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

– Kan bli mer behagelig

Argumentene for å trene i helgen eller på dager man har fri kan være at man har sovet lenger, har tid til å spise en god frokost og ikke trenger å stresse seg gjennom økten.

– Utenom at det kan bidra til at treningen blir mer behagelig, tror jeg ikke det er noen helsefordeler med å trene i helgen sammenlignet med ukedagene, forklarer hun.

ANNONSE: Trenger du hjelp til å endre livsstil? Bli medlem av Vektklubb her (kommersiell lenke)

Om du har bestemt deg for at du skal trene tre dager i uken, og legger en av øktene til helgen, så betyr det at en kveld i hverdagen er ledig til å gjøre noe annet, sier Øveraasen.

– Men endorfinene og overskuddet man får av trening kan gi like mye glede på en tirsdag, som en lørdag, legger hun til.

Simen Øyen.

Laila Arnesdatter Hopstock, forsker ved UiT Norges arktiske universitet og en av forskerne bak Tromsøundersøkelsen, forklarer at det viktigste er å få trening inn som en del av rutinene.

– Da er det vanskeligere å droppe det, forklarer hun.

Spenst: Slik kan du trene deg til din første boxjump

– Ikke så viktig når man trener

Hopstock understreker at det varierer fra person til person og er avhengig av livssituasjon.

– For noen så betyr det at man får treningen unnagjort ved å sykle til jobben, for andre er ikke det mulig og man må tenke annerledes og planlegge treningen på andre tidspunkt, utdyper hun.

– Når man trener er ikke så viktig, men den faste rutinen er holdepunktet, legger hun til.

Hun trekker frem transporttrening, også med familien, som en mulighet til å få inn ekstra mosjon.

– Ta med en sekk og gå på butikken fremfor å kjøre, eller kanskje har du mulighet til å sykle til en avtale sammen med familien? Ta det som en tur og brukt tiden det tar, tipser hun.

Varier treningen: Tre intervaller for alle

Øveraasen forteller at å lage avtaler med venner også kan gjøre det vanskeligere å droppe treningen.

– Lag en avtale med en venn om å jogge en tur eller gå på treningssenter sammen, tipser hun.

Om du ønsker en aktiv helg for hele familien er det et alternativ å ta i bruk friluftsområdene i nærheten.

– Kombiner gjerne turen med lunsj i det fri.

Les også:

Trapp opp treningen hjemme

Derfor er trening bra for hjernen (saken er åpen for medlemmer)

Norsk undersøkelse: Derfor holder ikke søndagsturen

Tromsøundersøkelsen: Overvektige har større risiko for hjerteinfarkt enn inaktive

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her